Bukefalos 28 år!

Linfrö mot Erlichias?

V

veronican

Jag hörde nåt så intressant i dag.

Som ni säkert också upplevt så verkar det finnas en hel del olika teorier och åsikter om sjukdomarna borrelia och erlichias .
Vissa veterinärer tycks inte ens tro på att en häst kan bli sjuk av detta medans andra behandlar på olika utgångspunkter och efter olika antal prover och om jag inte har fattat fel så finns det dessutom flera olika sorters mediciner att behandla med?

Jag talade i dag med en bekant som har en lång och bred erfarenhet inom hästvärlden (vilket iofs inte spelar ngn roll för frågan) och åker ofta runt på föreläsningar och samarbetar med veterinärer och alla möjliga.
Han berättade iaf för mig idag att han kände några som forskat i att använda linfrö som behandling emot erlichias, eller åtminstone som "lindring" eller "förbättring".
Han lovade mig att fråga dem lite mer, för jag blev nyfiken.

Hur är det med er?
Har ni hört något om linfrö eller linföroljas förbättring vid erlichias? Har ni gett era hästar linfrö EFTER erlichiasbehandling eller efter en erlichiassmitta som hästen klarat av själv?


Min häst är nämnligen behandlad 2 ggr :smirk: (på traditionellt sätt) för erlichias, senast i jan 2002. När vi var på hältutredning i Ängelholm för 4 veckor sedan togs ett erlichias-borelia-blodprov. Värdena visade sig då ligga precis på gränsen för både erlichias och borrelia och veterinären trodde därför att min häst ev. smittats av erlichias IGEN sedan jan 2002 men att hon har klarat av att bekämpa detta själv den här gången. Veterinären trodde att hältorna vi hittade då för 4 veckor sedan kunde blivit kvar efter smittan så att säga (jag förmulerar mig inte lika bra som utbildad). Men vi ska ta ett till blodprov om 4 veckor för att se om antikropparna är högre och det är en aktiv infektion eller om det stämmer som veterinären misstänker; att hon bekämpat detta själv.
Jag har inte alls märkt de symptom som jag märkte när jag behandlade henne jan 2002 men så har vi haft mkt andra bekymmer under denna tid så jag vet inte riktigt vad som exakt varit vad... men hästen kan ju också ha haft en erlichiasinfektion utan att visa något utåt förstås, kanske har hennes immunförsvar lärt sig läxan till slut? :angel:

Som vanligt är har min häst blivit ganska stel i musklerna efter tillfrisknad från erlichiasinfektionerna, dock mkt mjukare än hon var som sjuk...
MEN, lite hård och stel är hon och kommer nog alltid vara lite stelare i musklerna än om hon aldrig smittats.

När linfrö och linfröolja kom upp på tal tänkte jag att kanske, kanske kan linfröolja hjälpa min häst åtminstone lite grand? Vad har ni för erfarenheter?

Rata nu inte denna tanke totalt,
jag fick inte så mycket fakta så kanske gör jag denna forskning total orättvisa nu...
 
Min f.d. pojke åt linfrö när han hade elichia, för hans del gjorde det vare sig till eller ifrån.
Nu var ju hans kropp så "trasig" sedan tidigare efter ekollonförgiftningen så han är kanske inte en bra referens.

Mot han muskler som var lika som på din hjälpte extra magnesium (för avslappningen) och en flaska ferraton ( för förbättrad röda bl.k. bildning och syresättning av blodet till musklerna) som extra tillskott under bl.a. elichiapåverkningen för att hjälpa till.

MVH/
 
Nej jag har aldrig hört talas om att linfrö skulle hjälpa, vet du hur ? Har ju också en ehrlichias häst som varit dålig sen i somras. Nu blir han behandlad med Adeguain, glucosaminpolysulfat intramuskulärt. Har nu läst att ett svavelämne som heter MSM skulle vara väldigt bra mot ledinflammationer och ledvärk, någon som provat ? Även hajbrosk ska vara bra (?). Det finns också något som heter PENTA-H från Eclipse Biofarmab som kan rekommenderas. Alla produkterna är svindyra så man vill ju gärna veta om det är bra. Någon som provat här? Var har ni i såfall köpt artiklarna ?
MVH Aker
 
Hej!
Jag har gett min häst MSM i fodret sedan i december, just för att det ska vara bra för stela leder/ledvärk, och även för senor och ligament.

Min häst är ju idagsläget väldigt bra, ska ju börja rida igång henne snart, men om det beror på MSM:et eller om hennes kropp jobbat på egen maskin vet jag inte. hon har ju gjort stora framsteg gällande tillfrisknande under hela hösten så....
Gav också en 4- veckors kur med Hiltons Reflex, som bla innehåller Djävulsklorot för att få bort det sista av hennes ofräschet.

Som sagt - hon är i jättefint skick idag, precis som hon var innan den där jä*la erlichiosen slog till, men om det beror på örter+ MSM, eller att hon har självläkt, det vet jag inte :)
 
jag ger ju min häst också Djävulsklorot samt Echinachea. Han är piggare men fortfarande oren......var köpte du MSM pulvret ? Kan bara hitta att man kan skicka efter det. Mvh Aker. Ps Är din häst "ren" nu eller ? DS
 
Jag beställde det från HippoK, har inte kunnat hitta det i någon affär. Rätt dyrt, betalade över 800:- för en burk. Såg under annonser här på Buke att ett företag säljer för drygt 500:-. Något billigare iaf.

Jajemen, min häst är ren nu. Vet var ju ute förra veckan och hon var i stort sett UA. Igår hade jag kiropraktorn ute, och min häst var väldigt fin i kroppen enl. henne. Jämt musklad, jättefin i ryggen, mjuk och fin i musklerna. Dock hittade hon en lite låsning i bäckenet, men efter tre "knyck" var den borta. Hon trodde inte att det skulle bli några som helt problem att rida igång henne, hon var som sagt jättefin i hela kroppen *stolt matte*.
Ska fortsätta med massagen och stretchingen som förut, det verkar ha gjort mycket gott :banana:
 
Vad har kiropraktern gjort ? Funderade ett tag på att ge min häst akupunktur men jag vet inte om det kan hjälpa. Aker
 
Här kan du läsa om kiropraktik för hästar, hur en kiropraktor arbetar:
www.ryggen.se
Gå in under Hästbehandling.

Akupunktur kan göra mycket gott, det hjälper ju musklerna att slappna av. Min häst fick akupunktur varannan vecka av en veterinär (då går det på försäkringen) från april-juli förra året. Tyvärr blev hon bara tillfälligt bättre vid behandlingstillfällena, men det berodde väl på erlichiosinfektionen, som vi inte visste då att hon hade.
Jag kommer nog att ta ut denna veterinär för ev. akupunkturbehandlingar nu under igångsättningen, om det behövs vill säga, men eftersom hon inte blivit riden på 16 månader, så kan ju tänkas att hon kan få lite muskelspänningar..
 
Men behandlades hästen av kiroprakter/akupunkur för ehrlichian ? Aker
 
Nej.
Akupunktur fick hon eftersom hon hade ont i musklerna rygg/nacke/länd förra våren/sommaren. Då visste vi inte att hon hade erlichios,och att det var DÄRFÖR hon hade ont, det visade ju sig först i september samma år(-03), och det var också då hon blev behandlad. Därför hjäpte ju inte akupunkturen mer än för stunden, eftersom hon hade erlichiosinfektionen i kroppen.

Kiropraktorn tog jag ut eftersom hon ska ridas igång, och jag ville veta om hon hade några låsningar eller dyl, så hon inte felbelastar och får ont pga det.Dessutom var hon ju stel och knackig december ut, så jag tyckte att en genomgång kunde aldrig vara fel :).

Som eftervård tror jag att både akupunktur och kiropraktik kan vara bra, just för att hästar som har haft erlichia ofta kan vara stela, lite ovillga att röra sig osv.
 
Jo akupunktur har jag också hört mycket gott om men som det ser ut nu finns det bara inte plats i plånboken för det... :( Veterinären som kommer till mitt stall någon gång i månaden tar ca 1500:- och innan jag hittat ett till jobb går det bara inte :(
Men däremot har vi en jätteduktig massör här i krokarna som även jobbar med ultraljud för att kunna jobba på djupet också och henne har jag hört och sett mkt gott av, så jag tänkte ringa henne sen när min häst är frisk.

Men det är alltså ingen som märkt nån förbättring själv av linfrö? hm, vad synd.
 
Angående MSM har jag funderat just på det tillskottsfodret men den sidan på nätet jag hittade som säljer det tog över tusenlappen för en månadsdos, helt sanslöst! :eek:
Skulle du vilja PM:a mig stället där man kunde köpa en burk för 500:- vore jag hemskt tacksam :bow: och kanske berätta hur länge en burk räcker? :)

Man vill ju hjälpa till så mkt man bara kan när man nu får börja om på ny kula igen.. Kanske slänger man bara pengarna i sjön, men det är värt försöket iaf.
 
Självklart ska jag pm:a , ska bara leta fram annonsen :).

Det här med pengar, jag vet hur det är :crazy:. Har inte råd med allt jag håller på med EGENTLIGEN, får käka pasta fram till lön. Dessutom måste jag ha ut en tandläkare till hästen ,hon har två hakar som måste väck. Och det är väl inte heller gratis :crazy:
 
Förresten du vet väl att om en veterinär ger akupunktur så ersätts det av förs.bolaget? Jag betalade endast 20% själv, resten ersatte Agria :) Om har du Folksam så blir det ju inte många kronor
 
Tackar :bow:

Jaså jag hade ingen aning om att Agria kan ersätta akupunktur?? :eek:
Det ska inte till några "speciella omständigheter" då då? Eller typ remiss från veterinären eller nåt?
Är ju inte samma veterinär som behandlar henne som han som kommer hit och ger akupunktur..
Det hade ju varit kanon annars! Slipper man självrisken då? Den borde iofs ändå rykt eftersom hon behandlades i januari (inte fått räkningen ännu) väl?
20% av 1500 hm... det är ju bara 300! Hade ju varit guld :eek: :love:
 
Jo, de ersätter,så länge det är en veterinär som utför akupukturen.Det är numera en godkänd behandlingsmetod :-) Det var Ultuna som rek. akupunktur på min häst, och jag fick då fatt i en vet. som utför det. Hade alltså ingen remiss, och han kom ut ENBART för att ge henne akupunktur vid vissa tillfällen.
Har du betalat självrisken på 1800:- (om du har Agria förstås), så är det ju ingen ny förrens april. Du betalar alltså endast 20% + resekostnaden (om du inte har Utökad, då slipper du ju resekostn)
 
Det är 'bara' ett problem med det där med akupunktur. Som sagt så måste det vara VETERINÄREN som ger akupunkturen. Och det är FÅ, MYCKET FÅ veterinärer som är utbildade på akupunktur idag. Stockholmsområdet har två av dem, en på klinik (I.L) och en privat (L.K).

Så bor du på 'fel' ställer så spelar det ingen roll att Agria ersätter akupunktur, det finns ingen vet där som kan ge iaf. Och då får du endera ta en ickevet och betala själv, elelr RESA till vet och betala resan själv vilket blir lika dyrt som att ta en 'ickevet' och betala själv.

Taskigt men sant.
 
Då kan jag känna mig lycklig som står i ett stall dit det kommer en Riktig veterinär och ger akupunktur förstår jag nu :D Han heter Fred nånting.. Wegelius? Ska vara väldigt duktig iaf, men jag har noll koll som vanligt :o
Man kanske borde passa på innan man byter stall om 1½ månad... :crazy:

Men du Alexandra har inte nån av dina haft erlichias?
Har du gett linfrö i samband med det?
 
Biofarmab har MSM, jag köper mitt på Ekohallen, eller Eko som de heter numera. Inte jättedyrt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 691
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle...
Svar
10
· Visningar
2 361
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 322
Senast: Santoxen
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp