Lifehacks & bra rutiner för smidigare morgnar

Nytant

Trådstartare
Jag har börjat störa mig på att mina morgnar känns så osmidiga. Det går åt oceaner av tid innan jag kommer igång med det jag egentligen vill göra. Eller snarare, den där energin jag ofta vaknar med hinner käkas upp av annat än det jag vill göra den dagen.
Jag misstänker att min ständiga pannkakskonsumtion bidrar ganska avsevärt, eftersom det tar ungefär tre år att grädda en sats. Men de är ett jättebra sätt för mig att äta mer protein, vilket jag måste.

Så jag undrar hur ni lägger upp era morgnar! Har ni smidiga rutiner eller kanske enskilda tips? Jag är nyfiken på allt! Det behöver inte vara relevant för just min specifika situation, man vet aldrig vilka knep som går att överföra t.ex. från kossor till Whippishar 😁
 
Jag är morgontrött och vill sova så länge som möjligt på mina dagveckor så därför ser jag till att allt tar så lite tid som möjligt på morgonen. Förbereder frukosten dagen innan, äter den på jobbet. Lägger fram rena underkläder på byrån så jag bara kan ta med dem i farten när jag går till toan.
När jag jobbar kväll däremot ligger jag gärna och drar mig och låter saker ta tid 😁
 
Jag gör alltid precis samma sak. Kliver upp kl 5:30. Sätter på kaffe. Går ut till hästarna. Kommer in. Tar macka och kaffe och surfar till ca 6:30. Duschar. Torkar mig och klär mig. Sätter på gröten. Sminkar mig och borstar håret under tiden den kokar upp. Äter min gröt. Sedan är jag färdig att åka ca 7:15-7:30. Nu när det har varit så kallt har jag börjat eld när jag har kommit in från hästarna också. Mitt lifehack är alltså min rutin....
 
Har inga bra svar.

När jag jobbade så utfördes alla morgonsysslor i nån sorts dvala. Kroppen fungerade men hjärnan var i dimma. Vet en gång när jag stod i badrummet och hade ställt mig fel så jag kunde inte fatta hur jag skulle kunna kliva i badkaret för att kunna duscha :rofl:

Gjorde jag saker i fel ordning blev det tokigt. En gång missade jag frukosten för att jag gjorde saker i fel ordning. När jag var klar med duschen var det tid att åka till jobbet. Så det gjorde jag. Lite förvånad över att jag var så tidig. Hade inte ätit frukost.

Frukost, tandborstning, dusch och jobbet. Exakt den ordningen.
 
Har inga bra svar.

När jag jobbade så utfördes alla morgonsysslor i nån sorts dvala. Kroppen fungerade men hjärnan var i dimma. Vet en gång när jag stod i badrummet och hade ställt mig fel så jag kunde inte fatta hur jag skulle kunna kliva i badkaret för att kunna duscha :rofl:

Gjorde jag saker i fel ordning blev det tokigt. En gång missade jag frukosten för att jag gjorde saker i fel ordning. När jag var klar med duschen var det tid att åka till jobbet. Så det gjorde jag. Lite förvånad över att jag var så tidig. Hade inte ätit frukost.

Frukost, tandborstning, dusch och jobbet. Exakt den ordningen.
Ganska skönt ändå att ha en så pass effektiv autopilot! Även om hon gjorde någon miss här och där 😄
 
Jag gör alltid precis samma sak. Kliver upp kl 5:30. Sätter på kaffe. Går ut till hästarna. Kommer in. Tar macka och kaffe och surfar till ca 6:30. Duschar. Torkar mig och klär mig. Sätter på gröten. Sminkar mig och borstar håret under tiden den kokar upp. Äter min gröt. Sedan är jag färdig att åka ca 7:15-7:30. Nu när det har varit så kallt har jag börjat eld när jag har kommit in från hästarna också. Mitt lifehack är alltså min rutin....
Jag tror att det är ett av de mest effektiva knepen faktiskt, att få in en rutin och hålla den. Du är min idol!
 
Ganska skönt ändå att ha en så pass effektiv autopilot! Även om hon gjorde någon miss här och där 😄
Jag hade en fling som var precis tärtom. Hans kropp kunde bara inte resa sig upp från sängen men hjärnan var i full speed.
Han kunde lösa komplicerade programmeringsproblem där han låg och inte kunde ta sig upp :rofl:

Han var lite irriterad på mig som yrde runt som en lobotomerad höna.
 
Japp. Är sjukt trött och så fort jag sätter sig så blir jag ännu segare och tröttare. Bara kliva upp, klä på sig, borsta tänderna, ta frukosten och sätta sig i bilen.
Vad brukar du ha för frukost då? :) Jag är lite sugen på att mealpreppa min frukost och äta den i bilen. Det är så mycket snö nu så vi kan inte bara släppa ut hundarna så de rastar sig själva medan man gör sig i ordning, så allt tar ju så mycket längre tid. Men är inte sugen på att stiga upp tidigare. Så kom då på att det kanske vore smart att käka i bilen. Då hinner jag med hundarna och göra mig i ordning utan att stiga upp tidigare.
 
Vad brukar du ha för frukost då? :) Jag är lite sugen på att mealpreppa min frukost och äta den i bilen. Det är så mycket snö nu så vi kan inte bara släppa ut hundarna så de rastar sig själva medan man gör sig i ordning, så allt tar ju så mycket längre tid. Men är inte sugen på att stiga upp tidigare. Så kom då på att det kanske vore smart att käka i bilen. Då hinner jag med hundarna och göra mig i ordning utan att stiga upp tidigare.
Mackor och kolsyrat vatten. Min fantasi räcker inte längre :D
 
Jag har ett bildschema :). Det är text, klockslag, och en bild på vad som ska göras. Det är enligt ett flöde, så jag inte går fram och tillbaka särskilt mycket.

Då behöver jag inte tänka alls, blir jag förvirrad/stressad behöver jag bara gå till kylen och kolla på schemat.

Det bästa är att efter inte så lång tid så satte det sig i muskelminnet för både mig och barnet. Ett år senare så har vi inte ett enda morgonbråk, allt flyter på utan att nån av oss blir stressad. Allt blir gjort och det går undan.
 
Jag går upp och matar hundarna (gör färdigt skålarna dagen innan), kissar, borstar tänderna och klär på mig. Sen ut en runda med hundarna innan jag går till jobbet.

Frukost och duscha osv fungerar inte på morgonen i min värld 😂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp