Light torrfoder för senior

Har inte hört talats om Core Wellness förut men blev lite imponerad över mängden man ska kunna ge katten. Vad sägs om den?

Är det så att din katt har konstaterade problem med njurarna, så hade jag övergett tanken att ge Core, Canagan etc. med högt proteininnehåll och ibland höga/felaktiga mineralvärden. Oavsett vad man tycker om innehållsförteckningen när man först läser den på foder som Hill's, Royal canin och Purina så är det väl värt att ge ett av deras medicinska foder som kan förlänga ett sjukt djur liv. De kostrådgivare/ nutrionister som arbetar på mitt djursjukhus är på inget sätt sponsrade av att sälja just sitt fodermärke utan bara måna om att djuren ska vara friska så länge som möjligt. Deras kunskap om hur foder påverkar ett djur är betydligt mer gedigen än den kunskapen jag besatt när jag en gång i tiden jobbade på en viss kedja som säljer djurfoder. Så till en katt med konstaterade njurproblem hade jag själv tveklöst valt ett medicinskt foder. Behöver du däremot bara banta katten finns fler alternativ, men om inte enbart våtfoder är ett alternativ där hade jag valt att banta katten med ett medicinsk foder för ändamålet.
 
Den är tänkt för friska katter, inte redan njursjuka.
Angående om din katt ska äta njurfoder beror på flera faktorer; hur höga är njurvärdena, hur ligger fosfatvärdet i blodet, finns det proteinförlust över njurarna, har hon högt blodtryck och hur ser njurarna ut på ultraljud?
Vid ett tidigt stadium av njursjukdom rekommenderas i nuläget en diet med normalt proteininnehåll men reducerat fosforinnehåll exempelvis Royal Canin Early Renal. Vid mer fortskriden njursjukdom (från stadium II och över) rekommenderas ett foder med högkvalitativt och lättsmält protein som dock är i reducerad mängd, samt reducerat fosforinnehåll och ökad mängd EPA/DHA (som ska vara i förhållande 5:1) som exempelvis Royal Carina renal-sortiment eller Purina NF. Jag tycker det låter klokt att boka en tid hos deras nutritionist, var tydlig med att du inte enbart vill ha ett märke rekommenderat :)
Tusen tack! Jag märker att det behövs mera koll på just Alices hälsa än vad jag har så jag tar åt mig ditt tips och bokar en tid hos dem! Än så länge finns det mat kvar som räcker ett bra tag så det är iallafall ingen brådska. :up:
 
Är det så att din katt har konstaterade problem med njurarna, så hade jag övergett tanken att ge Core, Canagan etc. med högt proteininnehåll och ibland höga/felaktiga mineralvärden. Oavsett vad man tycker om innehållsförteckningen när man först läser den på foder som Hill's, Royal canin och Purina så är det väl värt att ge ett av deras medicinska foder som kan förlänga ett sjukt djur liv. De kostrådgivare/ nutrionister som arbetar på mitt djursjukhus är på inget sätt sponsrade av att sälja just sitt fodermärke utan bara måna om att djuren ska vara friska så länge som möjligt. Deras kunskap om hur foder påverkar ett djur är betydligt mer gedigen än den kunskapen jag besatt när jag en gång i tiden jobbade på en viss kedja som säljer djurfoder. Så till en katt med konstaterade njurproblem hade jag själv tveklöst valt ett medicinskt foder. Behöver du däremot bara banta katten finns fler alternativ, men om inte enbart våtfoder är ett alternativ där hade jag valt att banta katten med ett medicinsk foder för ändamålet.
Tack för betryggande inlägg, känns mera tryggt att välja boka en tid på kliniken om maten!
Än så länge verkar Alice bara ha förhöjda värden (enligt vad jag har uppfattat!) men det är ju bra att förekomma eventuella problem tänker jag.
 
Mina som bantar med hjälp av veterinär (då båda också har sjukdomar, öter torrfoder från automat 3 ggr/dag små portioner och 1/2 påse blötmat var morgen ocv kväll (delat för att de älskar blötmat) av Royal Canin Satiety Diet. Båda är nöjda på det vilket är så skönt då honkatten pga sin medicin blir extra hungrig och gärna hetsäter. Inget annat jag provat har funkat lika bra och de har gått ner långsamt och fint.

Nu när de nått idealvikt blandar jag blötmaten Satietyn med Bozita för den är lite billigare men gör inte att de går upp.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag skulle behöva bra tipps på bra torrfoder. Äldre tik 9 år o en på 6,5 år rottweiler De är kastrerade , har ca 2,5 till 3 kg över...
2
Svar
31
· Visningar
4 895
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp