Bukefalos 28 år!

Liiiite större än jag väntat mig...

Hannely

Trådstartare
Läste någonstans att de flesta hästar (halvblod) vid 1,5 års ålder har nått 90% av sin slutliga mankhöjd. Plockade fram miniräknaren och konstaterade att min pålle i så fall blir 178 cm.... Iofs är han hälften fullblod, så han är ädel, men ändå... Jag får nog köpa en stege!
Någon annan som har en 1,5-åring, hur höga är dom? Min är 160 över manken, lite till över korset :)
 
Hej Hanna!

Förhoppningsvis stämmer det inte alltid så bra för isåfall kommer Kotten (jadå, den Kotten! ;)) också att bli en jätte. Eftersom mina två vuxna är gigantiska så hoppas jag att Kotten stannar på ca 165 cm. Hans äldre bror som är 176 cm var vid 18 månader högre än Kotten är nu och skulle enligt formeln isåfall ha blivit ÄNNU större än han blev.
I värsta fall får vi köpa varsin avdankad stegbil från brandförsvaret för att ta oss upp!

MVH, Susanne
 
Tja vårt halvblod istallet som växer är idag, som två och ett halvt-åring 160cm och hon var definitivt INTE det förra året...
 
Min häst som nu är 3,5 år och 161 cm hög var 150 hög som 2 åring. de växer väldigt olika så man ska inte stirra sig blind på vad som är generellt. Det behöver inte alls stämma på alla hästar. Mycket beror ju också på hur de fötts upp. Vissa uppfödare fodrar upp hästarna extra för att de ska växa fortare och om hästen, som min, fått dåligt med foder under uppväxten blir ju växtkurvan annorlunda.
 
Oooooo så roligt att läsa

Vår 2åring är runt 153 nu, men då finns kanske hoppet kvar om att han ska bli större. Jag har börjat tvivla nämligen....
 
min arab är 145 cm.

hon kommer bli för liten för mig om hon blir max ca 150-152.

enligt tattarmåttet ska hon bli 158. och jag hoppas hon blir lägst 155!!!

men araberna växer väl lite längre än övriga hästar.
(hon har stora föräldrar)
 
kan även tilägga att min förra häst , korsning travare/arab var ca 162 cm som 2 åring. som 8 åring ca 175 cm.

min nuvarande häst var ca 145 cm som 2,5 åring.
nu ca 155 cm. ( 6 år) korsning med HBL.
 
Senaste unghästen jag köpte var ca 140 som 2.5 åring.
Rätt normalt med föräldrar som är ca 150 cm, liksom 3 helsystrar.
Midsommaren som 3 åring var han 162 cm.
Efter nyår var han ca 165 cm.
Såldes som 6 åring och var då ca 169 cm.

Han växte alltså drygt 30 cm på 4 år....

Undrar vem han bråddes på?
 
När och hur hästar växer beror mycket på utfodrning och gener, inte någon generellt bestämd formel. Växte föräldrarna mycket efter 1,5 års ålder? Hur har den blivit utfodrad? Hur växte syskonen? Det finns flera exempel på hästar (ponnyer) som vid mätning runt 6-7 år är 135 och sedan drar iväg efter att man tror att de har slutat växa och blir över 140, detta kan bland annat bero på felaktig utfodring under uppväxten. Det finns också exempel på hästar som knappt växt sedan 1,5 års åldern... Lita inte för mycket på formler...
 
Nu gav dig mig hopp! Min tvååring är "bara" 157-jag vill att hon ska växa åtminstone en decimeter till! (då blir inte hinderna så höga...)
 
Har två 1 1/2-åringar, hingsten(e, Cortus - Baffin xx - Tammerfors xx) är nu 163 cm över manken, 165 cm över korset. Han är väldigt ädel med låååånga ben. :love:
Stoet (e. Irco Mena - Acaplulco Gold - Furioso III) är 162 cm på manken och lika hög bak. Ser ut som en älgkalv, grova ben och stort huvud... :crazy:
 
HIHI! jag har en 1,5 åring som är 166cm nu!!
RENT fullblod kan det tiläggas....
Och tyvärr är det inte så att fullbloden slutar växa när dom blir två som många tror, dom slutar växa för att dom tränar så hårt. Min "mini" är inte ens inriden än, undrar om han får plats i start boxarna när han blir klar?? :confused:
 
Vi har en unghäst som e 170cm på skolan :) växer fortfarane...
Hans syster som är bara 145 cm

:D

Dom e så hemsk olika så man blr nästan rädd. vad det nu har me d saken att göra menmen... :p
 

Liknande trådar

N
Avel Jag har smygläst här ett tag och letat bland gamla trådar (och delvis hittat svar på min fråga) men är fortfarande en aning nojig över...
Svar
12
· Visningar
3 792
Senast: Ottilia
·
Avel Sitter här och har lite tråkigt och tänkte därför höra om någon kan hjälpa mig välja hingst till mitt sto! Hon är ju bara ett i år, så...
2
Svar
21
· Visningar
2 033
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp