Liseberg fyra dagar efter titthålsoperation?

Monkie

Trådstartare
Ska få gas i bukhåkan, själva operationen är på äggledarna. Tror ni man kan åka till Liseberg och åka karuseller efter fyra dagar?
/Aldrig opererad
 
Jag hade aldrig kunnat det. Har gjort samma titthålsoperation och SATAN vad ont jag hade i axlarna efteråt (tror det är något med gasen som ger det efteråt, det är vanligt i alla fall). Jag hade ont i 2-3 veckor efteråt, men speciellt de första dagarna.
 
Allt är individuellt men visst kan du det. När jag tog bort gallan via titthål hade jag ont första dygnet av gasen och sen inget besvär alls. Se bara till så du inte spänner fast dig över operationsärren så borde det gå bra.
 
Jag har varit precis som vanligt de allra flesta gångerna efter titthålsoperationer och jag har tyvärr behövt göra många. Så snart jag har vaknat har jag kunnat göra allt som vanligt och att behöva ligga kvar en timme efter uppvaknandet för observation har känts fullkomligt onödigt. Som jämförelse så kunde jag göra allt som vanligt direkt efter katastrofsnittet också. Jag åkte till Göteborg horseshow två dagar efter blindtarmsoperation med ett är på nästan 2 dm. Jag har flertalet gånger fått frågan om jag verkligen har blivit opererad men vi är ju alla olika. Efter en laparoskopi var jag däckad i tre dagar. Det var när ena äggstocken togs bort. Senast, när ena äggledaren och hörnet av livmodern togs bort var jag ute och gick med hunden så snart jag kommit hem. Ca tre timmar efter operationen var klar. Trots att jag i normalfallet alltså mår toppen efter så skulle jag inte planera för något sådant dagarna efter. Det handlar inte bara om hur man mår utan också om att man behöver läka invärtes och att ta det lugnt (stilla behöver och ska man såklart inte vara men att åka karusell är överkurs) och att ge kroppen tid för läkning är viktigt.
Det mest smärtsamma är för många axlarna. Det kan göra riktigt ont, mer ont än operationsområdet.
 
Tack för svaren! Jag fick förvarning om att det kunde göra ont i axlarna också. Jag får väl helt enkelt se. I värsta fall får jag åka med och fika medan de andra åker karuseller.
 
Jag hade fixat själva Lisebergsbesöket efter min sterilisering, men inte någon längre biltur dit.
 
Jag efter sterilisering, absolut inte. Hade djävulskt ont i axlarna och kraftigt påverkad av narkosen.
 
Efter jag tog min gallblåsa med titthål hade jag inte klarat Liseberg så snart. De snälla varianterna ja men inget där jag behövde spänna magmusklerna. Vet dock inte om det är en större op eller inte. Hade nog inte heller orkat gå runt där hela dagen heller.

Jag hade däremot bara ont i axlarna samma kväll, sen hade det gått över (och då låg jag kvar på sjukhus o fick lite go rejäl smärtmedicin mot det).
 
Det är ju som sagt väldigt individuellt och kan vara olika också från fall till fall. Ibland har jag varit däckad länge och ibland uppe fort efter.
Men frågan är ju också hur roligt du har? Om det är nöjesresa- är det kul att bita ihop om man inte mår bra. Om jag var du hade jag hållit det lite öppet och sett hur jag mår samt frågat läkaren.
 
Det är ju som sagt väldigt individuellt och kan vara olika också från fall till fall. Ibland har jag varit däckad länge och ibland uppe fort efter.
Men frågan är ju också hur roligt du har? Om det är nöjesresa- är det kul att bita ihop om man inte mår bra. Om jag var du hade jag hållit det lite öppet och sett hur jag mår samt frågat läkaren.
Yes, jag har det lite öppet. Möjligen flyttar vi resan, tar bara nån timme dit så inte en jätterrsa.
Jag hade fått info att det är ett enkelt ingrepp där man åker in över dagen och kan jobba dagen efter. Pratade med op-sköterskan igår och då lär det lite värre, hon rekommenderade sjukskrivning hela veckan och sa att jag skulle bli intuberad och fyllas med gas och hissas upp och ner på något sätt så axlarna kan bli väldigt ömma.
 
Yes, jag har det lite öppet. Möjligen flyttar vi resan, tar bara nån timme dit så inte en jätterrsa.
Jag hade fått info att det är ett enkelt ingrepp där man åker in över dagen och kan jobba dagen efter. Pratade med op-sköterskan igår och då lär det lite värre, hon rekommenderade sjukskrivning hela veckan och sa att jag skulle bli intuberad och fyllas med gas och hissas upp och ner på något sätt så axlarna kan bli väldigt ömma.
De fyller buken med gas för att lättare se och manövrera, den gasen försvinner ut i kroppen och man blir öm men det är övergående och olika hur mycket man känner av det. På mig gick de in via naveln och två små cm-stora sår utöver det i naveln som enda synliga märken efter operationen. Läkte komplikationsfritt under tejp så jag kunde duscha som vanligt.
 
Åkte slalom ca 2 veckor efter en blindtarmsoperation. Det var inga problem, även om läkaren var tveksam. Men första veckan efter hade inte gått. Jag hade feber hela tiden, och det är dumt att äta febernedsättande, feber är ju kroppens eget försvar för att förhindra bakterieangrepp i operationssåren.
 
Allt är individuellt men visst kan du det. När jag tog bort gallan via titthål hade jag ont första dygnet av gasen och sen inget besvär alls. Se bara till så du inte spänner fast dig över operationsärren så borde det gå bra.
Och efter att ha sett min man dagarna efter samma operation så säger jag att jag aldrig vågat planera så..
Han hade besvär av gasen i flera dagar.
@Monkie
.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
835
Senast: Ninnurur
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
438
Senast: Myrten
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
356
Senast: Fideli
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp