Bukefalos 28 år!

Ligamentskada

@mooi Gjorde du någonting med din häst alls eller bara den vilade? Jag har ju bara en häst... Hon går i hage som varierar mellan 1-4 ha, håller sig hyfsat lugn men blir lätt frustrerad när hon ser sin stackars matte och sen inte får göra någonting roligt.

Från början ville den tyska veterinären som hade kollat på bilderna att han skulle stå på boxvila i 4 mån(!) men han hade blivit tokig så jag släppte honom i stor hage (för att hålla huvudet och kroppen i balans) tillsammans med en gammal, lugn ponny och så fick han gå där, bara in nattetid. Kan tillägga att han endast var 0,5 grad halt på böjt spår -annars syntes inget under hela tiden.
I mars longerade jag honom och filmade för att skicka till kliniken. Då var han ohalt och jag fick klartecken att sätta igång.
 
@ztsu Vet ej, veterinären rekommenderade MR - vi visste å andra sidan inte riktigt vad vi letade efter mer än att vanliga röntgenbilderna var ok. Vet tyvärr inte exakt var skadan satt mer än att den var liten och svår att se, har alla papper i stallet.

Får väl samla mod till mig, jag fick strikt vila 6 månader och att hästen ska hålla sig så lugn som möjligt men känns ju asjobbigt om jag inte ens får gå promenader/tömköra rakt fram i skritt lite då och då... Åka till stallet, klappa och åka hem i sex månader är inte min idealbild av hästägandet :angel:

Min fick också rekommendationer om sjukhage och ingen rörelse men hennes psyke klarade inte det. Så hon fick en hage med lite gräs där hon iaf kunde gå lite, å så tog vi promenader på jämnt underlag. Hon var dock farlig att promenera med pga överskottsenergin och tillslut fick vi lugnande att ta till. Jag hade sådan tur ändå att detta var under våren så vi kunde gå och beta.

Tyvärr fick min pärla vandra vidare till de evigt gröna då hon fick fång. Hon hade redan blivit utdömd pga skiten i hovarna dock, men när hon fick fång gick det snabbare än jag hade tänkt mig. Jag tycker inte du skall ta vår dystra prognos som en jämförelse för er dock, min hade två ligamentskador i samma hov, hovledsinflammation och artros i hoven, det sistnämnda i båda hovarna. Hon var parallellförskjuten så för hennes del handlade det om förslitning pga benenställningen och hon hade inte kunnat bli bra även om hon fått korrekt behandling.
 
Kan tillägga att han endast var 0,5 grad halt på böjt spår -annars syntes inget under hela tiden.
Samma med min häst, varierar mellan "ojämn" och 05, grader halt typ.

@ztsu Vi har haft en hovledsinflammation som behandlades med bra resultat, visserligen hovbroskförbening men den ska inte vara allvarlig/påverka om jag förstått det hela rätt.

Jag tänker vara positiv så länge hon inte har ont och är glad och behöver hon mer vila blir det föl (har fått ok för det av vet) :)
 
Samma med min häst, varierar mellan "ojämn" och 05, grader halt typ.

@ztsu Vi har haft en hovledsinflammation som behandlades med bra resultat, visserligen hovbroskförbening men den ska inte vara allvarlig/påverka om jag förstått det hela rätt.

Jag tänker vara positiv så länge hon inte har ont och är glad och behöver hon mer vila blir det föl (har fått ok för det av vet) :)

Det tycker jag att du gör rätt i. Som sagt, min hade helt andra förutsättningar. Eller brist på förutsättningar snarare, med sin benställning. Hon blev ändå 16 år och vet. förstod inte riktigt hur hon hade hållit så länge.

Ring vet och kolla upp det där med shockwaves. Håller tummarna :)
 
valle som min häst heter har fått shockwaves 2 ggr vet ju inte resultatet än men vet sa att det är bevisat bra o mitt försäkringsbolag betalar det dock skulle jag vilja göra det oftare men är ca 15 mil enkel resa till klinik som har det.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 376
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 567
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hej! Börjar bli lite knäckt. Har sen augusti åkt in och ut på klinik med min häst. Främst på grund av hälta på vänster bakben och...
Svar
5
· Visningar
1 393

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp