SofiaochLukas

Trådstartare
hej!

Söker hjälp ang lindor! Har aldrig varit duktig på att linda och har inte heller gjort det så ofta då jag aldrig tycker det blir bra.

Har en häst med relativt korta ben så 4m lindor blir alldeles för långt. har letat efter kortare lindor utan gott resultat.

Senast jag köpte lindor klippte jag av dom men då hamnade istället kardborren på fel ställe...

Någon som är duktig som har tips? :)

Sv: Lindor!

Jag har en D-ponny, ser till att köpa lindor som är av den smalare modellen, ca 8cm istället för 10-12cm. Använder alltid fleece, och oftast köper jag 3m-lindor (lika vanligt som 4m-lindor). Sen klipper jag av framlindorna, bak brukar bli lagom med 3m. Fram klipper jag av ca 70cm, då blir det lagom.

Hur kan kardborren hamna på fel ställe? :confused:

Eskadron har ponny lindor i fleece som är smalare och kortare än vanliga.

Annars om hästen har korta/smala ben, börja linda rätt långt upp och gör sen ganska många varv ner, sluta inte för tidigt (även om det är en normal häst) det ska täcka hela kotan och inte bara vara en korv på mitten... Linda sen hela vägen upp och har du lite linda kvar när du är ända uppe så fortsätt inte ner igen utan gör ett extra varv och fäst kardborren, den ska alltid sitta högst upp, inte mitt på benet.

Jag antar att du menar att kardborren inte gick att fästa för att benet var för smalt? Och inte att den hamnade på fel sida?

Använd paddar, börja högt upp, se till att det är ungefär lika långt mellan varje varv och linda något extra varv över kotan om lindan är lite lång, linda inga "extra" varv på mitten för då blir det korvigt;)
Och det blir snyggare om du lindar hela vägen upp till knät fram, lite lite längre än det är bekvämt för hästen om du skulle lyfta hoven för att kratsa, men inte för högt upp, alltså inte upp på framknät. Och fäst lindan högt upp.

Jag har med en liten häst med ganska korta ben, det gäller att hitta rätt lindor :) Jag klipper av framlindorna en bit. Jag tycker Horze lindor fungerar bra på min, de har bra kardborre med som inte får en flärp över. Annars har ju många märken ponnylindor.

Vad det gäller att linda snyggt så gäller det bara att öva öva öva! Man lär sig hur man ska göra för att det ska bli jämnt och fint.

Inte så snyggt lindat på bilden, paddarna sticker ut lite (trots att det är frambenspaddar strl S runt om..).

jag-o-prins-101_149426418.jpg

Denna kille blir lindorna istället nästan för korta på..

Jag klipper också av lindor till önskad längd och sen klipper jag alltid bort överskottet av kardborren när jag lindat första gången.
Inte snyggt med kardborreflärpar som står rakt ut från benet :grin:
Ibland får man klippa lindan i omgångar så att man inte tar för mycket, det går ju alltid att klippa mer om man inte är nöjd! Det är värre att sätta dit det man klippt av ;)

Liknande trådar

Utrustning Söker ofodrat regntäcke till shettis. Har haft ett Himalaya som köptes för säkert minst 15 år sedan som har varit toppen i allt. MEN jag...
Svar
2
· Visningar
416
Senast: Elektron
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
956
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka