Lite andra tävlingsformer?

R

roxy

Hej alla glada körentuiaster!
Är det någon som har erfarenhet av andra tävlingsformer inom körningen utöver de regelboksenliga dressyr, precision och maratonmomenten?
Anordnas det någonstans motsvarighet till poänghoppning, fast man har poängprecision på tid? Maskeradkörning? (istället för maskeradhoppning) Det kan man ha i både precision och dressyr. Det kanske lockar lite mer publik till körsporten med ett sånt inslag än de sedvanliga grenarna som tyvärr är ganska publikfattiga?
Någon som har erfarenhet/varit med och kört/sett nåt av ovanstående??
 
Hej!
För en fyra fem år sedan så körde vi endel poäng jakter i precision. Men det genererar höga farter med finvagnar som inte är avsedda för detta. Poäng jakt tycker jag endast att erfarna kuskar skall ängna sig åt. I Aschen i tyskland så kör fyrspannen en poängjakt + den vanliga precisionen. Kostymtävling tycker inte jag är något som hör till körning då vi inte har så många barn som kör och jag tror inte att dagens kuskar är särskilt roade av det. Men varför inte försöka ha lite flera inomhus maraton under vintern. Det går att använda idealtid i lägre klasserna så alla kan vara med. Det krävs mycket erfarenhet vid inomhus maraton för att hästarna inte skall ansträngas för hårt.
Men jag håller med om att vi måste göra något för publiken.
I svårklass så har ju precisionen blivit riktigt utslagsgivande sen maxtiden sänktes och banorna byggs med mycket kortare vägar det gör att det blir rotation i resultatlistorna även på söndagen. :banana:
 
Hej!
Du skriver att "poängjakter genererar höga farter med vagnar som inte är avsedda för det".
Kuskar som anmäler sig till en sån här "plojtävling" borde väl rimligtvis ha eller få låna en vagn som klarar av en snäv sväng i trav innan de anmäler sig. Om man nu inte har tillgång till en sån så får man väl isf köra poängjakten efter förstånd och så att utrustningen håller?
Jag har sett ekipage välta, då det inte var poängjakt, och de borde kanske ha kört med mer förstånd/skaffat annan utrustning innan de startade öht kan man tycka.

Att sedan vissa kuskar kanske inte är så roade av att bjuda på sig själva och delta i en maskerad samtidigt som man kör dressyr/precision kan man förstå... Då behöver man ju inte vara med såklart. Det finns ju hoppryttare/dressyrryttare i vuxen ålder som ställer upp i maskeradridning, Malin B t ex. Det kanske skulle föra med sig att fler barn/ungdomar börjar köra öht? Det är ju ändå de som ska ta över på tävlingsbanorna så småningom.
Hur gör man då för att dra lite mera publik till körtävlingarna?
Det måste ju vara nånting som gör att folk inte gärna åker på körtävlingar och tittar? Kan det vara för att det är för "stelt"?
Nu tävlar ju du på SM-nivå, och det är ju inte riktigt den nivån jag menar iom mitt inlägg.
Men det vore intressant med lite mer diskussion kring den publikovänliga körsporten i Sverige idag! ;)
 
Javisst! Den har jag hört talas om, tyvärr har jag aldrig sett någon sådan tävling. Är de vanliga? Brukar det vara mycket mer publik på de körtävlingarna? :confused:
 
Om du vill ha alternativ körning så tror jag att brukskörningen kan vara något för dig. Det är körkonst på hög nivå, men handlar inte lika mycket om fart och fläng.

När det gäller köra "förståndigt" så blir det givetvis så att en gren som går ut på att köra så fort som möjligt alltid gör så att kusken pressar gränsen. Hur ska man rimligtvis veta vart gränsen går?
Jag har själv vält med vagn så jag talar väl i egen sak här, men jag kunde inte då - och inte nu - säga annat än att man inte kan avgöra vad som är för fort förrän man har facit i hand. Inte ens erfarna kuskar klarar sig från att välta någon gång, precis som erfarna hoppryttare får stopp och dråsar av någon gång. Man pushar alltid gränsen och någon gång hittar man också just GRÄNSEN :p.

Beträffande maskeradkörning - kolla på Hästrallyt om du gillar sådant. Jag känner mig redan utklädd med hatt och förkläde osv. Har ingen lust att klä ut mig mera. Varför skulle ungar gilla att klä ut sig (när de är över 7 år gamla vill säga)? Tror inte jag skulle kunna locka min dotter till körning genom utklädning, precis... snarare tvärtom.
Om publiken inte redan tycker att det är vackert att se körekipagen idag, att maraton är fartfyllt och häftigt, då vet jag inte riktigt vad som krävs...
Möjligtvis: Bra speakers som kan göra tävlingen spännande och begriplig, bra sponsorjägare, välplanerade tävlngsplatser utan för långa avstånd mellan hindrena kan säkert hjälpa att få upp åskådarantalet.
 
Kolla med JUF, Jordbrukets Ungomsförening (eller nåt sånt). Dom brukar arrangera.
Det brukar väl inte vara horder av åskådare, utan mest vänner och bekanta samt övriga som är intresserade av just hästkörning.

I brukskörning premieras körskicklighet, samarbete med hästen, hästens arbetsvillighet, precision mm mer än fart och stress. Det bygger på gågna tiders vardagliga användande av hästen i samband med transporter etc.
Även här finns en tidsgräns för övningarna totalt att hålla sig inom, men den brukar vara ganska generöst tilltagen.

På brukssidan finns ju även skogsköra och plöjning, och dom riktar sig mer mot kallbloden.

LIA
 
Brukskörning är jätte rolig körtävling men tyvär arrangeras det för lite tävlingar!
 
Brukskörningstävlingar på lokalnivå brukar vara rätt mycke "klubben för inbördes beundran" om jag förstått det rätt, alltså samma folk hela tiden som känner varandra sen tidigare men stämningen är god och inte alls som på många "vanliga" tävlingar med skitsnack osv. Däremot var det jättemycket folk på SM i Eksjö i våras. Jättekul! Dessutom är det ju verkligen något att ha som mål, något som alltid är nyttigt! Vem behöver inte en häst som kan stå stilla när man vill eller som kan backa som man vill osv... Åk och titta på en brukskörningstävling alt kan jag maila lite bilder. Det är DM i Stockholm den 18 oktober och i Uppsala (på "min" gård!) den 19 oktober.
(Och det är inte alls "bara bönder" som kör... )
 
Hur sjutton får man tag på info om hästrallyt? Hörde talas om det för några år sedan, men sedan aldrig igen. Jag skulle verkligen vilja vara med! :p

Min spontana reaktion på maskeradkörning: "Jippie!!! Skitkul!!! Var? När? Hur?!" Så jag förstår inte alls varför några här har svarat att det skulle vara för barn och så vidare. Barn har maskerader som pausinslag på många tävlingar, men jag vill ha tävling i utklädning för vuxna! Okej, jag är säkert väldigt mycket mer barnslig än andra, men ändå. ;) Håller med om att det finns vuxna på elitnivå som spexar med hästar, typ som maskeradhoppningen på Globen, jag har sett det själv. :D så om någon vill anordna en klass med maskeradkörning i mina trakter är jag jättegärna med! :love:
 
Var med på en utställning med medeltidstema förra året, det var annorlunda och lite utmanande eftersom det fanns pris för bästa dräkt. Det var en hel del människor som stannade och tittade bara för att vi hade lite "mysko" kläder och de frågade väldigt mycket om just vad det var för tävling etc. Några packade upp fika och grejer och satte sig och såg på, fast de egentligen hade tänkt gå någon annanstans. Så jag tror att maskerad eller tema kan var ett vinnande koncept för att locka publik.

:banana:
 
Var du på Sm:et i Eksjö
Jag skulle ha startat i skogskörningen men jag fick startförbud på hästen dan innan.
 
Ja, tävlade brukskörning, ponnyklassen. Min häst heter Maja, liten svart shettis, stod i stallet där de norska och danska hästarna stod.
 
Vår rid & körklubb hade lydnadstävling med både rid & körklass. Det var olika hinder att besegra som tex. pressening, slalom osv.
Jag har varit med på Hästrallyt i flera år, det är även där olika deltävlingar som har med precision och modighet att göra. Även maskeradtävling.
Sök på nordanstigshästen så hamnar du på Hästrallyt.
 
Håller med om att det anordnas för lite brukskörningstävlingar!
 
Jag håller med dig Gisbunrne!!!!
Jag tror också att det skulle locka lite mer folk till tävlingar om det fanns lite "jippo" inslag. Show helt enkelt.
Kan Malin B, John Whitaker och dom andra stora ryttarna klä ut sig för publikens skull....... varför skulle inte kuskarna kunna det???? Det är många vuxna som stället rupp på maskeradhoppning, varför skulle det vara så annorlunda med körningen. Körningen är en ganska stel sport, då tänker jag inte på själva körmomenten som sådant. Utan snarare ekipage mässigt. Varför inte då försöka lätta upp det hela en aning??? Man kan faktiskt ha separat klass för maskerad.

Shettisutställningen har en separat maskeradklass (som för övrigt annordnas allt för lite enligt mitt tycke!!!!).
 
Haha, ja... Det trista med maskeradklasserna på shettisutställningar är att det nästan genomgående är barn som kär ut sig och leds runt av en förälder. Personligen tycker jag att det skulle vara en klass för barn upp till 14 år och sedan en klass från 15 år och uppåt!

En annan kul grej skulle vara maskeradagility. Eller varför inte någon form av gymkhanalekar med handlers istället för ryttare (som agility, fast ändå inte), där publiken kunde få bli delaktig också. Varför inte ett "människolag" som tävlar mot ett "hästlag"? (Brainstorming...)

Det finns så himla mycket kul man skulle kunna göra, med både hästar och ponnyer, det gäller väl bara att någon tar tag i det. (Ja, det kanske jag gör!)

Hmm... cirkusuppvisning med hästar/ryttare utklädda till ballerinor, elefanter, akrobater...? :D
 
hmmmmmmmmm.......... agility med elefanter och shettisar :D :D :D

Nä nu spårar detta ut lite!!! :crazy: :D
Men jag håller med dig om att det finns mycke man kan hitta på, bara det finns någon som tar tag i det.

Säg till om du kommer på något och vill ha hjälp......................
 
Visst! Jag kan mycket väl tänka mig att ta tag i något sådant. Frågan är bara om fler är intresserade... Det verkar ju inte så om man läser den här tråden.

:p
 
Det tror jag det finns.
Sedan är det ju alltid "Så kan man inte göra, vi har alltid gjort så här!" syndromet när det kommer till något nytt!! Eller hur! :D
 

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 772
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp