tigerflicka

Trådstartare
Vilken typ av lindor använder ni vid ridning, kombilindor med fleece- och elastisk del eller med paddar?
Varför använder du just det du använder?

Sv: Lindor

Det finns en hel del trådar om samma ämne redan.

Svarar ändå, själv använder jag elastiska med pad under. Kombilindor skulle jag aldrig använda då fleece inte är tillräckligt tjockt för att fördela ev tryckskillnader av det elastiska. All lindning sker med pad under!

Jag rider alltid med fleece lindor (eskadron, mias eller GG) och eskadron paddar under.

Eskadron paddarna tycker jag är oslagbara. Fleece lindor använder jag för att jag tycker att de är lättast att hantera och jag tycker att det är snyggast. Men det är förstås en smaksak!

Elastisk linda med neoprenpadd under för det mesta. Det händer dock att jag rider med fleece + en tunnare padd från Mias under, dock är jag inte lika förtjust i den kombinationen för jag tycker aldrig jag får det att sitta riktigt bra.

Jag använder inte lindor så ofta, men när jag gör det har jag kombilindor. Har än så länge bara två set, ett med elastisk+fleece och det andra har elastisk+paddar. Är inte så förtjust i att linda, utan jag använder oftast dressyrskydd med ludd i. :love:

När jag lindar använder jag elastiska lindor med paddar under, brukar av någon anledning bli paddar i bomull fram och neopren bak. Trycket jämnas ut bättre över benet och jag löper mindre risk att stasa benet om det händer något ;)

När jag lindar till ridning har jag alltid elastiska lindor och (självklart) padd under. Stallbandage sker med fleccelindor och padd.
Kombilindor aner jag värdelös att linda ben med, däremot händer det ibland att jag använder det som svanslinda, om jag av någon anledning inte har svansskydd.

fleece lindor (helst eskadron för dom har super kvalite) med eskadron paddar under. När jag jobbade i USA så lindade vi med bara fleece lindor utan passar vilket funkade men jag föredrar med padd (bestämmer jag blir det med padd).

skulle aldrig linda med "hälften-hälften" eftersom som någon skrev tidigare så blir inte tryckutjämningen bra. Har man elastiska lindor måste man veta hur man ska linda för att inte dra för hårt/löst.

Kombi fleece/elastisk med vanliga paddar under.

Tycker det är enklast att linda med och blir snyggast. Jag är lite rädd för att linda med enbart elastiska, därav kombilindorna, men jag vet inte om jag har några direkta underlag för den oron, det är bara en noja som av okänd anledning hängt sig kvar sedan barndomen.

Jag använder lindor nästan varje dag men vare sig det är fleecelindor eller elastiska ska det vara paddar under.
Jag själv använder oftast fleecelindor med elastiskt material längst ut för att lindorna ska sitta på plats, men man får passa sig så man inte lindar alldeles för hårt, då blir det inte alls bra.
Lindor är ju snyggt och bra att ha på sin häst:laugh:

Använder elastiska lindor med eskadron paddar under i träningen
fleece och tjocka bomullspaddar i stallet (i behov)

Har aldrig haft och kommer nog aldrig att skaffa mig kompilindor...

Lindar alltid med fleece lindor från Schockemöhle eller Horze med Mias paddar under, använder inte kombilindor för jag tycker inte det blir snyggt. Skulle heller aldrig linda utan paddar under!

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
1 081
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
857
Senast: Smultron
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka