Linda rätt, hur gör man?

SoffiProppi

Trådstartare
Ska hoppa hästen i gräspaddocken i helgen och tänkte snoffsa upp oss lite eftersom vi har både fotare och filmare där då. :D Tänkte då linda med vanlig fleecelinda. Men hur gör man på rätt sätt? Har fått höra så mycket olika så nu kan väl ni försöka förklara så får jag se vilket sätt som får majoritet.

Kan börja med det som förvirrar mig, en sa att man ALDRIG ska börja linda på sidan av benet, en annan på framsidan och den tredje på senan längst bak. Och vilket håll ska man linda åt?? :confused:

Sv: Linda rätt, hur gör man?

Man lindar så att man aldrig drar åt över senan bak på benet, jag vill att om lindan går upp så ska den gå upp utåt, från benet brevid, jag börjar med att lägga lindan så att de möts första gången på den sida du har mot dej, detta för att inte skarven ska ligga mot senorna.

Vill inte förstöra din tanke, men själv skulle jag aldrig hoppa med lindor. Jag har varit med om flera gånger att lindan går upp, både på min häst och andras och detta har varit under hoppning...

men om man är duktig att linda så håller de för att springa travlopp med också. det är nästan vanligare med lindor än med skydd i travlopp. och då av något vill man väl inte att de ska gå upp? man stannar ju inte direkt om lindan går upp..

ja,kan man inte linda så att de sitter kvar,så ska man nog akta sig....

ja,kan man inte linda så att de sitter kvar,så ska man nog akta sig....

Jag skulle heller inte hoppa med lindor! Varför? Tycker det är så onödigt att linda bara för att det ska se snyggt ut. Kan nog göra mer skada än nytta.

Ett par senskydd, med fårskinn tex tycker jag är mycket snyggare! :D

Är du det minsta osäker ska du be någon kunnig visa, för det är viktigt att det blir rätt!

*Lägg padden om benet och dra den lite nedåt. Skarvarna ska ligga på benets sidor, inte mitt fram eller mitt bak.
*Håll fast padden och lindans ände med ena handen (vänsterhanden när du lindar vänster benpar osv).
*Linda så att lindan går bakåt på utsidan av benet, då minskar risken att hästen kommer åt att trampa på lindan om den går upp.
*Jag brukar börja ungefär på mitten (så högt upp som möjligt, men det beror på hur lång lindan är) och linda nedåt, sedan uppåt över hela benet.
*Sträck lindan lite när du är "på väg bakåt", så att den sträcks över benets framsida, inte baksidan.

Fäst kardborren ordentligt, fixera med tejp om den känns lite lös.

Jag skulle heller inte hoppa med lindor! Varför? Tycker det är så onödigt att linda bara för att det ska se snyggt ut. Kan nog göra mer skada än nytta.

Ett par senskydd, med fårskinn tex tycker jag är mycket snyggare! :D

men det behöver inte handla om att det är snyggt heller. det ger ju ett helt annat stöd än skydd. jag lindar enbart för stödet.

Jag tycker själv att lindor skyddar bättre än skydd i vissa fall. Jag hoppar alltid med lindor
på bakbenen, det skyddar ju betydligt mer av benen än de pyttesmå skydden de flesta har ;)

ööh jaa om man har en häst som har problem med senorna pga dåligt stöd så kan det vara bra att ha lite extra stöd vid ansträngning om det är det enda som krävs.. finns hästar som inte slår sig när de hoppar och om de gör det så kan man ha stötupptagande neroprene underlägg som tar upp slag..

vid mjölksyra är det aldrig fel att ge hästen lite extra stöd för att förhindra skador. hellre ett bandage än en senskada.. :cool:

Hästen i fråga har hoppats i 3 år utan skydd (enbart boots) och aldrig skadat sig. Han är väldigt rädd om sina ben och därför vill jag ha stöd till honom då benskydden känns fel på just denna häst. Visst, risken finns ju att han skadar sig, men den risken finns överallt.

Den som faktiskt förklarade hur man lindar förklarade på det sättet som jag lindar, så ja, jag VET hur man lindar och har gjort det förr (hade en häst i jan-feb som skadade sig o gick lindad i 2 månader). Jag ville bara veta vilket sätt ni lindade på eftersom jag hört så mycket om hur man inte ska och ska linda. Sen hoppar vi inga elithinder, vi hoppar MAX 100 cm, ingen höjd för den hästen.

Jag vill oxå "lära mig" att linda. Eller egentligen kan jag, red dressyr på ponny och då lindade men det är typ 5 år sedan och jag har nästan aldrig lindat sen jag köpte stor häst och gick över till hoppning.

Så låter detta "rätt" (har såna lindor med fleec och sen elastiskt)
Lägger lindan på utsidan av benet och lindar bakåt (spelar det ngn roll vart på utsidan av benen men lägger den? Ska den ligga framför eller bakom benet om ni fattar?) Sen ska jag dra åt när jag gått ett helt varv då ungefär?

Och om jag lindar med padd och fleeclindor så lägger jag även här paddens skarv på utsidan av benet (även här spelar det ngn roll vart på utsidan jag lägger den?) och sedan bakåt och runt. Om padden går runt bak till senan, är den för stor då? Antar att inga kanter ska ligga mot senan?
Sen lindar jag som ovanför då alltså?

Hoppas ngn kan svara om jag fattat rätt på hur man gör :p

Så låter detta "rätt" (har såna lindor med fleec och sen elastiskt)
Lägger lindan på utsidan av benet och lindar bakåt (spelar det ngn roll vart på utsidan av benen men lägger den? Ska den ligga framför eller bakom benet om ni fattar?) Sen ska jag dra åt när jag gått ett helt varv då ungefär?

Själva lindandet låter rätt, men att linda utan padd låter aldrig rätt i mina öron... :crazy:

Själva lindandet låter rätt, men att linda utan padd låter aldrig rätt i mina öron... :crazy:

Okej, jag har försökt linda med padd flera ggr, ibland lyckas jag men för det mesta blir det bara knöligt och ojämt och då tycker jag det känns bättre att linda utan padd, lindar inte så ofta ändå.
Tycker dock det känns bättre med padd så får ta o träna på det :p

Därför att senorna är mycket känsliga för punkttryck, så man vill inte ha den smala lindan -oavsett material- varv på varv närmast benet.

Dels för att man av misstag kan linda lite, lite ojämnt, lindan kan röra sig när hästen rör sig, eller så är olyckan framme så att hästen trampar på en lös linda av någon anledning.

Senskador är ju som bekant lätt uppkomna och mycket svåra att komma tillrätta med. Är det verkligen värt att skippa padden?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 246
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första... 2
Svar
20
· Visningar
2 737
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad vill han ?
  • Eurovision 2025
  • GVFÖ 2025

Hund, Katt, Andra Djur