Linfrö på säck?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare skreien
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 2 337
S

skreien

Vet någon var man kan köpa linfrö i större mängd, dvs på säck? Ganska oekonomiskt att gå och köpa små förpackningar på mataffären...:smirk: Har för mig att de inte har sånt på Granngården?
Tacksam för svar:)

Sv: Linfrö på säck?

Jag vet inte med den sorten som du menar men du kan ju köpa linfröpellets eller linfrökaka i stora partier annars. Dock härsknar det väl så det får inte bli för gammalt...

Finns visst linfrö på Granngården, jag har köpt en 10 kg förpackning därifrån :) . De har även loppfrö, 10 kgs .

Vad kostar kartongerna från granngården?

/Siekan

Jag har för mig att jag betalade strax under 200:- för 10 kg linfrö, för ca 1 år sedan.

Måste bara få fråga vad är linfrö bra mot?

Finns trådar om loppfrö här , så sök :) men jag tror det har liknande effekt som linfröet. Fördelen med loppfrö är att det ej behöver kokas. Men jag tror ändå man behöver blöta upp det. Eller vet folk som gör så.

Jag ger min det för att det främst för att jag upplever att hon blir bättre i magen av det. Hon har varit lite taskig i magen periodvis. Tror att det beror på att det nu i höst/vinter varit så himla lerigt i hagarna och att det följt med massa grus osv . när de har ätit, linfröet bildar ett slem som gör att skräpet liksom följer med ut.. sedan har det blivit så att jag fortsatt att ge det :) Det är bra för hårremmen osv.

Knapplån..

Vet du om man kan köpa linfrö som är malet (tror jag att det är, malet alltså) på granngården.
Jag har tidigare köpt en 10 lit hink privat och det var linfrökaka som liksom var malt. Det såg ut som sand ungefär.

Eller om nån annan vet var man köper sånt linfrö nånstans.

Äska här på buke vet vart man kan få tag på krossat linfrö. PM:a henne och hör. Annars kanske du kan köpa linfröpellets.

Annars finns ju Hippo Lin Cubes . Kolla www.hippofoder.se för mer info. Tror att man kan ge dessa som de är och att man inte behöver koka dom.

Tack !

Jag kollade med granngården idag och de hade bara hela linfrön och linfröoja.

Ska kolla med äska :bow:

vi ger våra hästar kokt linfrö för mage+päls 1 gång/veckan. ponny en halv dl. och häst 1 dl. det har vi gjort i över 30 år. använder ungefär 1 del linfrö och 3 delar vatten, låter det koka/sjuda läänge. tills det blir som "snor"

Jag börjar med linfrö så fort det blir lerigt i hagarna och håller på hela vintern. Har haft mycket bekymmer med kolik på mina ponnyer pga att dom går och pillar i sej rötter och får i sej lera/jord. Sen jag började med linfrö för 2 år sen så har jag....peppar peppar....inte haft ett enda kolikanfall här. Jag köper 25-kilossäck på Granngården och den brukar kosta runt 130 kr. Köpte 5-kilos påsar förut, men expediten tipsade mej om att det var billigare att köpa en hel säck. 5 kg kostade 70 kr så valet var ju inte så svårt då. Förvarar det torrt inomhus (enklast eftersom det ändå ska kokas) och då står det sej även till vintern därpå om det skulle bli något över. Jag ger mina 1 dl om dagen och dom mår prima:)

mvh Monica

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
870
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 365
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 407
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka