• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Vetgirig
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 818
V

Vetgirig

Har hört att Linfrön är giftiga(Cyanid) men att detta försvinner vid upphettning som tex kokning.
Kan man inte bara strö ut hela frön på en plåt och ha dom i ugnen i150 grader en stund?

Sv: Linfrön

Du måste hetta upp fröna för att gasen ska avges,så långt är jag med dig men om du lägger du dom i ugnen så gissar jag att du förstör fröna. Dom blir ju lixom rostade då.. Man vill ju att dom ska bli klibbiga o det blir dom inte utan hett vatten... Du behöver nog inte koka fröna,det räcker nog med hett vatten.

Sv: Linfrön

Vi har en vattenkokare i stallet som vi använder för att blöttlägga linfröna med. Vattnet kockar upp på en minut och sen är det bara att hälla på linfröna. Klara att äta efter några timmar. Blötter dem till lunch och serveras till kvällsfodringen. Superlätt och säkert...:bump:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
827
Senast: Lillefrun
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken... 2
Svar
23
· Visningar
1 340
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 647
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka