ligger sadeln bra?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Uddatyp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 693
U

Uddatyp

dressyrsadeln jag har köpt tror ja ligger bra..ser ut att ligga bra.
inte haft den så länge men hästen rör sej bra o så iallafall.
sadeln ligger stilla o så..fina avtrygg på schabraket.

men nu då efter jag har klättrat..klättrade igår..så va han lite irriterad när ja tog vid ryggen?

funderar på om sadeln kanske är för trång eller är de bara träningsvärk?
sen däremot när ja sadlade och satt upp o så reagerade han inte någonting och såg väldigt glad ut..stog helt stilla o så.

sadeln ligger så hästen har full bogfrihet..syns ganska så tydligt när ja rider..och är lika hög fram som den är bak.
kan den vara för trång endå?
borde den inte ligga i uppförsbacke när den är för trång?

ja får in 3 finger..kanske 4 mellan sadel och manke när ja sitter i den.
är de lagom?

:confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: ligger sadeln bra?

Det där avgör en sadelutprovare bäst.. Att avgöra här kan bli väldigt svårt, speciellt utan bilder eller sett IRL.
Var blev hästen irriterad? Ligger bossorna med jämnt tryck över hela ryggen? Tryck in handen så långt fram du kan och dra bakåt.
Är pälsen jämn och slät efter ridning? Lika svettig överallt eller är där stöv och torrt?

Sv: ligger sadeln bra?

den är utprovad för några veckorsen.

han blev lite irriterad lite bakom manken.
ja tycker den ligger jämt och bra..pälsen är slät trots att ja klättrat och hoppat.

tror han är lika svettig överallt..har inte ridit han så svettig med sadeln än men inget stöv ellern åt sånt iallafall.

ska försöka fixa bilder.

kan ju säga att hans förra sadel..låg lite för långt fram så kan de va de att han rör sig mycke mer och använder dom musklerna nu som gör att han blir lite irriterad...träningsvärk?..äsch..ja vet inte..

ska se hur han är imorrn..är han fortfarande öm eller stel så ska ja ringa sadelutprovarn och fråga.

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 342
Senast: Aifos
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 722
Senast: mackan
·
Utrustning Min sadel ligger inte helt 100 % still när jag rider har jag märkt. Det är inte så att det känns att den rör på sig men lite lite päls...
Svar
6
· Visningar
1 212
Utrustning Letar efter en dressyrsadel till min ponny som är korsning arab/fjording. Araber är ju inte precis kända för sitt goda sadelläge så jag...
Svar
3
· Visningar
2 682
Senast: Aleel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka