Storlek på unghäst

N

Nessan

Jag har smygläst här ett tag och letat bland gamla trådar (och delvis hittat svar på min fråga) men är fortfarande en aning nojig över stundande unghästköp och tänker att jag slänger ut frågan här precis som bland mina hästvänner.

Jag är ganska lång, 180 ca, och behöver alltså en häst som är uppåt 170 som färdigväxt. Har varit runt och tittat på ett antal hästar men fastnat för en 1½-åring som i dagsläget ligger runt 155 i mankhöjd. I övrigt korrekt, rör sig trevligt och har en härstamning jag fastnat för. Pappa är Briar vilket känns lovande för storleken, mamman är modell mindre, strax över 160.

Kan jag öht fundera på den här hästen eller bör jag se mig om efter annat? Läste att vid 1½ års ålder ska de ha uppnått 90% av sluthöjden, stämmer detta ni som har praktisk erfarenhet i ämnet?

Är mycket tacksam för hjälp och åsikter, nojig som jag är. Tänker att om chansen inte finns kan jag lika gärna slå det hela ur hågen och leta vidare för fler lär det ju finnas även om detta är den första jag tittat på som riktigt faller mig i smaken.
 
Sv: Storlek på unghäst

Om det är en häst född 2010 så är den inte så stor. Sedan kan det variera väldigt mycket och saker som när på året den är född och hur den vuxit hittills kan spela in lite.

Men som exempel i min bekantskapskrets på hästar född 2010 och storlek på halvblod finns från 155 till 168 cm och då är de mätta nu i Januari. Så jag tror att om storleken är det avgörande för dig så ska du kanske fortsätta att leta för finns helt klart en risk att denna hästen blir mer som sin mamma än pappa i storlek.
 
Sv: Storlek på unghäst

De där tabellerna man hittar om hur mycket de har växt osv. får man ta med en nypa salt, det är inte alltid de stämmer.. Till ex. har min häst växt som tusan till 6 års ålder... När han var 4 var han 155 cm och nu som 7 åring är han 167 cm i mkh. Så det är svårt att veta hur stora det blir i den åldern. Har du fastnat för den kan du ju slå till, men det finns risk att den "bara" blir 165 cm istället för över 170cm. Märker du att det blir helt galet så kan du ju alltid sälja..
 
Sv: Storlek på unghäst

90% av sin höjd är vid 1 års ålder inte vid 1,5 år, så den ligger idag som 1,5 åring på vad den borde varit som 1 åring för att bli 170 som vuxen så chansen att den skulle bli 170 minst som vuxen är nog väldigt liten.
Överhuvudtaget är man så lång så att man behöver en stor häst och vill köpa så ung så hade jag inte valt någon där någon av föräldrarna är klart mindre än vad man vill ha. Säkrast är ju att satsa på en som dels uppvisar storlek redan samt har stora föräldrar och inte en massa smått i den närmsta stammen, sannolikheten att lyckas få rätt storlek blir ju betydligt större då för även där kan det spöka till sig med storleken men risken för att det skall göra det är inte så stor.
 
Sv: Storlek på unghäst

Det där med höjd är ganska svårt att säga hur det blir, men man får en fingervisning och 155 cm blir nog ingen 170 cm häst skulle jag tro om den växer "normalt". Jag har en 10 a som är 165 cm nu, den tror jag blir lite över 170 cm, lite överbyggd nu. Sedan har jag en 09 a som var 158 cm förra året och hon är nu 161 cm, så jag tror hon slutar runt 163-164 cm eftersom hon växer så jämnt hela tiden. Mamman till båda dessa är ett 168 cm, till 10 an är far 166 cm och till 09 an är far 170 cm, båda är ston. Dessutom är 10 an relativt ädel jämfört med 09 an som är grövre. 10 an kommer nog ändå att kännas ungefär lika stor som 09 an att sitta på tror jag eftersom 09 an kommer att bli mycket bredare över ryggen, hela hon ser väldigt viktbärande ut redan. Nu är detta samma ras, men lite liknelsen att ett fullblod på 170 cm kan kännas i storlek som att rida en nordsvensk på 155 cm om fullblodet är smal över ryggen. Du ska såklart inte ha en 160 cm häst om du är 180 cm, men ofta spelar även benstommen på hästen stor roll för hur man känner det på ryggen och även hur det ser ut.
 
Sv: Storlek på unghäst

Tack för hjälpen! Lånar sista knappen och svarar alla.

Det lutar åt att jag ser mig om efter nåt mer älg-likt, fast det känns en aning vemodigt för det tog ett tag att hitta en häst som föll mig i smaken. Kanske måste vela lite till trots allt för förnuftet säger en sak och hjärtat en annan. Det hade vart vansinnigt praktiskt om det inte fanns några undantag, så slapp jag ens tänka tanken. Har hört med de i min bekantskapskrets som fött upp halvblodshästar, de felsta har bara haft något eller några föl, och där verkar det ha skiljt en hel del i hur de växer. Man får väl kanske se det som undantagsfall med 155-167 mellann 4 och 7 år men det gör ju att jag blir mer sugen på att chansa än om den hästen inte funnits. Ingen som har koll på om det möjligen är så att Briar-avkommor växer sent? :angel:

Har från början varit inne på gylles linje med stort i de närmsta leden just för att jag behöver en häst som sväljer lite längd och även om jag ofta rider andras hästar som ibland är rätt små så känns det inte som läge att köpa en som ligger under 165. Givetvis är det skillnad på häst och häst men just den här är ingen grov variant. Usch, det är i såna här lägen det hade varit bra om allt var svart eller vitt.

Om hästen ska sluta på ca 170, bör den då ligga på ca 165 nu om den är född -10? 90% på ettåringar, finns det motsvarande siffror längre upp i åldrarna eller får man "gå på känsla" sen? Eller ja, det verkar ju inte vara skrivet i sten det där med 90% heller...
 
Sv: Storlek på unghäst

Kolla med uppfödaren hur sent stoets andra avkommor har växt. Mitt eget sto har vuxna avkommor som inte var mycket mer än 145 på ettårsdagen men som nu ligger runt 165.
 
Sv: Storlek på unghäst

en till som är galet lång! Jag satt i samma sits som dig förra vintern när jag letade häst. Skulle skaffa mig en -10 och tittade runt efter hingstar som lämnade stort och försökte hitta ston med plus i blup.
Och man vill ju verkligen inte köpa en häst för att vänta i 2-3 år på att sitta på den för att den sen ska bli för liten.

Nå dels kan man titta på både mor och far och se om de har givit stort. Men i slutändan så är det en chansning och man får nog fråga sig om man vill ta den chansningen. Sen har jag också tänkt om en del vad gäller längd och proportioner. Här i sverige är vi så himla vana att se små ryttare på väldigt stora hästar att är man så lång som du och jag (jag är 182) så tänker man nog rätt så fort att man är för stor för hästen. Men om man tittar lite mer på hur det ser ut internationellt så sitter det dels många långa karlar på hästarna i världseliten och tittar man på de spanska raserna så är det inget konstigt att se en karl på 180 sitta å rida runt på en häst som är 150-155. Så egentligen så är det inte så farligt om man har en mindre häst bara man har balans. Men då kanske man måste stå ut med diverse ridfolk som ska tycka och tänka att man är för lång.

När jag bestämde mig för att köpa en ej färdigväxt häst så tänkte jag att så länge den hamnar på minst 163-165 så är jag nöjd och kan behålla den även om jag helst vill ha en som är 175.

Så mja.. kanske inte riktigt ett bra rakt svar på din fråga men det var i alla fall så jag resonerade när jag sedan hittade mitt föl vars mamma är 161.
 
Sv: Storlek på unghäst

Men det handlar ju inte enbart om hur stor hästen blir utan hur djup hästen även är och om den kan bära en lång ryttare ?

Består 165 hästen bara av ben så fungerar ju inte detta .

Hela din häst måste du se hur den kommer se ut och med Briar så borde den kunna bära en längre ryttare och kunna vara lite mindre själv .

Hur ser mamman ut och åringen själv i sin byggnad ?
Mia
 
Sv: Storlek på unghäst

En av anledningarna till att Briar har + på höjd är att hans avkommor är större än snittet vid mätningarna vid tre och fyra år. Vilket tyvärr tyder på att de växer förhållandevis tidigt. Många av de som har minus har däremot senväxande avkommor som är långt ifrån fädriga vid tre och fyra.
Så titta på stoet och hennes stam det ger nog mer än att titta på Briar.
 
Sv: Storlek på unghäst

Görel, detta är stoets första avkomma (givetvis, för att göra det hela ännu mer krångligt). Mamman är också mormors enda avkomma.

Miaa, det där med grovleken spelar ju rätt stor roll som sagt och mamman är inte en "bara ben"-häst. Åt det grövre hållet men hade nog inte rubricerat henne som grov. Unghästen är långbent men inte på något vis extremt, överbyggd och valpig är hon men det hör väl till. Dold under tjockt lager päls och inte det vackraste som skådats för tillfället.

Masse, bakom mamman ligger normalstora hingstar med någon centimeter plus i BLUP. Det är inte så vansinnigt lovande även om de är större än mamman.

Ottilia, skönt att det finns fler med samma problem! Stämmer nog bra det där med proportionerna men jag känner att jag nog vackert rättar migi ledet och letar modell större. Det räcker gott med 170 men 160 känns litet. Jag rider mycket till vardags och sitter på små hästar nån gång i veckan sådär. Nån cob-variant har varit 156 utan att kännas jätteliten och det finns små, lite grövre halvblod som jaginte har något emot att sitta upp på. Det går bra och det är balanserat, men jag tänker att när jag nu ska köpa en till mig så ska jag försöka hitta en som passar min längd också rent estetiskt, så kan jag rida de små nån gång ibland. Hur stor är din häst nu? Vad är det för stam på den (om du vill avslöja det här)?

Det är undantagen som spökar lite för mig. Hade varit enklare med solklara "regler" för Görels 145-häst inger ju ett visst hopp den med. Tycker jag har läst en del sådana historier här men rent logiskt och baserat på stam och nuvarande storlek så säger mitt förnuft att den knappast blir högre än 165. Förnuft eller hjärta...det lutar åt att jag ser mig om även om det tar emot.
 
Sv: Storlek på unghäst

Har en femåring som var 157 som 1 1/2 o nu som 5åring närmare 170 o inte (tyvärr..) färdig än. Mamman är relativt liten, ca 163, o pappan, Bocelli, lämnar + på avkommorna. Även modern var sen, mättes in på 158 som fyraåring men växte som sagt dryga 5 cm efter det.
 
Sv: Storlek på unghäst

min är nu ca 164, hon är född i maj 2010 och stammen är e: Camaro M, ue: Martini, uue: Cavalotti. Än så länge så ser hon ut att bli en riktig sport modell- hon har jättemkt ben och är väldigt högrektangulär.

Jag vet precis vad du menar att man vill ju helst ha ngt lite större. Men när jag väl föll för min häst så resonerade jag ju som så att det värsta scenariot blev att jag stod där med en 163 cm häst och fick stå ut med att folk kanske skulle titta snett på mig å hästen och det kände jag att jag kunde leva med. Nu hade jag en nypa tur med i spelet och hon kommer nog hamna på minst 170 i alla fall.

Du kanske kan se dig om men be att de hör av sig till dig om de får en annan spekulant? då har du ju en sista möjlighet att lägga ett bud om du känner att du inte kan släppa hästen med tanken trots allt..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Twirro
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 807
Senast: Karoliten
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 309
Senast: Kirie
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
957

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp