Lipton 779

dimmansstuteri

Trådstartare
Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om tidigare ägares skulder och utmätningen i Falsterbo, samt att han blev sänkt till C som folk minns bäst...

Men det finns ju säkert mycket annat intressant...
Vilka var det som tävlade honom och under vilka år? Ulrika Hedin och Arnold Assarsson känner jag till, men visst var det fler ryttare som tävlade honom? Vilka år ingick han i landslaget? Vad gick han för stora mästerskap förutom OS i Barcelona 1992? Vilka ägare hade han?

Hans staplar är ju verkligen på minus i blup, men vad användes han till för typ av ston? Har han lämnat några speciellt bra avkommor överhuvudtaget - jag vet att han är sänkt till C...

Är det någon som kan ge en liten sammanfattning på vad han lämnade "egentligen" - det finns ju några få SWB-hingstar som varit mindre bra förärvare i varmblodsaveln av olika skäl, men fungerat mycket bra i ponnyaveln. Nu verkar det dock som Lipton bara har ett par ponny-avkommor, så han verkar inte används i ponny-aveln i någon större utsträckning. Jag har dock ett avelssto efter honom som är registrerad hos ASRP.

Har Lipton några framgångsrika ättlingar där han är morfar (för han lämnade väl ingen godkänd hingst efter sig?) Hade han några avkommor i Danmark innan han kom till Sverige? Var han verkligen så dålig som blup beskriver? ;)

Hans far Limelight lånades in till Sverige ett par säsonger och diskuterades flitigt eftersom han var holsteiner som då inte var en erkänd ras/förbund för Svenskt halvblod (som det hette då). Jag minns lite av turerna runt Limelight, kanske för att jag bodde i Sörmland och såg avkommor under 1980-talet. Jag minns dock inte hästarna - bara stammarna
icon_wink.gif


Jag söker också bilder på Lipton och Limelight, både exteriör och under ryttare, gärna hoppning. Är det någon som har?
icon_biggrin.gif
 
Jag har ridit ett sto efter Lipton - fullblod. Bra eller dåligt vill jag inte riktigt säga något om eftersom jag inte är tillräckligt insatt.

Någonslags exteriörbild på hästen som unghäst:
st_64584773.jpg


atrav_55473750.jpg
 
Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om tidigare ägares skulder och utmätningen i Falsterbo, samt att han blev sänkt till C som folk minns bäst...

Men det finns ju säkert mycket annat intressant...
Vilka var det som tävlade honom och under vilka år? Ulrika Hedin och Arnold Assarsson känner jag till, men visst var det fler ryttare som tävlade honom? Vilka år ingick han i landslaget? Vad gick han för stora mästerskap förutom OS i Barcelona 1992? Vilka ägare hade han?

Hans staplar är ju verkligen på minus i blup, men vad användes han till för typ av ston? Har han lämnat några speciellt bra avkommor överhuvudtaget - jag vet att han är sänkt till C...

Är det någon som kan ge en liten sammanfattning på vad han lämnade "egentligen" - det finns ju några få SWB-hingstar som varit mindre bra förärvare i varmblodsaveln av olika skäl, men fungerat mycket bra i ponnyaveln. Nu verkar det dock som Lipton bara har ett par ponny-avkommor, så han verkar inte används i ponny-aveln i någon större utsträckning. Jag har dock ett avelssto efter honom som är registrerad hos ASRP.

Har Lipton några framgångsrika ättlingar där han är morfar (för han lämnade väl ingen godkänd hingst efter sig?) Hade han några avkommor i Danmark innan han kom till Sverige? Var han verkligen så dålig som blup beskriver? ;)

Hans far Limelight lånades in till Sverige ett par säsonger och diskuterades flitigt eftersom han var holsteiner som då inte var en erkänd ras/förbund för Svenskt halvblod (som det hette då). Jag minns lite av turerna runt Limelight, kanske för att jag bodde i Sörmland och såg avkommor under 1980-talet. Jag minns dock inte hästarna - bara stammarna
icon_wink.gif


Jag söker också bilder på Lipton och Limelight, både exteriör och under ryttare, gärna hoppning. Är det någon som har?
icon_biggrin.gif
Glöm mitt inlägg, tänkte fel - det var Lemon, inte Lipton...:o
 
Oj, vilka år kan det ha vari? Han var tvåa på ute SM 1989 iallafall för då var jag med.
Några år tidigare träffade jag honom på Avesta ridskola där ägaren (Tusse Ekman) jobbade. Då var han rätt brötig såsom unghingstar kan vara.
Hos Ujje var han jättetrevlig. Jag hade honom aldrig som passhäst men det var ju inget stort stall så man hade kontakt med alla hästar ändå.
Det var min systers fostermamma som ägde honom, det var så jag hamnade hos Ujje.
 
Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om tidigare ägares skulder och utmätningen i Falsterbo, samt att han blev sänkt till C som folk minns bäst...

Men det finns ju säkert mycket annat intressant...
Vilka var det som tävlade honom och under vilka år? Ulrika Hedin och Arnold Assarsson känner jag till, men visst var det fler ryttare som tävlade honom? Vilka år ingick han i landslaget? Vad gick han för stora mästerskap förutom OS i Barcelona 1992? Vilka ägare hade han?

Hans staplar är ju verkligen på minus i blup, men vad användes han till för typ av ston? Har han lämnat några speciellt bra avkommor överhuvudtaget - jag vet att han är sänkt till C...

Är det någon som kan ge en liten sammanfattning på vad han lämnade "egentligen" - det finns ju några få SWB-hingstar som varit mindre bra förärvare i varmblodsaveln av olika skäl, men fungerat mycket bra i ponnyaveln. Nu verkar det dock som Lipton bara har ett par ponny-avkommor, så han verkar inte används i ponny-aveln i någon större utsträckning. Jag har dock ett avelssto efter honom som är registrerad hos ASRP.

Har Lipton några framgångsrika ättlingar där han är morfar (för han lämnade väl ingen godkänd hingst efter sig?) Hade han några avkommor i Danmark innan han kom till Sverige? Var han verkligen så dålig som blup beskriver? ;)

Hans far Limelight lånades in till Sverige ett par säsonger och diskuterades flitigt eftersom han var holsteiner som då inte var en erkänd ras/förbund för Svenskt halvblod (som det hette då). Jag minns lite av turerna runt Limelight, kanske för att jag bodde i Sörmland och såg avkommor under 1980-talet. Jag minns dock inte hästarna - bara stammarna
icon_wink.gif


Jag söker också bilder på Lipton och Limelight, både exteriör och under ryttare, gärna hoppning. Är det någon som har?
icon_biggrin.gif
 
Har väl inte så mycket info om själva Lipton att komma med, med jag har en avkomma till honom, en valack född -98. En supertrygg individ som verkligen har skalle! Kommer nog aldrig mer att ha en häst som är så himla klok och förståndig...ingen tävlingsstjärna men en underbar allroundkompis som är mycket hinderklok. Jag hann tyvärr aldrig komma iväg och träffa Lipton, när jag fick tag i ägarens kontaktuppgifter, hade de tagit bort honom ca 1 månad tidigare.....
 

Liknande trådar

L
Avel Jag funderar på att lägga en ridponnyhingst på mitt halvblodssto nästa år och min förhoppning är att avkomman håller ponnymåttet, alltså...
2
Svar
34
· Visningar
4 529
Senast: theJohanna
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 744
Senast: Molekyl
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
5 900
Senast: annathegreatest
·
Avel Och så ännu en hingstvalstråd, men kunde inte låta bli eftersom jag sitter halvt rastlös. Vet också att det är en hel del som tycker det...
2
Svar
21
· Visningar
2 157
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp