Linda svansen

M

MaLu

Tänkte linda svansen på pållan till helgen när hon ska åka transport en längre bit. Jag har inget riktigt svansskydd.

Använder man en vanlig benlinda? Eller ska det vara nån speciell sort?

malu
 
jag använder vanlig fleecelinda... funkar bra för mig...
 
det viktiga är att du inte använder en elastisk linda, det kan ge svåra brännskador mycket lättare än med vanliga lindor.Jag har själv en slags padd med kardborrband som sätts runt svansen, fast jag använder den aldrig för jag åker bara korta sträckor. Är inte säker på nyttan med svanslindor, det får ngn annan svara på.
 
Bra idé, om du har en häst som min vill säga :smirk:
Senast jag tranporterade honom hade han ingen svanslinda. det gick som det gick och när han kom ut ur transporten hade han en stor kal fläck på svansroten :(
Jag lindar med en benlinda med snören.
 
Jag brukar använda en vanlig lätt elastisk "bomullslinda" med snören. Det fungerar bra, och känns fräschare än fleece om man har en häst som bajsar mycket under transporten.

Jag hade en häst som lätt skavde sönder svansroten, även med svansskydd. Men det blev bättre när han blev lindad.
 
Och jag lindar med helt vanlig, elastisk benlinda med kardborreknäppning. Aldrig lyckats strypa blodtillförseln minsta lilla, men så tänker jag på att inte dra åt för kung och fosterland med.

Åker de länge, dvs över 3 h (3 h är normal resa när man bor där jag bor tyvärr) så föredrar jag dock svansskydd gjort specifikt för ändamålet.
 
Om du använder en benlinda med knut (känns kanske föråldrat men jag har offrat just en gammal linda för ändamålet) så knyt på sidan, inte mitt på.
 
Tack för svaren!

Jag vet dock fortfarande inte riktigt hur jag ska göra. Jag hade funderat lite över de elastiska lindorna, att det kanske blir för tight och kan ge brännskador. Fleecelindorna trodde jag skulle vara för långa så att det blir en tjock klump om svansen, men jag har ju inte provat.

Jag har inga sånna bomullslindor med snöre... Men det är ju några av er som använder elastisk i alla fall så jag får väl prova. Transporten tar förmodligen en dryg timme.

//maria
 
Min pålle har tidigare åkt med en vanlig bomullslinda med snöre, den brukar ramla av och sen ser han ut som fan i alla fall. I dag var vi dock ute på en färd som varade ca en timme, jag hade då lindat honom med fleece och kardborreband. Kanonresultat!! Fleecen ger ju med sig lite också så man behöver inte vara rädd för att dra åt lite. Inte för kung o fosterland, men lite lagomt i alla fall. Så prova fleece du, det rekommenderar jag.
 
Ok, det låter ju bra. Jag har ett par andra lindor i nån slags akryl också, de kommer nog fuka bättre. Mina fleecelindor är så långa.

malu
 
Lindar med vanlig elastisk linda med karborrband jag. Har så alltid gjort och ingen av hästarna jag lindat har nånsin tappat svansen eller fått några som helst sår... :smirk:

Så ta den linda du har, men linda inte för hårt :)
 
Jag lindar med feecelinda som har kardborreknäppning. Min häst är så stor så för honom är lindan inte för lång. Jag har också använt vanlig gasbinda. Ha ha, man får ta vad man har... Jag brukar visserligen inte åka så långt.
 
Jag har arab, liten plutt, maxad D-ponny, 147 cm.

Och med tanke på att man (eller JAG iaf) ju lindar hela svansroten så är det inga problem med att en vanlig linda blir för lång. Brukar räcka att börja uppifrån, linda ner, vända och gå upp igen.

Så, lindar du bara hela svansroten så blir det lagom, den är ju längre än man tror. Lindar man däremot bara översta delen (den de brukar förvandla till toaborste genom att klia sig *s*) så blir dte himla bulligt ja.
 
Jag ska prova med de olika dagen innan, så jag slipper stå och pilla med det på morgonen. Man har ju inte alltid så himla gott om tid...

malu
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
219
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 727
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 171
Senast: TinyWiny
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2
Svar
23
· Visningar
829
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp