Lilla My och könsmaktsordningen

LillaLillaMy

Trådstartare
Kära gamla bukeorakel, jag har ett problem som håller på att driva mig till vansinne!
Lilla jag har börjat nytt arbete hos en stor statlig myndighet. Arbetsplatsen är mansdominerad, härskarteknikerna haglar och klimatet är hårt. Mycket hårt. Det är med andra ord som förgjort att komma in som ny, ung tjej (aka "bebis", som vi nya kallas av gubbarna) och försöka ändra på något som alltid varit som det har varit. Frustrerande!

Någon kan gå förbi och "råka" stöta till axeln, polisgreppet börjar kännas som en klassiker för vissa, det anspelas mycket på sex, tex: "är du sur för att du inte fått ligga igår?! Höhöhö", "herrsport är inte intressant, för lite tuttar och korta kjolar.." osv osv...

Såklart används "hårt, men hjärtligt" som något slags förkläde, för att legitimera det hela.

Jag blir vansinnig på att det ska låta så bland vuxna män! Som ett jäkla dagis för hormonstinna tonårsgrabbar, som inte kan behärska sig! :banghead: Ännu mer vansinnig, och frustrerad, blir jag över att det känns som att det inte spelar någon som helst roll vad fan jag gör. De där mönstren är så djupt ingrodda hos de aktuella personerna (som tyvärr dessutom är rätt tongivande på arbetsplatsen) att det enda som rimligtvis kunde hjälpa är hjärntvätt eller lobotomi.


Hej och välkommen till 2015! :yuck:



(Jag ser inte mig själv som direkt långvarig på arbetsplatsen, men jag behöver pengarna och erfarenheten, så att sluta är inte aktuellt än. Tyvärr)
 
Senast ändrad:
Kära gamla bukeorakel, jag har ett problem som håller på att driva mig till vansinne!
Lilla jag har börjat nytt arbete hos en stor statlig myndighet. Arbetsplatsen är mansdominerad, härskarteknikerna haglar och klimatet är hårt. Mycket hårt. Det är med andra ord som förgjort att komma in som ny, ung tjej (aka "bebis", som vi nya kallas av gubbarna) och försöka ändra på något som alltid varit som det har varit. Frustrerande!

Någon kan gå förbi och "råka" stöta till axeln, polisgreppet börjar kännas som en klassiker för vissa, det anspelas mycket på sex, tex: "är du sur för att du inte fått ligga igår?! Höhöhö", "herrsport är inte intressant, för lite tuttar och korta kjolar.." osv osv...

Såklart används "hårt, men hjärtligt" som något slags förkläde, för att legitimera det hela.

Jag blir vansinnig på att det ska låta så bland vuxna män! Som ett jäkla dagis för hormonstinna tonårsgrabbar, som inte kan behärska sig! :banghead: Ännu mer vansinnig, och frustrerad, blir jag över att det känns som att det inte spelar någon som helst roll vad fan jag gör. De där mönstren är så djupt ingrodda hos de aktuella personerna (som tyvärr dessutom är rätt tongivande på arbetsplatsen) att det enda som rimligtvis kunde hjälpa är hjärntvätt eller lobotomi.


Hej och välkommen till 2015! :yuck:



(Jag ser inte mig själv som direkt långvarig på arbetsplatsen, men jag behöver pengarna och erfarenheten, så att sluta är inte aktuellt än. Tyvärr)


Kontakta ditt fackförbund så får du förhoppningsvis hjälp.
 
På en MYNDIGHET?

:yuck:

Har ni ingen jämställdhetsplan?
Jämställdhetsombud?

Ja, på en myndighet :(:wtf:

Har inte sett så mycket av sådant, men ska börja leta vid tillfälle.

Att prata med facket har jag inte tänkt så mycket över. Mina tidigare erfarenheter av fackförbund har gjort att jag har noll förtroende för dem allihop (ja, det är såklart inte rätt att dra alla över en och samma kam).
En av dessa gubbar som jag nämnt är fackrepresentant, dock inte mitt fackförbund, och pratar sig väldigt varm om psykosocial arbetsmiljö och liknande O_o:turd:
 
Facket vet om ni har jämställdhetsplan och -ombud. Du ska inte behöva dra i det här, bara slå larm till facket.

Det här är inget problem för dig personligen som du ska lösa, det är ett arbetsplatsproblem. Därför måste facket ta tag i det.
 
På en MYNDIGHET?

:yuck:

Har ni ingen jämställdhetsplan?
Jämställdhetsombud?

Jag har jobbat på myndighet (försvarsmakten) där jag var enda kvinnan på just min "avdelning". Där var det sådär fast typ ännu värre. Blev tom stalkad av en chef, en annan gift chef var äcklig och ville ligga och ja var allmänt äcklig. Sista 8 månaderna jag jobbade där vistades jag öht inte i lunchrummet bara för att då vara ifred. Så är inte förvånad, även om det är trist. Och alla var ju inte dumma i huvudet.

@LillaLillaMy
Det kommer med största sannolikhet inte bli bättre. Markera att det de gör inte är okej så kommer de tröttna och lämna dig ifred. Tyvärr kommer det antagligen innebära att du inte blir "en i gänget" och alltid lite utanför. Men helt ärligt, vill man ens bli en i gänget med ett sånt rövgäng?
 
Sånt här är något av det jag avskyr mest!
Uttrycket "rå men hjärtligt" hatar jag! Och att de som inte gillar det ska "säga ifrån" och säger man inte ifrån är man mesig men säger man ifrån är man en surkärring! :rage: :rage: :rage:

I alla fall... du förtjänar att ha en okej arbetsmiljö!

Så om du inte vill prata med denne fackliga representant.. finns det fler representanter på arbetsplatsen?
 
Herregud. Ok, faktum är att din arbetsgivare ENLIGT LAG är skyldig att ha en jämställdhetsplan. Den ska inte bara finnas där för syns skull, utan ska även omarbetas var tredje år samt innehålla "aktiva åtgärder". Att det handlar om en statlig myndighet gör det bara så mkt värre. Det pågår nämligen en satsning där 41 myndigheter aktivt ska arbeta med jämställdhetsintegrering, dvs ALL verksamhet ska genomsyras av jämställdhetsarbete. Läs mer här och se vilka myndigheter som är delaktiga: http://www.jamstall.nu/jim/om-satsningen/
 
Herregud. Ok, faktum är att din arbetsgivare ENLIGT LAG är skyldig att ha en jämställdhetsplan. Den ska inte bara finnas där för syns skull, utan ska även omarbetas var tredje år samt innehålla "aktiva åtgärder". Att det handlar om en statlig myndighet gör det bara så mkt värre. Det pågår nämligen en satsning där 41 myndigheter aktivt ska arbeta med jämställdhetsintegrering, dvs ALL verksamhet ska genomsyras av jämställdhetsarbete. Läs mer här och se vilka myndigheter som är delaktiga: http://www.jamstall.nu/jim/om-satsningen/

Hoppla! Där lärde jag mig något nytt. Hade i ärlighetens namn ingen större koll på det där :o

Känns som att jag har mer kött på benen än att jag bara stör mig och att det inte borde höra hemma på en arbetsplats 2015 - det SKA inte höra hemma på en arbetsplats 2015.

Tack kära ni!
 
Jag har jobbat på flera olika myndigheter, på både mans- och kvinnodominerade sådana, men aldrig hört talas om något liknande. Jo, Försvarsmakten på 90-talet var rena lekstugan för hormonstinna pojkar men de har trots allt kommit en bit på vägen.

Prata med facket. Prata med din chef. Prata med hans chef. Det här låter ju helt oacceptabelt.
 
Shit vilka socialt retarderade män det finns! :O Va?! 2015?? Trodde inte det fanns. Förstår de hur idiotiska de framstår? Jag hade nog tagit ett samtal med dem en och en och frågat dem varför de beter sig så, och om de förstår hur det känns för dig. I grupp kan de gläfsa lite, men en och en blir de oftast väldigt små och hjälplösa...
 
Shit vilka socialt retarderade män det finns! :O Va?! 2015?? Trodde inte det fanns. Förstår de hur idiotiska de framstår? Jag hade nog tagit ett samtal med dem en och en och frågat dem varför de beter sig så, och om de förstår hur det känns för dig. I grupp kan de gläfsa lite, men en och en blir de oftast väldigt små och hjälplösa...

Fast precis som @mandalaki säger så är det inget individproblem utan ett kollektivt problem. Individen har ingen skyldighet att ta folk i upptuktelse. Det är arbetsplatsens/chefens skyldighet att se till att beteendet upphör.
 
Fast precis som @mandalaki säger så är det inget individproblem utan ett kollektivt problem. Individen har ingen skyldighet att ta folk i upptuktelse. Det är arbetsplatsens/chefens skyldighet att se till att beteendet upphör.

Ingen skyldighet, håller med. Men ibland kan det finnas effektiva sätt att förhindra att man själv får betala priset för någon annans underlåtelse att göra sitt jobb, så därför tycker jag det är ett bra förslag, OM TS är villig att prova det.
 
Ingen skyldighet, håller med. Men ibland kan det finnas effektiva sätt att förhindra att man själv får betala priset för någon annans underlåtelse att göra sitt jobb, så därför tycker jag det är ett bra förslag, OM TS är villig att prova det.

Det kan sätta TS i en väldigt knepig situation visavi sina kollegor, som jag inte tycker att hon ska pressas att sätta sig i av oss. Om TS ändå väljer det är det ju TS val, men det är ingenting man kan eller bör säga åt någon annan att göra. Då är det betydligt tryggare och enklare att gå via de officiella kanalerna.

Det är så ofta sånt här görs till problem på individnivå, som individen själv ska fås att lösa. Det tycker jag är fel - det handlar i första hand om strukturer, inte individer.
 
Det kan sätta TS i en väldigt knepig situation visavi sina kollegor, som jag inte tycker att hen ska pressas att sätta sig i av oss. Om TS ändå väljer det är det ju TS val, men det är ingenting man kan eller bör säga åt någon annan att göra. Då är det betydligt tryggare och enklare att gå via de officiella kanalerna.

Det är så ofta sånt här görs till problem på individnivå, som individen själv ska fås att lösa. Det tycker jag är fel - det handlar i första hand om strukturer, inte individer.

Jag håller helt med och det skulle vara fel att pressa alls. Däremot är det ett uppslag man helt enkelt kan ta ställning till - helt utan skyldigheter.
 
Ingen skyldighet, håller med. Men ibland kan det finnas effektiva sätt att förhindra att man själv får betala priset för någon annans underlåtelse att göra sitt jobb, så därför tycker jag det är ett bra förslag, OM TS är villig att prova det.
Problemet med den lösningen, som jag ser det, är att personerna det berör - i det här fallet männen som beter sig som idioter - får fel bild av problemet. De tror att deras handlande blir ett bekymmer för TS personligen och kanske för andra "små tjejer" (i deras ögon). När det i själva verket är ett arbetsmiljöproblem de orsakar. De behöver ju helt klart lära sig hur man uppför sig på jobbet. Den där arbetsplatsen måste få ett HELT annat klimat.

Och jag skulle dö för att få veta vilken myndighet det gäller.
 
Problemet med den lösningen, som jag ser det, är att personerna det berör - i det här fallet männen som beter sig som idioter - får fel bild av problemet. De tror att deras handlande blir ett bekymmer för TS personligen och kanske för andra "små tjejer" (i deras ögon). När det i själva verket är ett arbetsmiljöproblem de orsakar. De behöver ju helt klart lära sig hur man uppför sig på jobbet. Den där arbetsplatsen måste få ett HELT annat klimat.

Och jag skulle dö för att få veta vilken myndighet det gäller.
Och personer högre upp behöver få reda på vilken typ av kultur som faktiskt råder på arbetsplatsen. Så jag skulle faktiskt säga att man inte alls ska behandla detta som ett problem på individnivå, som går att lösa på individnivå, på något sätt. Mer än att TS naturligtvis inte ska behöva ha det såhär.

Dito, jag skulle hemskt gärna veta. @LillaLillaMy du får gärna PM:a om du vill!
 
Och personer högre upp behöver få reda på vilken typ av kultur som faktiskt råder på arbetsplatsen.
Precis. Det är det jag menar med att arbetsplatsen behöver få ett helt annat klimat, gärna ett som känns uppdaterat sedan 1952. Går det till som TS säger så undrar jag dessutom hur ledarskapet ser ut. Verkar finnas chefer som sticker huvudet i busken här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp