Bukefalos 28 år!

Linfrö mot Erlichias?

Nja..?

Mot själva ehrlichiarickettsien (akut infektion) hjälper nog bara en antibiotikakur (tetracyklin, här finns visserligen några olika preparat att välja mellan, men på häst dominerar Engemycin). Att linfrö skulle ha några antibiotiska egenskaper betvivlar jag.

Andra behandlingsmetoder, som kortison, alternativmedicin, akupunktur osv fungerar väl snarare mot det tillstånd som hästen kan hamna i efter en genomgången ehrlichia-infektion (stel, muskelöm, oren). Linfröet plats bland dessa vet jag inget om alls. Men, som alltid i de fall man inte riktigt vet vad man ska ta till, varför inte prova? Förutsatt att du behandlar linfröna ordentligt innan utfodring så lär det ju iallafall inte göra någon skada! Om du får reda på mer om den forskning du nämner kan du väl pm:a mig och berätta mer!?

Antikroppar (dvs positivt serologiskt svar) kan hästen ha utan att ha genomgått en ehrlichia-infektion. Det räcker med att ha stött på smittan (i princip = blivit biten av en fästing) för att immunförsvaret ska reagera.
 
Inte läst inlägg/svar men:

Mammas sto hade höga värden erlichia. Hon hade fått linfrö långt innan hon troligen blev smittad/bröt ut (märktes på henne allmäntillstånd) fick det under hela tiden och efteråt men det verkade inte göra ngt. Vet ju dock inte hur det hade blivit utan. Men hon fick en traditionell behandling (iofs inte hos "vanlig" djursjuksvet) med sprutor å så i en vecka om jag inte minns fel? Blev frisk och mått prima i ca ett år efter. Äter dock inte linfrö längre eftersom hon fick det mot henne känsliga mage när hon tränade/tävlade om lätt blev stressad och mot det hjälpte det mkt :)
 
Sök på Hilton herbs och hippo k9 hemsida och kolla på "leder" Där står om linfrön och deras egenskaper vid ledproblem. Det kanske är det som din bekant tänker på ? Mvh Aker
 
Tack det ska jag kolla. Kunde inte inte MSM blan Biofarmabs produkter...Aker
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 691
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Vår 4-åriga hund som varit vår i 2,5 år har atopi. Allt började på en höst då han kliade och tvättade sig för ofta för att det skulle...
Svar
10
· Visningar
2 361
Senast: Happimess
·
Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 322
Senast: Santoxen
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 571

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp