Ligger sadeln bra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TheDot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 2 399
T

TheDot

Nu har jag lite nya bilder på sadeln, ligger den bra så här? För det var några som tyckte den låg för långt framförut. Den ligger så den inte trycker på bogbladen.

1oktober2005001.jpg

1oktober2005004.jpg

1oktober2005002.jpg

Sv: Ligger sadeln bra?

Ja såg det lite också nu när du sa det. Vad kan det bero på?

Men är den för trång då? Om man kollar på tex andra bilden. Det kan inte bero på att hästen har lång manke?

Svårt att se ur den vinkeln, skulle vilja se en bild rakt framifrån. Men du kan ju försöka jämföra vinkeln på sadeln med hästens ryggvinkel eller sitt i sadeln och dra handen under sadelns framkant för att känna om det bildas tryck.

Nej, det kan det inte bero på.... Min häst har väldigt lång och hög manke, det ser inte så ut för det...
Det är ju alltid svårt att bestämma utifrån en bild, men Jag tycker den ser för trång ut. Stubben är ju ganska smala i sig, vilken bomvidd har du? Om du köpte sadeln för ett tag sen och har tränat mkt efter det, så har säkert hästen musklat sig så den blivit bredare. Det är väldigt vanligt.

Har du ingen sadelmakare i närheten av dig som du kan få hjälp av?
Det är farligt att rida med en för trång sadel, hästen får ont, och musklerna slutar utvecklas.

Senast ändrad:

Svåtr att se ur den vinkeln, för på det första kortet tycker jag sadeln ser ut att ligga bra men på det sista kortet ser den ut att ligga i bakvikt. Men Hästen står ju även snett...
Men även om avståndet till manken verkar vara bra tycker jag att sadeln inte kommer ner på hästen riktigt. På första bilder släpper den ryggen väldigt tidigt, och jag tror inte bara att det beror på att bommen är för böjd (vilket den är, men det är inte enda orsaken) utan på att bomvidden är för smal. Jag tror du/din utprovare kanske har blivit lurad av att den ligger bra i förhållande till manken, men frågan är om inte Stubben har för lite mankfrihet för din häst?

Okej! Han har 31 i bomvidd. Han kan ha breddat sej sen jag köpte sadeln, har haft den lika länge som jag har haft honom, i ett halvår. Jag kan ta ut hon som provade ut sadeln till honom så hon får kolla igen. Då var 32 för stor. :)

Men vad är bäst om man säger att 31 är ligger perfekt och 32 är lite förstor, men ligger bra med pad så han kan växa i den. Alltså är det då bättre att ta 32 fast den kanske inte ligger perfekt just nu?

Ja, det är bättre att köpa en bomvidd för stor om du tror att han kommer bredda sig. Men frågan är ju om du ska ha en Stubben igen. Jag tror det finns andra sadlar som skulle passa din häst mkt bättre.

Håller faktisk med. ;) Den ser ut att vara lite för svängd. Men det kan ju hända att den följer ryggen bättre om den kommer ned ordentligt. Annars finns det ju en del nyare modeller från stubben som är rakare.

Jo, Edelweiss NT Deluxe är väldigt rak, men frågan är om hon vill lägga 16 papp för en ny Edelweiss (för begagnade finns det inga kan jag lova...) och Artus har ju samma bom som Siegfried CS.

Problemet jag främst tänker på är manken, hästen har en hög manke och Stubben är inte till för såna höga mankar egentligen. Och då tror jag att utprovaren/ägaren har blivit lurad av mankens höjd när de har kollat på bomvidden. För dilemmat blir väl om de väljer en bredare bomvidd, kommer sadeln slå ner i manken då?

Okej! Jag tror nog att han kommer att bredda sig lite mer. Vad finns det för sadlar som kan passa tror ni? Han har rätt så rak rygg, kan lägga in en bild också.

Rygg.jpg

Tja vet inte, minns att jag la en stubben 32 på min gammling en gång, och det var gott om plats för hans MKT höga manke. Men han är rejält bred, så sadeln var nog egt för trång, la bara på den för att kolla hur det såg ut.

På bilden ovan ser inte hästen ut att ha någon manke att snacka om.. Så det borde ju inte vara ett problem egt.

Du ahr ingen bättre bild?
Gärna helkroppsbild.

Om jag bara ska gissa utifrån vad jag ser på bilden skulle jag rekommendera Frank Baines, Passier, Albion (kanske, det beror på hur han ser ut IRL) kanske Globus (beror på hur hög manken är)

Nä, jag tycker inte heller att manken ser så stort ut, men jag tror det är bilden...... Hon säger ju att han ahr en hög manke....

Min häst har ju högre manke när han betar, och han har ju ingen manke alls i princip... ;)

När jag har provat Stubben på min häst i rätt bomvidd (aningens vid) har jag bara 2 fingrar. Och han har ju som sagt ingen manke...

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 667
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
160
Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 407
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka