Linfrö hjälp!

Y

Yahoo

Efter att ha blivit rekommenderad att ge min häst linfrö tänkte jag nu testa. Tyvärr har jag inte lyckats få tag i linfrökaka, så jag måste göra hela proceduren själv och har några undringar.
När man har kokat linfröna, hur länge håller de då?
Ungefär hur mycket ska man ge per dag?
Något man bör tänka på?
Kan man ge linfrö och kli ihop?
 
Jag köpte linfrö på Granngården eller Odal eller vad det heter nuförtiden, nio kilo i en låda och då får man med "recept"....
Jag gav 1 dl per dag tror jag till en normalstor ridhäst(det var ett tag sedan), och då kokade jag dem inte alls, bara hällde på hett vatten och lät det stå över natten så att det blir slemmigt, sedan blandade jag det i betforen. Det håller säkert flera dagar om du har det i kylskåp, men jag blandade alltid till dagen efter och då stod det i foderkammaren, inga problem med det.

Du kan säkerligen ge linfrö och kli ihop, det är nog att rekommendera att blanda fröna med resten av kraftfodret för annars äts de kanske inte upp om hästen är lite kräsen.
Jag tycker det är enkelt att ge linfrö - kommer inte på något annat du behöver tänka på!
 
man får väl inte ge linfön så offta som varje dag? de rensar jue magen och då ska man bara ge nån gång i veckan, jag ger min häst ca 1 dl i veckan. De brukar hålla ett par dagar men jag kokar bara för dagen.

jag brukar ge tillsammans med allt annat foder

kjamsihar
 
Såklart man ger varje dag!! Och det "rensar" inte. Slemmet hjälper tarmarna, men inte sjutton rensar det på något vis!
 
Jag ger linförpellets varje dag, blöter det innan o blandar i fodret.

Lena
 
Jag ger en dl per dag. Kokar i 20 min och låter det svalna. Hur länge det håller beror på vädret, men iallafall i tre dagar så här års. Jag har lärt mig att man inte ska ge mer än en dl/dag tillen normalstor häst efterssom kokningen inte alltid tar bort alla gifter.

lycka till
 
De gifter som finns är cyanid som bildas när hästen tuggar sönder skalet. Detta försvinner när man hettar upp fröna, alltså är det inga gifter kvar om man kokat fröna/hällt på kokande vatten.

Dock låter jag aldrig något stå särskillt länge, 3 dar fammalt linfrö skulle jag ALDRIG fodra med, bläh.
 
Beror väl på HUR man förvarar de kokta linfröna, hur länge de håller sig. LUKTA på gröten, vetja!
 
Tja
Jag kokar 1 dl i micron till min häst. Det tar ca 10 min det funkar bra :)
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 581
Senast: Freazer
·
  • Låst
Relationer Jag vill bara veta OM nån har gått genom nånting som var så extremt jobbigt så ni inte trodde att ni skulle klara det men att ni ändå...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 276
Senast: Gunnar
·
Fritid Ska på GHS i februari och har köpt biljetter ihop med en kompis. Då det är heldag på lördagen så tänkte jag att jag dyker upp lite...
Svar
17
· Visningar
752
Senast: Squie
·
Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
809
Senast: mysboll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp