Likvärdigt byte från Hestekraft?

Sv: Likvärdigt byte från Hestekraft?

Och min sänkte från 220 till 180. Kilopriset blev ett par öre dyrare.

Nu är det inte bara själva fodret som man måste ta hänsyn till, utan även frakten bör ju räknas in och den finns inte med i det priset. Så du får nog vara glad över ett sådant pris per säck, din ÅF verkar inte ha lagt på priset för frakten utan står för den själv får man förmoda. Sen hänger det på var man bor också, frakten kan skilja så mycket som tre gånger priset per pall om man har oturen att bo på fel ställe.

190-200 kr anses vara normalpris och rekommenderas som utpris i nuläget till ÅF om jag fattat saken rätt.

Senast ändrad:

Maxgivan på soja(100gram på 100kg häst) är per giva.

Soja är ju klart billigast. Jag ger gärna lite müsli som utfyllnad som hästen gillar och blandar med sojan.
Så kommer jag undan billigt och med så mycket grovfoder som möjligt, tillför väldigt få MJ via kraftfodret:laugh:

Nu är det inte bara själva fodret som man måste ta hänsyn till, utan även frakten bör ju räknas in och den finns inte med i det priset. Så du får nog vara glad över ett sådant pris per säck, din ÅF verkar inte ha lagt på priset för frakten utan står för den själv får man förmoda. Sen hänger det på var man bor också, frakten kan skilja så mycket som tre gånger priset per pall om man har oturen att bo på fel ställe.

190-200 kr anses vara normalpris och rekommenderas som utpris i nuläget till ÅF om jag fattat saken rätt.

Eh? Ja, och?

Senast ändrad:

Du tyckte det var konstigt med ca 200 kr för en säck, om vissa ÅF tar 220-225 kr beror det på att frakten kostar väldigt mycket på en pall vilket avspeglas i priset såklart.

Du tyckte det var konstigt med ca 200 kr för en säck, om vissa ÅF tar 220-225 kr beror det på att frakten kostar väldigt mycket på en pall vilket avspeglas i priset såklart.

Gjorde jag? Var?
Jag skrev bara vad min åf tog före sänkning och nu efteråt. Inget konstigt alls. Däremot FRÅGADE jag vad de hade tagit när påsen vägde 25 kg, för att få en jämförelse, om de sänkt alls.

*kl och bump*

Nu har även min ÅF lagt ned, så jag behöver prisuppgifter på aktiva HK-åf mellan
Stockholm-Göteborg utmed E22 och/eller E20.

Sambon kör lastbil därimellan numera så han kan köpa med sig.

Vart bor ni och vad kostar en säck HK där?

(men enbart max 5 km från motorvägen, han kör biltransport så det går inte
med allt för stor omväg....)

Tack för hjälp!

Om sambon väljer E18 mellan Arboga och Stockholm istället för E20 så finns det Hestekraft Extra återförsäljare i Kolbäck! Pris jag hörde senast 200 kr för 20 kg.

Kan annars rekommendera Kvarnbyfoders Lucern som du kan få hemlevererad på pall!

Senast ändrad:

Tack för svar!

Till alla:

Är mest intresserad av svar längre ned ifrån, då jag inbillar mig att det borde
vara billigare där då det inte är lika mycket frakt...

Det är inte alls säkert att det skiljer på frakten, det beror på vilket åkeri man använder och hur de tar betalt. En del har stoppavgift och en avgift per kilo som är lika inom ett stort område tex södra Sverige och mellansverige i ett och samma område. Många utnyttjar också så kallade returfrakter och då kan det vara halva priset! Finns många sätt!
Sen kan det vara stor skillnad i vad frakten kostar utslaget per kg om ÅF tar hem en halv pall eller tre pallar varor osv samtidigt.

Senast ändrad:

Jo fast här tar man 240-250kr för en 20kg säck, och det har jag för mig att man
INTE gör längre ned i landet.

Som sagt Hippo Grow Alfa är ett alternativ som är prisvärt.

Har nyligen börjat fodra med Hestekraft men det är så dyrt så jag funderar på vad nästa säck foder ska bli. Behöver bara proteinet, inte så mkt MJ. För min del lutar det mot nya Krafft Muskel (fd Protein). Verkar ligga på dagspris ca 4,50 kr för mig, till skillnad på 11 kr/dag för HK... :grin:

Snarare 9 kr kg, 180 kr för 20 kg. Sedan är väl kanske inte dessa två foder jämförbara utan då skulle väl soja vs Kraft muskel vara mer i nivå.

dodson & Horrels sixteen plus mix ger 11mj och 130 smrp, vet dock inte vad priserna ligger på då deras foder ingår i min stallhyra.

D&Hs Alfalfa ligger på 10mj och 150 smrp

D&Hs build up mix 12,5mj 130 smrp

Några sorter med högt protein innehåll

Snarare 9 kr kg, 180 kr för 20 kg. Sedan är väl kanske inte dessa två foder jämförbara utan då skulle väl soja vs Kraft muskel vara mer i nivå.

Jag har räknat efter hur mycket protein jag behöver, eftersom det är det jag är intresserad av för min häst. Hestekraft 220kr för 20 kg (135g smbrp). Muskel 180 kr för 15 kg (370 g smbrp).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka