ligger dessa sadlarna i bakvikt?

Sv: ligger dessa sadlarna i bakvikt?

Ev. upprepar jag ngt någon sagt, har inte läst hela tråden.
Ja, de ligger i bakvikt, nej de går inte att stoppa om eller hjälpa med paddar. Bakvikten kan bero på flera saker, bla. att de är för trånga i bommen och altså trycks upp av manken. Lösningen är att prova ut nya sadlar.
Under tiden kan du rida barbacka? Eller se om du kan låna en sadel från någon i stallet, kan ju finnas någon som ligger tillräckligt bra för att inte skada under tiden du väntar på en egen?

har eget stall så dessa är de enda sadlarna jag har, ska ta ut sadel utprovare snart och om jag har tur så kan jag byta in en av sadlarna.
red barbacka igår och blev väldigt förvånad över att jag höll mig kvar XD, pigg och glad häst + vila = mycket bockningar, stergingar och karate sparkar. har dock problemet att hästen har kort päls och behöver länd täcke när vi rider ut, vilket jag inte kan ha om jag rider barbacka :/. löste det dock med att rida ut i stall täcket igår men det är inget att rekommendera :(

Jag skulle vilja fråga samma sak, vad tror ni om de här sadlarna?
Den svarta ligger i bakvikt, hur är det med den bruna?

dsc00629_131414842.jpg

dsc00627_131415141.jpg

Enligt mitt öga;
svart sadel: på tok För trång,bakåtvikt
Brun sadel: För trång & bakåtvikt men det ser ut som att du sadlat lite långt fram?

När du säger det så, ja, det har jag nog gjort! Hade en häst som inte riktigt ville stå still och bli plåtad så ja slängde bara på sadlarna ;) ska testa att spänna fast ordentligt och justera sen.

jag tycker de båda ligger dåligt, Den första samma som förra gången, för smal och bakvikt.
Den andra tok för smal, lite för rak tycker jag det nästan ser ut som? , och i bakvikt.
Men samtidigt skulle jag inte skaffa ny sadel ennu utan rida barbacka tills hästen fått upp hullet och sen ta ut en sadelutprovare så du vet vad du kan leta efter om du vill köpa begagnat eller så :)

Näemen precis, det är ju lite min tanke också. Han tappade rätt rejält i vikt när han kom hit för 3 månader sen, så han har precis börjat lägga på sig igen. Sen har han noll muskler i sadelläget pga den svarta han hade tidigare, som legat helt fel. Så det får nog bli en hel del barbackaritt tills han har byggt lite muskler och lagt på sig så att jag kan prova ut en bra sadel. Känns ju onödigt att prova ut en sadel nu som bara kommer passa tills han lagt på sig och musklat sig mer :)

Fruktansvärda sadlar båda två! Även om de klarar 3 fingrar så tycker jag inte det är tillräckligt och undrar även hur hård stoppningen är? Jag hade gjort mig av med båda. Även om den andra sadlen "passar" foderhästen hade jag aldrig ridit med den. Rygg-dödare! Rid med barbackapadden och tumkör mycket så musklerna kan utvecklas och kolla efter sadel längre fram.

kan rekommender att köpa ett tömmkörnings-/longerings-/skrittmaskin-täcke H**ks har ett blått. de är helt öppna kring bogen så att de får rörelsefrihet. Jag har använt det jätte mkt. kan dock rekommendera att köpa en barbackagjord eller kraftig bukgjord till då den som tillhör är så klen och inte hjälper täcket att ligga på plats alls, vilket ju är bra om man har en busig häst eller dålig balans.

lite nyfiken, är inte så duktig på de här med sadlar men hur ser man att den ligger i bakvikt??:confused:

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 218
Senast: super
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 976
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka