Linfrö till föl? Smakligt? Maxgiva?

Alexandra_W

Trådstartare
jag har INGEN erfarenhet av linfrö. Men brukar hästarna tycka det är smakligt? vad är det för konsistens? Förr iaf vet jag man kokade linfröet så det blev en äckligt slemmig konsistens, men som jag fattat det nu så ska det finns linfrö man ger i torr form? Men vad är konsistensen sas?

Finns det någon maxgiva?

Är det okej att ge föl (och små kräsna jäkla föl behagar ÄTA det vill säga?)

Pris?
 
Haha, du är på tvärsen idag hörru ;)

Jag misstänker också att hon inte kommer äta, men vad fan, NÅGOT jävla elände utom havre, korn, breed och lucern måste väl det jäkla kräket kunna tänka sig. Iofs tror ju jag att när jag väl fått mineralanalys på hösilaget kan jag bara glömma linfröet det lär ställa till mineralerna värre än nånsin. Fast än lever jag i salig ovetskap.

Om vi nu bortser från smakligheten, kan du besvara de andra frågorna tror du? =)

(Ska stjäla linfrö av kompisen om en vecka och provmata med)

Och en sak säger jag, om hon inte äter hösilaget jag skaffat bara för hennes skull, då jävlar slår jag ihjäl henne och stoppar upp henne och ställer i vardagsrummet som klöshäst åt katterna =)
 
har du kollat näringsvärde på linfröpellets? Men jag misstänker att mkt är borta därifrån?
 
Mkt vadå är borta vardå ifrån?? Fattar nada?

Jodå, har näringsvärdena, högt i SRP och högt i P.

Fammeln..några spec orsaker till att du inte anv linfrö som man bör känna till? =)
 
har för mig att de pressat ut en del av oljan i linfröt och sen gjort pelletsen? Men jag kan ha fel ;-)
Men som sagt, linfröpellets kanske hon äter lättare än "linfröklet"?
Hippo Lincubes är ju linfrö i pelletsform..
Annars kan man ju göra som "förr"; att ge hela eller krossade lifrön som blötläggs/kokas.
 
Är Hippo LinCubes jag räknar med. 9,8 Mj, 255 SRP, 4 Ca, 8,2 P och 3,8 Mg PER KILO FODER *hint åt gammeln*

Att damen skulle äta något så slemmigt som uppblött linfrö är en utopi. Hon äter inte blöt mat övht, och SLEMMIG blöt mat lär ge de mest starka antireaktioner jag hitills sett =)
 
Jag ger min häst linfrö som kokats. Ja det är slemmigt ser ut som en rejäl snorbobba :-)
Men hon äter det utan problem, hon har i alla fall aldrig lämnat ngt i krubban.

Linfrö är rikt på B-vit och är bra för hästarnas magar. Om man har leriga hagar där hästarna går och pillar i sig mycket lera/jord så ska linfrö vara bra.

Var på foderföreläsning idag och har för mig att föreläsaren att linfrö inte var ngn bra energikälla för växande hästar. Jag är inte helt säker, hon sa många saker och det är lätt att komma ihåg fel.

Men ring gärna Krafft och fråga de har jufoderrådgivning per telefon nu. Om du verkligen vill ha rätt fakta om linfrö.

Mvh Isa
 
Jag ger alla mina hästar linfröpellets, så även lilla fölis.
Nordsvenskfölisen har också börjat käka det med mycket god aptit.
Det har aldrig rynkats på näsan eller ratats åt linfrö. :smirk:

Monke :)
 
jag fodrade förra vintern med linfrökaka till hästarna. 2 åt bra, en inte ( hon som kinkar med höet..) Däribland en fölis. ( som äter allt & lite till)
Så här står det dock i en av mina foderböcker:
" Linfrö i ngn form tillhör den grupp man brukar kalla " veckofoder", dvs ett sådant fodermedel som ges kanske en gång i veckan. Proteinkvalitén är- i motsats till vad man i allmänhet tror- så låg i linfröprodukter att dessa inte kan rekommenderas som ett dagligt, eller enda proteinfodermedel"
 
Det var protein hon sa inte energi, fel av mig :o

Det är alltså ingen bra proteinkälla för växande hästar.

Mvh Isa
 
Frågan är ju dock vad man egentligen menar med det. Att det är olämpligt som enda/huvudsakliga proteinkälla till växande hästar kan man nog vara överens om. Men om det utgör en liten del av proteinkällorna, frågan är om det är lika "förkastligt" eller olämpligt då.

Dvs om man säger att 10% av det sammanlagda proteinet kommer från linfrö?

*funderar*

Havre sägs ju inte heller vara bra till hästar under ett års ålder, fast likförbaskat har i många år havre + bra grovfoder används ganska flitigt. Och fungerat. Nu finns det iofs forskning som pekar på att det KAN finnas ett samband mellan lösa benbitar och havre till unga individer. Å andra sidan kan man hitta ett samband mellan nästan vad som helst och lösa benbitar. Och ska man tro de som säljer aspbarkspelletts så är det det bästa man kan ge för då får inga hästar alls lösa benbitar.

Är ju det där med att inte bara läsa information med, utan att granska och utvärdera den. Och det bör man snart ha högskole/universitetsexamen för :crazy:

Men som sagt, gäller det där även om linfröet är en DEL av proteinkällan och inte hela?

Jmf man med havre så innehåller nästan alla färdigfoder för föl/unghästar en del havre...

Sen en liten parantes. Att ge ett foder en gång i veckan är för mig helt förkastligt, inverkan på magen lär inte vara så rolig, även om nu linfrö är känt för att vara skonsamt mot magen

/Alexandra - säger inte någon har fel, bara tänker högt och funderar
 
Jag ger kokta linfrö som jag köpt färdigt på lantmännen
Det är helt ok tycker min häst. Håller i gång magen
 
Kollat upp det där med linfrö och föl idag.

och det är om linfröt är ENDA eller HUVUDSAKLIGA proteinkällan det är inte bra. Eb av flera proteinkällor eller bara en liten del av proteinet är helt okej och ingen fara alls =)
 
jag har också varit på en foderkurs och då sa de att man Helst inte skulle ge föl och unghästar Linfrö och inte bara pga proteinkälla utan att man kunde förstöra deras naturliga tarmaktiviteten :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Gah, nu är jag farligt nära ett nervsammanbrott. (Nya) equiatrkern var ju här i onsdags, och rättade snedhet på bägge hästarna...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 764
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp