Bukefalos 28 år!

Liniment??

U

Utanja

Kan man ha liniment och sedan linda benen? Rekomentationer på bra liniment till lite tuffare träningar?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Liniment??

vad exakt är du ute efter för effekt?
en frisk häst behöver inte linement. och en överansträngd häst skall kylas. små blödningar som kan uppstå efter överansträngning får man bort med kylning och skritt på hårt underlag.
 
Sv: Liniment??

Jag har ett liniment där det står en bruksanvisning på flaskan som lyder typ: "massera i 2 minuter utan lindor, med lindor i 1 minut." Så det är nog olika, fast jag har nog faktiskt aldrig lindat efter själv endå..
 
Sv: Liniment??

Jag har ett liniment där det står en bruksanvisning på flaskan som lyder typ: "massera i 2 minuter utan lindor, med lindor i 1 minut." Så det är nog olika, fast jag har nog faktiskt aldrig lindat efter själv endå..


Vad heter linimentet som du har?
Jag lindar mina hästar då jag har haft vissa linimenter på
tex absorbine, arnika, speedway mf..
Men det beror ju på vad du vill få för effekt.
 
Sv: Liniment??

Kan man ha liniment och sedan linda benen? Rekomentationer på bra liniment till lite tuffare träningar?

kyllera är ju super. om ja inte minns fel får man väl linda på det ?

Men ja bara kletar på geggan jag om ja anv det.

Men ja kör med back on track
 
Sv: Liniment??

Det beror alldeles på vad det är för liniment du har. Jag brukar ha bandage på dom allra flesta liniment jag använder. Brukar även plasta benen, lägga padd och bandage ovanpå - hästen blir jättesvettig och varm på benet.

Kyllera har jag inte använt så mycket, jag tycker det är lite bökigt att använda. Men man kan ju först lägga kyllera, linda om med tidningspapper och lägga padd och bandage utanpå. Då blir det först kylande effekt och sedan värmande :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
225
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 356
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
247
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 515
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp