linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Ottilia

Trådstartare
Läste en intressant artikel i en hopptidning som trillade ned i min brevlåda. Där gjorde de en stamtavle-analys utifrån flips little sparrow och det stod bl.a. att en bra häst är ofta linje-avlad några led och sen utkorsad. Efter en eller två generationers utkorsning så var det dags att välja en hingst vars stamtavla anknyter till stoets igen.

Artikeln i sin helhet var mkt intressant (har inte magasinet brevid mig nu så jag kommer inte ihåg namnet på tidningen) och den fick mig att försöka tänka lite på hur jag ska välja hingst till mitt sto nästa år.

Kuusama heter hon e. Camaro M-Martini-Cavalotti och hon fick 87876 på två-årspremiering i somras.

På hennes möderne är det många generationer innan man hittar någon linjeavel. Fädernet har Cor de la Bryere återkommande och mellan mödernet och fädernet så finns det inga kopplingar utefter vad jag har hittat. Så hon är verkligen en utkorsning. Så jag funderar på om jag borde fokusera på hingstar med linjer som redan återkommer i hennes stam. Hur skulle ni tänka på hingstval rent utifrån stammen? Hur mkt vågar man linjeavla och vilka linjer borde man fokusera på? Eller skulle ni helt strunta i linjeavel utan välja en hingst enbart utifrån hennes egenskaper?
Avelsmålet är en sund hopphäst som även rör sig trevlig.

Tack om ni orkat läsa igenom allt och har lite tankar och funderingar.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Tror det är väldigt svårt att välja något utifrån stammen på henne eftersom hon är en salig blandning mellan hopp och gångartshästar, överhuvudtaget skulle jag faktiskt inte betäcka en sådan mix som treåring utan först när hon faktiskt har visat vad det blev av denna mix ordentligt när hon har hunnit visa mer är det möjligt att veta vad man skall betäcka med innan dess blir det fullkomlig chanstagning vilket det iofs alltid blir mer eller mindre när man blandar hingstar ur helt olika inriktningar.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

jag har inte helt hundra bestämt mig för om jag ska ta föl på henne. Första målet är tre-års och jag vill se hur hon utvecklas fram tills dess. Hennes mamma har tävlat upp till 140 och hon har en mordbror som är godkänd i usa så det finns lite som jag tycker talar för henne även på mödernet - men som sagt helt har jag inte bestämt mig men jag tycker det är fantastiskt roligt att fundera och försöka lära mig hur man kan tänka kring hingstval.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Tror det är väldigt svårt att välja något utifrån stammen på henne eftersom hon är en salig blandning mellan hopp och gångartshästar, överhuvudtaget skulle jag faktiskt inte betäcka en sådan mix som treåring utan först när hon faktiskt har visat vad det blev av denna mix ordentligt när hon har hunnit visa mer är det möjligt att veta vad man skall betäcka med innan dess blir det fullkomlig chanstagning vilket det iofs alltid blir mer eller mindre när man blandar hingstar ur helt olika inriktningar.

En salig blandning ?

Okej att Martini tävlade dressyr men hans pappa Marino tävlade ju själv hoppning enligt hingstkatalogen. Utrillo är ju allround och användes både på hopp och dressyr, så att kalla "den sidan" (Martini-delen) för gångarter skulle jag sätta mej emot iaf. Det är som att säga att Cor de la bryere bara är hopp vilket ju inte stämmer, finns många dressyrhästar med honom i stammen ...

Hennes Blup är ju riktigt högt 119 i hoppning. Så nog är det en häst ASVH vill se i aveln... Nu misstänker jag att man oavsett väntar på 3årstestet, men blir hästen diplomsto, så kommer den ju säkert bli ett selektionssto ;)

Till TS jag bryr mej inte så mkt om linjeavel utan kollar hingstar som jag tycker skulle passa mitt sto, är det däremot så det blir mer "inavel" än linjeavel så går den hingsten bort. Det finns så många bra hingstar att välja mellan att man inte behöver tänka på "linjeavel"... Speciellt på din märr blir ju linjeavel så långsökt, då ska man snarare i såna fall få in Calido, Cantus, Caletto I eller Landgraf igen än Cor de la Bryere (som man då får på köpet i de förstas fall) ... De ser man väl dock inte lika ofta linjeavlade på i Holland (som jag har lite koll på, med betoning på LITE) men ser väl egentligen inga problem med den linjeaveln heller ;)
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

när jag ändå är igång och ställer okunniga frågor kan jag lika väl klämma in en till. hehe

Var skulle du säga att linjeavel slutar och inavel börjar? Skulle du till exempel tycka det är för nära om stoets morfar och hingstens farfar är samma häst? Stoets morfar hingstens farfarsfar?
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Man brukar säga att 3+3 eller 2+4 är linjeavel (magiska talet ska bli 6) blir det högre så har man missat vitsen med linje och blir det lägre så är det inavel.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

En salig blandning ?

Okej att Martini tävlade dressyr men hans pappa Marino tävlade ju själv hoppning enligt hingstkatalogen. Utrillo är ju allround och användes både på hopp och dressyr, så att kalla "den sidan" (Martini-delen) för gångarter skulle jag sätta mej emot iaf. Det är som att säga att Cor de la bryere bara är hopp vilket ju inte stämmer, finns många dressyrhästar med honom i stammen ...
Håller med du! Vaddå blandning? Jag vill dessutom minnas att Martini själv hoppade bra på sitt bruksprov. Och Cavalotti bodde förvisso hos sin dressyrinriktade uppfödare men jag har hopptränat ihop med honom (på stenåldern) och har alldeles bestämt för mig att han hoppade riktigt bra. Jag har även sett några avkommor som gjort det, bl.a några som vunnit kvalitetsbedömning i hoppning på sin tid.
Blup säger långt ifrån allt...
Man brukar säga att 3+3 eller 2+4 är linjeavel (magiska talet ska bli 6) blir det högre så har man missat vitsen med linje och blir det lägre så är det inavel.
Det är ett sätt att se på saken.
Ett annat sätt är att linjeavel är "planerad inavel" på individer inom de närmaste leden bakom.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Det finns säkert olika sätt att definiera de olika begreppen men jag brukar gå efter James Harrison definition.
Enligt honom är inavel 5 eller 6 och linjeavel 7 eller 8 när man summerar antalet generationer bak som den gemensamma nämnaren finns. Däröver räknas det som en utkorsning :)
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Tack för alla svar! Förstår jag det rätt att betäcka ett sto vars morfarsfar är samma häst som hingstens farfarsfar blir 3+3=6?
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

De avkommor jag sett på nära håll till Martini genom åren har i alla fall inte varit några hopptalanger ;) med sitt 73 i blup på hoppningen så är han ju även blupmässigt i klass med Master när det gäller att lämna ifrån sig hoppanlag = något man går omvägar runt när man vill avla fram en hopphäst. Marino är ju gångartsstammad i stort sett helt vilket ju då även visade sig i Martini så nog får man räkna den grenen som att höra hemma i gångartsavel i första hand. Cavalotti är väl ett kapitel för sig själv, vet inte om jag haft otur men samtliga cavalotti avkommor jag haft att göra med har varit de knepigaste hästar jag träffat skulle mest säga att de inte hade anlag för någonting mer än vara idioter. Så honom räknar jag inte in i någon av inriktningarna mer än risk för stort - i tempermanet om han skulle slå igenom.

Så för mig är och förblir det en blandstam, att det framkom senare att mamman tävlat hoppning ökar ju chansen att denna också kan hoppa men det får ju tiden visa tyvärr är det ju så att så länge det finns individer i stammen som inte är avlade för samma ändamål så finns alltid risken att just dessa slår igenom och det blir skit av alltihop. Alla lite osäkra kort tycker jag alltid skall utvärderas först jag ser ingen anledning i dagens avelsklimat att sätta ett frågetecken i avelsboxen förrän jag vet säkert att den verkligen har talang för det jag planerar att avla.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Tack för alla svar! Förstår jag det rätt att betäcka ett sto vars morfarsfar är samma häst som hingstens farfarsfar blir 3+3=6?

Nej det är placeringen det blir i fölets stamtavla som anger siffran.

Alltså är tex hingstens farfar och stoets morfar den man linjeavlar på så blir det 3+3

Finns massor att läsa om linjeavel på nätet om du söker runt, det enda du kan vara säker på är att du kommer att hitta lika många åsikter som artiklar ungefär så skall du få något vettigt ut av det så får man titta på framgångsrika större uppfödare och vilken deras filosofi är och hur deras resultat har blivit. Verkar av någon anledning också skilja sig markant mellan åsikterna om vilka kombinationer som är bäst och när det överhuvudtaget har effekt mellan olika raser, men återigen handlar det nog om olika åsikter och inget som egentligen är specifikt för olika raser.

De vanligast förekommande om du tittar tex på halvblodhingstar inom europa är 2+3, 3+3, 2+4 de flesta förspråkare hävdar att så snart summan blir över 6 så är det för utspätt för att ha någon effekt. Medans då som du ser i tråden andra förespråkar andra siffror. Det är ett ämne som det inte finns något riktigt facit på, det man dock klart kan konstatera genom att läsa runt i stammar är att det varit väldigt många genom åren som varit väldigt framgångsrika tävlingshästar inom hoppning som är det som intresserar mig som just har 3+3 linjeavel i stammen.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Spontant tänker jag Cardento eller Indoctro.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

men doh! givetvis blir det så. Tack för utförligt svar. Nu ska jag inte kapa tråden mer.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Vi har uppenbart träffat olika hästar efter hingstarna du nämner.
Och, som sagt, Blup är ett väldigt trubbigt verktyg och Martini en av de äldre hingstarna där siffrorna stämmer sämre och sämre. Hans avkommor har inte gått några treårstester och många är väl lastgamla och inte längre aktiva på tävlingsbanor. Jag har inte sett många avkommor, men de jag har sett på hoppbanorna har varit väldigt trevliga.
Vad gäller Cavalotti så finns det nog alla sorter. Han fanns ju här, så det finns/fanns massor av avkommor i trakten. Och många av dem har hoppat riktigt bra. Men man kanske inte skulle ha alla av dem som nybörjarhästar, där har du nog lite rätt...
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Att alla Cavalottihästar inte var perfekta nybörjarhästar är väl ändå lite av ett understatement?
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Vi har uppenbart träffat olika hästar efter hingstarna du nämner.
Och, som sagt, Blup är ett väldigt trubbigt verktyg och Martini en av de äldre hingstarna där siffrorna stämmer sämre och sämre. Hans avkommor har inte gått några treårstester och många är väl lastgamla och inte längre aktiva på tävlingsbanor. Jag har inte sett många avkommor, men de jag har sett på hoppbanorna har varit väldigt trevliga.
Vad gäller Cavalotti så finns det nog alla sorter. Han fanns ju här, så det finns/fanns massor av avkommor i trakten. Och många av dem har hoppat riktigt bra. Men man kanske inte skulle ha alla av dem som nybörjarhästar, där har du nog lite rätt...

Naturligtvis finns det säkert en del Martini avkommor som hoppar trevligt konstigt vore ju annars så mkt avkommor som han har, finns säkert några e Master att hitta också. Men för att det finns några stycken som hoppar trevligt så blir det ju inte så att man kan räkna hingsten som nedärva hopptalang om det inte är så att majoriteten av avkommor har hopptalang.

Vad gäller Cavalotti så stod han nog på station här nere i krokarna också om jag inte minns fel, drällde i alla fall av avkommor till honom något år (tills folk insåg hur roliga de var :angel: ). Jag har då aldrig träffat på en enda avkomma som jag ens skulle fundera på att sätta upp en nybörjare på. Ojämt temperament är ju bara förnamnet på vad de hästarna hade. Dr Jekyll and Mr Hyde hade passat bra som beskrivning. Jo jag har också suttit på någon som hoppade trevligt när den kände för det men det hjälper inte mkt när den gör några trevliga språng och det sen slår klick i skallen på den och den plötsligt inte vågar gå över en bom på marken eller ställer sig rakt upp på bakbenen mellan hinderna helt ur det blå och andra lika roliga psykbryt eller fastnar i backen och backar ner i diken odyl eller varför inte rakt ut i trafiken. Nej där ligger tom D-day hästarna i lä :cool:
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

har tänkt på båda två faktiskt, tycker mer om Indoctro än Cardento av någon anledning. Funderar även på Ludwigs champion (men efter vad jag förstår så verkar landgraf ligga så pass långt bak hos honom att det inte spelar ngn roll) men har även börjat titta lite på cuper för att få in landgraf, calypso II och caletto I igen.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Naturligtvis finns det säkert en del Martini avkommor som hoppar trevligt konstigt vore ju annars så mkt avkommor som han har, finns säkert några e Master att hitta också. Men för att det finns några stycken som hoppar trevligt så blir det ju inte så att man kan räkna hingsten som nedärva hopptalang om det inte är så att majoriteten av avkommor har hopptalang.
Sen kan man ju kanske fråga sig vad det är för mammor till deras avkommor. Bägge har ju haft sina karriärer som dressyrhästar och jag skulle väl gissa att merparten av de som använt dem har gjort det med målet att få fram just sådana. Och då kanske det inte är så konstigt om de inte är de bästa hopphästarna... Man kan inte skylla allt på hingsten.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Vad skulle Ludde tillföra som inte Cardento eller Indoctro har ?
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

vet du? Jag har faktiskt ingen aning! Jag har nog mest ett gott öga till honom av någon anledning. Tycker han verkar vara en rätt så komplett hingst med både hopptalang och goda gångarter. (Eftersom mitt sto har lite blandad stam och i mina partiska ögon rör sig trevligt så vill jag ha en hopphingst som rör sig bra ) Så jag antar att jag helt enkelt vill att han ska passa. (kanske är det för att det är lite lättare att hitta utlåtande om honom än om indoctro? )
Det är sådant här som gör att jag älskar buke-input. Alla andra i min närhet som jag pratat hingstar med har mest sagt ja, ludde är fin! och även om det är kul att få medhåll så är det inte så utvecklande alltid.

Men sen så funderar jag lite på om man borde undvika FAI på ett sto som man betäcker första gången och inte vet hur lätt det är att få henne dräktig?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp