Torrfoder till äldre kastrerad tik

Va då de tre första ?? Spannmålsfritt.
Jag vill att de skall va mätta

På innehållsförteckningen står ingredienserna efter hur stor del av fodret som är just det. Till exempel på Halla Lamm och Ris står det Ris (min 28 %), torkat lammkött (min 15 %), majs, och sen fortsätter det en lång stund till. De tre största beståndsdelarna är alltså ris, torkat lammkött ("bara" 15%, det är inte speciellt stor andel kött för en hund) och majs.
På Halla Aktiv är det visserligen kött som första ingrediens, men de har skrivit ihop "Torkat kyckling-, nöt- och fläskkött". Annars hade varje köttsort för sig antagligen hamnat senare i innehållsförteckningen.

Tittar man istället på t.ex. Orijen Senior Dog (som jag inte har någon erfarenhet av så jag kan inte säga om det är bra eller inte för övrigt) så börjar ingredienslistan med färskt benfritt kycklingkött (22 %), torkat kycklingkött (15 %), färsk kycklinglever (5 %). Och sen kommer ännu mer kyckling, kalkon och fisk.

En annan grej man kan kolla på är hur många ingredienser fodret har. Det bör inte vara en massa konstigheter. Standardt till exempel, som ofta ses som ett ganska vettigt torrfoder, har i sitt foder "Vild hjort normal" totalt sju ingredienser. Många billigare foder har över 20 olika ingredienser, varav en hel del ofta är sånt som inte alls hör till en hund naturliga föda.

Det är med andra ord en riktig labyrint det här med hundmat!
Om dina hundar mår bra på den mat de äter, är fina i pälsen, pigga och glada och bajsar lagom så ser jag ingen anledning att byta till så pass gamla hundar.
Däremot kanske du ska dra ner på maten till den överviktiga hunden. Eller, självklart, om den äter annat utöver maten så bör det tas bort i första hand.
Men om du minskar på maten och är rädd att hunden inte blir mätt kan du ge till exempel en morot att gnaga på.
 
Friska hundar är ständigt hungriga. Gäller förstås inte alla men det är inget fel i att hunden är hungrig. Mina skulle äta dygnet runt om de fick bestämma själva. Så byt fodret till ett med mindre kalorier och dra ner på mängden så kommer du säkert snart se resultat.
 
På innehållsförteckningen står ingredienserna efter hur stor del av fodret som är just det. Till exempel på Halla Lamm och Ris står det Ris (min 28 %), torkat lammkött (min 15 %), majs, och sen fortsätter det en lång stund till. De tre största beståndsdelarna är alltså ris, torkat lammkött ("bara" 15%, det är inte speciellt stor andel kött för en hund) och majs.
På Halla Aktiv är det visserligen kött som första ingrediens, men de har skrivit ihop "Torkat kyckling-, nöt- och fläskkött". Annars hade varje köttsort för sig antagligen hamnat senare i innehållsförteckningen.

Tittar man istället på t.ex. Orijen Senior Dog (som jag inte har någon erfarenhet av så jag kan inte säga om det är bra eller inte för övrigt) så börjar ingredienslistan med färskt benfritt kycklingkött (22 %), torkat kycklingkött (15 %), färsk kycklinglever (5 %). Och sen kommer ännu mer kyckling, kalkon och fisk.

En annan grej man kan kolla på är hur många ingredienser fodret har. Det bör inte vara en massa konstigheter. Standardt till exempel, som ofta ses som ett ganska vettigt torrfoder, har i sitt foder "Vild hjort normal" totalt sju ingredienser. Många billigare foder har över 20 olika ingredienser, varav en hel del ofta är sånt som inte alls hör till en hund naturliga föda.

Det är med andra ord en riktig labyrint det här med hundmat!
Om dina hundar mår bra på den mat de äter, är fina i pälsen, pigga och glada och bajsar lagom så ser jag ingen anledning att byta till så pass gamla hundar.
Däremot kanske du ska dra ner på maten till den överviktiga hunden. Eller, självklart, om den äter annat utöver maten så bör det tas bort i första hand.
Men om du minskar på maten och är rädd att hunden inte blir mätt kan du ge till exempel en morot att gnaga på.
Nu är det så att jag tycker de har ätit förlite då jag gett aktiv . De är fina på alla sätt . Men äta 6 dl mat om dagen är fölite . Dom är hungriga ,
 
Nu är det så att jag tycker de har ätit förlite då jag gett aktiv . De är fina på alla sätt . Men äta 6 dl mat om dagen är fölite . Dom är hungriga ,
De har ätit 8 dl mat om dagen innan .så bytte jag på den äldre 9 åringen till standart halla foder . Hon har ätit 3 dl av det o en aktiv , lilla som är har några kg för mycke har fått 2 dl av varje ,. Men så tänkte jag provar halla lamm o ris . Så jag har det nu , har inte gett ännu ..
Dom dör inte av att prova . Dom kanske inte gillar det .
Men min älde tik mår inte bra av morötter har ont i magen av det .
Det är ju bara lilla som har några kg över nu . Har haft klobrott med operation mm.
Ja provar denna säcken o ser , det är ju samma märke på foder .
 
Dom har ju ätit det halla aktiv fodret hela tiden . Det sägs vara skitfoder . Men så fin päls mm .
Likaxså är inte 2,5 kg övervikt mycke tycker jag .
Så då tycker ni halla aktiv är bättre än vilket
Halla standart eller halla lamm o ris
Vilket är det bästa .
Det är inget lågprisfoder ett mellanklass foder .
479 kr är inte lågpris .
Vissa säger att royal canin är sämre
Om det ändå bara funnits några olika att välja på
Hur många hundägare sitter och läser på alla foder ??
För kokade nan egen mat till hunden
Ja får köra denna mat nu står den här hemma . Jag har alla 3 nu , så några skopor från alla
 
Vilket är bäst av dom enligt er . Halla aktiv
Halla standart
Halla lamm o ris
Nu har jag alla tre vilket verkar bäst
 
Svar på ursprungsfrågan: Magnussons Lightfoder. Jag är generellt skeptisk till torrfoder, men detta har räddat min lättfödda hund från att bli en rullande tunna. Sen får hon alltid lite topping av färskfoder eftersom jag har svårt att tänka mig att en hund ska leva på helt "sterilt" foder. Funkar bra för oss.
 
Jag skulle välja bort ris p g a arsenik som finns i det. Läs nyheter på svt.se idag om arsenik i ris:
"– Det finns egentligen ingen dos där det inte finns någon risk alls. Det är det som är problemet med många cancerframkallande ämnen, även arsenik. Och arsenik är kanske ett av de mest potenta cancerframkallande ämnena som vi har i vår miljö och i vår mat."

Förslag på lightfoder utan ris: Acana Light and Fit, Magnussons Meat & Biscuit Light.
 
Jag skulle välja bort ris p g a arsenik som finns i det. Läs nyheter på svt.se idag om arsenik i ris:
"– Det finns egentligen ingen dos där det inte finns någon risk alls. Det är det som är problemet med många cancerframkallande ämnen, även arsenik. Och arsenik är kanske ett av de mest potenta cancerframkallande ämnena som vi har i vår miljö och i vår mat."

Förslag på lightfoder utan ris: Acana Light and Fit, Magnussons Meat & Biscuit Light.
Jobjag hörde det i dag

Det är problem med allt snart .
Så mycke ris vi äter själva varje vecka
Jag funderade på standart mild men högt fett i den .
Vet inte vad som är bra
 
Välj ett foder som låter bra innehållsmässigt och ge den mängd som hunden håller bra hull på. Om hunden är hungrig kan du ge den vitkål, morot, gurka och flera andra grönsaker som gör att hunden känner mättnad. Du skulle även kunna blötlägga + frysa in maten så att den både blir större i volym och hunden får gnaga och längre ättid. Även när du fryser in kan du ju blanda ner grönsaker så att hunden får ännu mer volym att äta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 449
Senast: tanten
·
  • Omröstning
Hundhälsa 8 årig rottweiler tik . Sterileserad ca 4 årsedan. Äter i dag ett foder halla aktiv 30/15 tror jag det var . Funderar på om man skall...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Det här är mitt första inlägg på forumet och jag måste få råd av er kloka. Jag har sån obeskrivlig ångest just nu och vet inte hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 717
Hundhälsa Efter att ha läst en del trådar här, så börjar man ju så klart fundera på vad det är man stoppar i sin hund. Våra hundar (Tysk...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 153
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp