Torrfoder till äldre kastrerad tik

rotterod

Trådstartare
Jag skulle behöva bra tipps på bra torrfoder.
Äldre tik 9 år o en på 6,5 år rottweiler
De är kastrerade , har ca 2,5 till 3 kg över vikt
Light eller seniorfoder
Vad fasen skall man välja i denna djungel
De har ätit Halla aktiv hela tiden . Bytte så nu äter dom Halla standart o lite aktiv.
Funderar på om man skall byta till helt annat foder .
Halla standart funkar
Kanske behöver ytterligare lägre fett mm.
Skall man välja senior foder ???
Skall man välja light ???
Vad för märke är bra??
Får inte vara för dyrt foder .
 
Känner inte till det märket du ger nu, men har båda hundarna övervikt så är väl inte ett aktiv-foder rätt för dem, dvs de är inte så aktiva. Man måste inte heller byta till seniorfoder bara för att hunden når en viss ålder. Lightfoder är mer för att behålla en vikt, inte för att gå ner, vilket dina behöver.
Min rekommendation är att gå till din veterinär och be dem rekommendera ett bantningsfoder som du ger tills de nått sin målvikt, sedan rekommendera ett foder som de ska behålla den nya vikten på. Kanske finns det fler medicinska aspekter att ta hänsyn till? (Tex artros).
Det går självklart banta på vanligt foder med men kan vara svårare.
Lycka till!
 
Ska tillägga att även om veterinära foder kostar mer än typ Doggy mfl så blir det inte mkt dyrare i längden pga man ger mindre mängd av det. Sen kan man aldrig komma undan att det kostar att utfodra två stora hundar:)
 
Nä det är den ynfre som bara har ca 2,5 3 kg över .
Dom har ätit halla aktiv i alla år gör bra .
Men nu har den äldre fått halla standart.
Hon är bra ,
Bara en fundering på om man skall ge halla standart . Eller byta till liaght eller senior .
Nä betala 800 kr per säck o 2 hundar nä mycke
450kr ca är bra
 
Av torrfoder tycker jag standardt verkar helt okej. Inte särskilt dyrt heller. Och jag hade nog valt att ge tex morötter och liknande för mättnad och helt enkelt hålla nere torrfodermängden.

En annan viktig aspekt som jag tycker är nästan viktigare än att dra ner på fodret är att öka motionen. Hur mycket rör dom på sig nu?
 
Måste du ge torrfoder? Isåfall hade jag gett ett mer kvalitativt foder med mindre andel vete, majs, korn, betfiber och allt vad de hade i.

Men jag hade såklart gett färskfoder, jag tror absolut att hundar lättare lägger på sig av torrfoder med massa kolhydrater.
 
Om man vill hålla nere kostnaderna tycker jag fodax är väldigt bra, samt prisvärt. Desto mer du köper desto billigare blir det dessutom :)

Och man kan givetvis blanda i grönsaker för mättnadens skull :)
 
Jag har tittat på standart . Det ligger högre i fett än va mitt foder har . Möjligt standardt mild.
Vill inte använda färsk foder . Vi är ute med båt hela sommaren . Då kan jag inte hantera det .
Vi rör oss ca 1 mil om dagen . Dom är lösa o busar mycke . Simmar på sommaren,
Den lilla bröt klon förra sommaren , med vad det innebar . Då blev det ingen motion . Hon fick mindre mat,då jag ökade igen. O nu hade hon gått upp när vi var hos vet .
Jag funderade mest på vilket av light eller seniorfoer man skulle välja .
Dom säger ju att det är bättre att ge ett sådant foder .
Mitt foder är väl ett mellanklass foder
 
Jag har tittat på standart . Det ligger högre i fett än va mitt foder har . Möjligt standardt mild.
Vill inte använda färsk foder . Vi är ute med båt hela sommaren . Då kan jag inte hantera det .
Vi rör oss ca 1 mil om dagen . Dom är lösa o busar mycke . Simmar på sommaren,
Den lilla bröt klon förra sommaren , med vad det innebar . Då blev det ingen motion . Hon fick mindre mat,då jag ökade igen. O nu hade hon gått upp när vi var hos vet .
Jag funderade mest på vilket av light eller seniorfoer man skulle välja .
Dom säger ju att det är bättre att ge ett sådant foder .
Mitt foder är väl ett mellanklass foder
Standardt Mild är väldigt bra :)
 
Det är inte lätt att banta en hund och frågar man veterinär så är ju det foder just de säljer alltid bäst.
Idag tror jag alla foder har en guide på påsen med förslag på lämplig mängd i gram i förhållande till vad hunden ska väga och den doseringen kan man använda sig utav oavsett foder. Man kan vid "bantning" dock behöva gå ner mer än vad som står på påsen oavsett fodertyp.
Och aktivfoder till hund som faktiskt inte är mer aktiv än en sällskapshund ger lätt övervikt då energin inte går åt.
Och vad gäller val av foder för äldre eller light så skulle jag välja det för äldre om du genom fodret vill försäkra dig om att vissa vitaminer och mineraler finns som tillskott och då även balanserat efter behovet hos en äldre hund.
 
Det är banne mej inte lätt i denna djungel .
Aktiv halla det dom alltid ätit . 30 -16 . Har nu köpt halla standart 22-12. Det är mindre fett o mindre protein , men mer kolhydrater .
Tittade nu på lamm o ris hallafoder 21-11 utan vete .
Kollar man på seniorfoder så har dom gögt fett o protein mm . Då får man minska i givan ,
När jag inte har tränat då har jag minnskat från 8dl - 6 då dom åt aktiv.
Då fick de förlite mat . Men höll vikt bra .
Nu äter den äldre halla standart 8 dl om dagen.
Lilla har jag haft på aktiv . Funderar på att byta helt ..
Därför innan jag byter så frågade jag.

Tittade på standatdt dom ligger högt i fett lågt protein.
Vete sjutton hur jag skall göra .
Hålla igen
Det är ju ingen fet hund vi pratar om . 2,5 kg
 
Det är banne mej inte lätt i denna djungel .
Aktiv halla det dom alltid ätit . 30 -16 . Har nu köpt halla standart 22-12. Det är mindre fett o mindre protein , men mer kolhydrater .
Tittade nu på lamm o ris hallafoder 21-11 utan vete .
Kollar man på seniorfoder så har dom gögt fett o protein mm . Då får man minska i givan ,
När jag inte har tränat då har jag minnskat från 8dl - 6 då dom åt aktiv.
Då fick de förlite mat . Men höll vikt bra .
Nu äter den äldre halla standart 8 dl om dagen.
Lilla har jag haft på aktiv . Funderar på att byta helt ..
Därför innan jag byter så frågade jag.

Tittade på standatdt dom ligger högt i fett lågt protein.
Vete sjutton hur jag skall göra .
Hålla igen
Det är ju ingen fet hund vi pratar om . 2,5 kg

Hur låg fetthalt vill du ha ?
En kompis med knubbig hund gick över till Four Friends - och efter ett tag till just deras magrare foder och det fungerar bra. Four Friends weight control heter det. 27% protein och 10% fett. Ungefär samma andel animalier som i deras övriga foder.
http://www.fourfriends.info/dogfood/weight-control.html
Kyckling, kalkon, potatis och ris och inte så mycket konstigheter utöver det (ja pyttelite aloe vera då, men den är försumbar) . Äpplen som fibrer :)

Jag har flera kompisar som ger olika varianter av Four Friends och alla är nöjda. Jag ger det som godis periodvis och hundarna gillar det och magarna gillar det (jag ger färskfoder som mat).
 
Jodå, det är lätt, åtminstone om man råfodrar.
Det är inte alltid så lätt då heller ;) Jag en hund som är uppfödd på rå mat, men är jättesvårt att hålla nere i perfekt vikt. Dom sista hektona är kanonsvåra om hon inte ska svälta. Nej, hon har aldrig legat högt i mat men var lite knubbig som valp och det får vi sota för nu.
Tyvärr är hon sjuk just nu och har ätit höga doser kortison (äter fortfarande), så hon gick upp ett halvkilo av det.....inte kul alls.
 
Då har jag en fråga till .
Vetefritt torrfoder
Halla lamm o ris är vetefritt . Då byter jag inte märke
Har ju halla akti
Halla standart
 
Det är inte alltid så lätt då heller ;) Jag en hund som är uppfödd på rå mat, men är jättesvårt att hålla nere i perfekt vikt. Dom sista hektona är kanonsvåra om hon inte ska svälta. Nej, hon har aldrig legat högt i mat men var lite knubbig som valp och det får vi sota för nu.
Tyvärr är hon sjuk just nu och har ätit höga doser kortison (äter fortfarande), så hon gick upp ett halvkilo av det.....inte kul alls.
Jag vill inte börja rå fodra min tik på 9 år snart. Kör med torrfoder
Så är det klart lättare med torrfoder , vi bor i båten hela sommaren . Där kan vi inte hantera sådant foder .
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 451
Senast: tanten
·
  • Omröstning
Hundhälsa 8 årig rottweiler tik . Sterileserad ca 4 årsedan. Äter i dag ett foder halla aktiv 30/15 tror jag det var . Funderar på om man skall...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 717
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 154
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp