linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Intressant :D jag har också tidningen och tänkt samma sak som dig, bara rent stammässigt. Jag tänkte analysera stammen som de gjort i tidningen men ärligt vet jag inte vart jag ska börja.... Min hästs mormorsmor är dessutom okänd.

Så hur börjar man det gedigna arbetet?
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

ja det är svårt... har även nu tittat lite på cohiba och chaccol blue för linjerna med caletto I och Calypso II.

För visst har Annie också Calido I i något led? Blup-sökte lite och om jag hittade rätt Annie så har ju hon fullblod som morfar - bakåt i de leden lär du ju säkert hitta någon form av röd tråd för fullbloden brukar ju vara rätt så genomavlade.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Precis :D farfar Calido. Kollade mammans stam och fullblod, problemet är just nu att jag enbart fullblod riktigt långt bak som producerar enbart fullblod i galopp.
Får kolla vidare :D
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

ajdå, då har du nästan samma problem med mödernet som jag har... inget direkt att koppla till =P
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

men nu kanske jag är något på spåren! Jag ska kolla lite på din med :D
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

förresten, sök på forumet efter roslagen (personen har slutat vara här men h*n har enorma kunskaper som fullblod långt bak i stammarna, jag fick lite aha-upplevelser i tråden "på förekommen anledning..." (minns inte mer vad den heter men något med fullblod), där står massa om äldre fullblod.
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

Jag har lagt in in häst i sporthorse-data, ett bra ställe där man kan test-betäcka och den räknar hur många gånger man har samma ättlingar osv. Tyvärr inte i alla led utan bara 5-6 främsta.
Test-betäcka är kul, man kan trycka in hingst man vill ha, eller så kan man linjeavla osv.
Här är hon
http://sporthorse-data.com/d?i=10860904

jag test-matade vid Indoctro och jag tycker du ska använda honom :D
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

oooh niice... kunde bara se sista länken men kan kolla själv, måste man ha inlogg på sporthorse för att test- para?
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

nu hittade jag hur man gjorde... Jag har helt plötsligt väldigt svårt att slita mig från datorn!!
 
Sv: linjeavla eller utkorsa? hjälp mig med hingsförslag

förresten, sök på forumet efter roslagen (personen har slutat vara här men h*n har enorma kunskaper som fullblod långt bak i stammarna, jag fick lite aha-upplevelser i tråden "på förekommen anledning..." (minns inte mer vad den heter men något med fullblod), där står massa om äldre fullblod.

Läste tills jag såg inlägget om gamla fullblodsstammar och tänkte :idea: jag ska tipsa dem om roslagens gamla inlägg. Sen såg jag ditt inlägg :rofl:

Kolla också användaren Cyllene.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp