Lindor och paddar

Ickiz

Trådstartare
Vilken typ av linda använder ni när ni lindar med paddar?
Längd?
Vad använder ni för paddar?
När använder ni paddar?
Brukar padden ligga still eller glider den ner/vrider sig efter ett tag?

En liten undersökning då alla tycks göra olika.:angel:

Sv: Lindor och paddar

Arbetsbandage:

Vilken typ av linda använder ni när ni lindar med paddar? Elastisk
Längd? Vanliga Equiline, vet inte riktigt hur långa :p
Vad använder ni för paddar? Typ skumgummi med ludd på
När använder ni paddar? Alltid när jag lindar
Brukar padden ligga still eller glider den ner/vrider sig efter ett tag? Stilla

Stallbandage:

Vilken typ av linda använder ni när ni lindar med paddar? Fleece
Längd? 4 m
Vad använder ni för paddar? Luddiga - "fejkat fårskinn"
Brukar padden ligga still eller glider den ner/vrider sig efter ett tag? Ligger stilla. Viker ner den översta delen av padden över själva bandaget.

ligger alltid still när jag lindat

brukar använda mias fleece/teddypaddar och fleecelindor vid ridning (3m lindor skulle jag tro)

Nattbandage:
tibhorse teddy/fleecepaddar och fleece lindor ca 4 m över

Elastisk

Längd?
Ganska långa, men jag vet inte hur ;) 3-4 meter antar jag

Ribbade fleecepaddar från Mias

När använder ni paddar?
ALLTID när jag lindar, använder dessutom ytterst sällan fleece eller liknande så paddarna ska ju definitivt vara där.

Still. Om padden vrider sig har man inte lindat korrekt anser jag, eller använder dåliga paddar.

hmm...det sägs att man inte BEHÖVER ha paddar under fleecebandage (tex dom som säljs i olika färger på h*öks) ligger det nåt i det? eller bör man ha padd ändå?

Arbetsbandage:
Vilken typ av linda använder ni när ni lindar med paddar? Elastisk (Eurostar)
Längd? 3 meter
Vad använder ni för paddar? Mias RS fleece/teddy
Brukar padden ligga still eller glider den ner/vrider sig efter ett tag? Sitter utmärkt

Stallbandage:
Vilken typ av linda använder ni när ni lindar med paddar? Fleece (Hööks)
Längd? 4 meter
Vad använder ni för paddar? Back on Track
När använder ni paddar? Alltid
Brukar padden ligga still eller glider den ner/vrider sig efter ett tag? Sitter super.

Jag hakar på med en följdfråga då; Kan någon förklara exakt varför ni använder paddar och vad som skulle hända om ni inte gjorde det?

Vilken typ av linda använder ni när ni lindar med paddar? flece linda
Längd? 4 meter brukar bli bra.
Vad använder ni för paddar?tycker det är bra stöd, bra för hästens ben under natten el som transport skydd.
När använder ni paddar?skydd el värmande
Brukar padden ligga still eller glider den ner/vrider sig efter ett tag? den brukar nästan alltid ligga så som jag lämnar den. rör sig väldigt lite.

[QUOTE=Jeeves;7114654]Jag hakar på med en följdfråga då; Kan någon förklara exakt varför ni använder paddar och vad som skulle hända om ni inte gjorde det?[/QUOTE]

jag annvänder det: som transport skydd - har en häst som är väldigt svår att hitta bra transport skydd som sitter där dom ska, tycker då att boots, paddar och lindor gör det snyggt och fyller sin funktion.

Som nattbandage - för att ge hästen stöd, värme inann elelr efter överanströngning, för att öka blodcirkulationen och likande, förebygga skador/svullnader.

Vilken typ av linda använder ni när ni lindar med paddar? min ponny har så himla korta o smala ben så det är übersvårt att ha paddar under lindor, så kör på *kopierat från h**ks*
"SM MESH/FLEECE BANDAGE"
"Bandage med en del i fleece som ersätter vanlig pad och resten i högelastisk mesh. Ger utmärkt stöd som arbetsbandage"

på natten har han equi-guard stallbandage, bekvämt och ta av för personalen på morgonen, sen funkar dom toppen bra i övrigt..

Vad använder ni för paddar? har fått tag på ett par jätte bra i ull som jag klippt till så dom passar super, sen har jag iof ett par från miias och benlindor jag har då elastiska typ Equiline eller va dom heter.
Längd? hur långa vet jag inte, men rätt "korta/normala".. noll koll faktist :D

När använder ni paddar? Alltid när jag har lindor (förutom dom som är "dubbla"...
Brukar padden ligga still eller glider den ner/vrider sig efter ett tag? brukar ligga bra.. :p

Jag hakar på med en följdfråga då; Kan någon förklara exakt varför ni använder paddar och vad som skulle hända om ni inte gjorde det?

jag använder paddar för att jag vill ha den stötdämpande och tryckutjämnande effekten de ger, till skillnad från om man t.ex. bara lindar med fleecebandage och inget under.
nu lindar jag iofs 99 gånger av 100 med elastiska och då ska man ju definitivt ha paddar under av ovanstående anledning eftersom det är så lätt att dra åt för hårt eller ojämnt med såna. självklart ska man försöka linda med jämnt "tryck" över hela benet men helt perfekt går nog inte, och då är paddarna där för att jämna ut.

dessutom känns det som att lindor med paddar ger ett större skydd mot slag än bara linda direkt på benet.

sen är det många som brukar säga att ridbandage inte kan stötdämpa eftersom de inte lindas runt en led (?) tror jag det är, och det ligger nog nånting i det, men kanske är just den biten mest en placeboeffekt för min del, jag vet bara att det har hjälpt ett par gamla hästar jag ridit att "hålla" bättre vid lite hårdare arbete.

om jag lindar med paddar så är det med back on track under (ridning asså)... å då har jag mina 4m fleece över...
utan paddar så kör jag 4m fleece...
stallbandage MIAs paddar å sen, gissa.... 4m fleece...

anledningen att jag kör samma lindor jämt är för att jag har koll på hur tätt jag ska linda med dem, annars blir det kaiko...
3.5m skulle vara optimalt, så en vacker dag kanske de kapas...

men vf använder ni lindor? är det inte svårare för hästen att få benmuskler då?

Kolla i en hästbok: Hästar har inga musklar där lindorna sitter!

Jag lindar inte så ofta till ridning, mest om det är någon sorts uppvisning eller om mina benskydd är smutsiga/blöa. Stallbandage lägger jag på min häst efter extra ansträngande arbete, eller om hon är skadad, eller lite gallig. På andras hästar enligt order.

Själv brukar jag för det mesta ha Professional Choice benskydd för att det är snabbt och lätt att sätta på och mycket stötdämpande.

För markarbete på bana har jag antingen snabbandage, lite tunnare som fungerar ungefär som en linda eller så har jag elastiska lindor som har ett tunt lager skumgummi mellan, inbyggt så att säga. Inga paddar under dem:o

Jag lindar alltid med pad. Elastisk Linda och Padd med luftkanaler. Liknande Eskadron men med ett mer svettabsorberande material.

Som svar på frågan ovanför så använder man padd under lindan för att inte stasa benet. Använder du elastisk linda utan padd så är det lätt hänt att du stänger blodgenomströmningen.

Vilken typ av linda använder ni när ni lindar med paddar? Elastiska
Längd? Ingen aning.
Vad använder ni för paddar? Mia's RS paddar
När använder ni paddar? När jag använder elastiska lindor, inte när jag använder fleece (vilket jag aldrig gör :p)
Brukar padden ligga still eller glider den ner/vrider sig efter ett tag? Dom ligger helt stilla! Perfekta paddar.

akryl och fleece, eller jag har alltid paddar under när jag lindar.
Längd?
hmm, ingen aning, men de vanliga ligger väl på 3-4m. det gör säkert mina med
Antingen så har jag BoT-paddar eller paddar som jag sytt själv med fleece på ena sidan och teddyludd på andra.
När använder ni paddar?
Alltid om jag lindar
Har använt en tjockare padd innan när jag rider, och den har faktiskt glidit ner. Fleecepaddarna och BoT-paddarna glider inte vid ridningen.

Alltid fleecelindor o varvar mellan Eskadron climatex (små och stora), vanliga filt och BoT-paddar r.o. under lindorna :) Ligger alltid stilla o bra.

Vilken typ av linda använder ni när ni lindar med paddar? Fleece

Längd? 4 meter

Vad använder ni för paddar? Back on track och vanliga, tunna vita

När använder ni paddar? Brukar linda med back on track efter lite hårdare ridpass och ibland när jag bara känner för det. De andra används aldrig typ!

Ligga still, kan ibland åka ner några milimeter om de har varit på hela natten + i hagen.

Liknande trådar

Utrustning Erfarenheter av Piuma Feather Light upphöjande pad från Acavallo? Gör den någon skillnad? Bra stötdämpning och bra luftflödessystem...
Svar
0
· Visningar
239
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
857
Senast: Smultron
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 758
Senast: Marita73
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31