Sv: Lindor och paddar
Vilken typ av linda använder ni när ni lindar med paddar?
Stallbandage: fleecelindor (gärna lite kraftigare)
Ridlindor: jag gillar INTE såna där små, tunna ridlindor som är superelastiska (jag är rädd för att man drar dem för hårt osv), jag använder hellre fleecelindor som är lite tunnare o "smidigare" eller allra helst lite kraftigare o tjockare ridlindor som är "lite lagom" elastiska!
Längd?
Stallbandage: helst 4 meter, iaf till bakben o om jag har tjocka paddar.
Ridlindor: jag vet inte hur långa dom är, är dom för långa så klipper jag helt enkelt av dem.
Vad använder ni för paddar?
Stallbandage: helst tjocka o mjuka, ex dom från Equiline.
Ridlindor: jag brukar använda antingen Eskadrons (de tunna, "räfflade" som finns i många färger, de från Mia's (det är typ tunt teddyfoder på insidan, beiga) eller de vita bomullspaddarna från Börjes. Alla dessa är tunna och smidiga att linda med.
När använder ni paddar?
Faktiskt inte så ofta till min unghäst, jag har hellre skydd på honom. Min förra häst lindade jag ibland, ex om vi skulle skritta ut i skogen (på vägar där det inte var en massa ris osv) eller i dressyren, ibland lindade jag fram o hade skydd bak vid markarbete/bommar.
Jag lindade min unghäst nu ett tag med Back on Tracks paddar (han har varit skadad) som stallbandage, men nu använder jag ist deras snabbandage - smidigare.
Brukar padden ligga still eller glider den ner/vrider sig efter ett tag?
Nej har man lindat rätt så ligger de still!