Liljekonvalj

vippan

Trådstartare
Såg till min förfäran att hästen stod och mumsade på liljekonvaljblad igår. :eek: Är det någon som vet om de är giftiga? Att bären är giftiga vet jag men hur är det med bladen :confused:
 
Jag har fått lära mej att det enda som är giftigt som hästar faktiskt äter är idegran, så du kan nog vara lugn.
 
det finns flera växter som är giftiga för hästar, bla ekollon.
 
Hela växten är giftig.
En häst torde dock inte reagera på att äta ett liljekonvaljblad.
Uttrycket att en växt skulle "vara giftig för hästar" gillar jag inte riktigt. Det mesta som är giftigt är väl det för de flesta (alla?) djur och människor?
Sedan kan väl giftet ha olika verkan. En häst kanske tex inte blir så sjuk av att äta en liljekonvalj medan ett spädbarn kanske får rätt allvarliga skador.
Jag råder dig dock att försöka se till att din häst inte kommer åt liljekonvaljen då det knappast lära vara bra för att inte säga farligt beroende på hur mycket han/hon får i sig.
 
Oj vart har du lärt dej att det är bara idegran som skulle vara giftig för häst?

det finns ett antal mer växter som är giftiga för häst..
Idegran = dödligt räcker med något enstaka barr.. hästen dör oftast snabbt så att hästen inte ens hinner svälja kvisten...
Buxbom, Rhodedenron, och olika robiniaarter är oxå giftiga för hästar
Liguister = hästen dör inom de 4-48timmar
Smörblomma = Giftig i stora mängder..
Stånds = Nästan 100% av hästarna dör! Symtomen kommer inte förren efter några månader..
 
Jag tror inte h*n menade att det bara var idegran som var giftig. Utan att idegran är den enda giftiga växt som hästen frivilligt äter !!
 
Puttar upp en gammal tråd. Jag har liljekonvaljer i en av hagarna, trodde att hästarna lät bli dem, men nu såg jag att hon blandade gräset med några tuggor liljekonvaljblad :cautious:
 
Puttar upp en gammal tråd. Jag har liljekonvaljer i en av hagarna, trodde att hästarna lät bli dem, men nu såg jag att hon blandade gräset med några tuggor liljekonvaljblad :cautious:

https://www.sva.se/djurhalsa/sakert-foder-och-vatten/giftiga-vaxter/giftiga-vaxter-a-o/liljekonvalj/
Mycket giftig växt. Jag skulle stängsla bort dem..

Mer om giftiga växter på beten och i foder:
https://www.sva.se/djurhalsa/sakert-foder-och-vatten/giftiga-vaxter/giftiga-vaxter-a-o/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Äntligen kommer gräset upp i skogshagen och med dem även liljekonvaljerna. Ser att hästarna äter bladen, och har gått i hagarna...
Svar
2
· Visningar
497
Hästvård Nån som vet om den sorten är giftig/farlig för häst.
Svar
0
· Visningar
384
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi Mitt körkort har gått ut idag och jag skickade in handlingar för nytt körkort i januari men missade att registrera inbetalningen. När...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
4 593
Senast: Zpunk
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
514

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp