Lite bittra vänner när en träffat någon…

Bitterheten och ”pikarna” fortsätter…. Konversationen i dag:

Vän: Kokhett ute i dag!
Jag: Ja verkligen! Tur man har poolen på gården! 😅
Vän: Ja, synd att jag inte fått en inbjudan. Men du får väll inte bjuda hem vänner på bad nu för tiden för *namn*! 🤣

Alltså varför? Varför skulle inte jag få bjuda hem mina vänner till mitt hus och min gård? Varför ens säga så? Tillägg att denna vän aldrig varit hit och badad tidigare, och inte blivit inbjuden tidigare heller. Och ja, vännen är av manligt kön.
Han är nog kär i dig 😂
 
Han pikar nog inte för att han inte blivit inbjuden, jag har bott här sen 2014, lärde känna han 2015, har haft poolen sen dess och han har aldrig varit hit och badar, eller sagt ett ljud om det. Förens nu. Så han kunde pika att jag inte bjuder hit honom enbart pga att jag inte skulle få det för kärleken. Som om kärleken är en svartsjuk sate. Under 7 år har det inte nämnts ett ord om poolen, utan han såg nog helt enkelt sin chans till att få till en pik om kärleken.

I samma veva där i början så önskade han verkligen att jag träffade någon bra, för jag förtjänade det. Nu när jag väl träffat någon som gör mig riktigt lycklig så ska det pikas och vändas och vridas på allt så det låter som på vännen att nya kärleken är värsta boven, fast han inte vet ett dugg om honom. Och det är helt taget ur det blå. Hade jag haft en vän som träffade någon som gav röda flaggor hade jag såklart kunnat lägga in ett varningsfinger, men här får jag (kärleken) liksom skit på enbart den lilla information vännen fått i första inlägget och sen det han själv fantiserat ihop.

Jag har levt i ett skitförhållande med psykisk och fysisk misshandel, och jag lovar att skulle det finnas den minsta tendens så drar jag direkt. Men det här är typ den snällaste och mest omtänksamma människa jag stött på.

Jag inser att jag verkligen måste ta tag i det här eftersom han uppenbarligen inte ger sig, nästa gång det kommer något så ska han få höra, ordentligt. Då kan han stå där och säga att han bara skämtar eller vad som helst, men hans beteende är INTE okej!!!!!
Jag får uppfattningen att han gillat att vara viktig för dig när han har fått hjälpa/lära dig att ta hand om huset. Och att han inte uppskattar att han inte får ha den rollen längre.

Jag förstår att du är jätteirriterad, hade det varit jag som blev så kontrollerad och påhoppad via sociala medier hade jag sagt till honom att jag tar bort honom om han inte kan bete sig.
 
Jag får uppfattningen att han gillat att vara viktig för dig när han har fått hjälpa/lära dig att ta hand om huset. Och att han inte uppskattar att han inte får ha den rollen längre.

Jag förstår att du är jätteirriterad, hade det varit jag som blev så kontrollerad och påhoppad via sociala medier hade jag sagt till honom att jag tar bort honom om han inte kan bete sig.

Tror inte det handlar om det heller, det är så oerhört få saker under alla dessa år som jag behövt hjälp med. Går med lätthet att räkna på en hand!

Jag tror att det handlar om att han är missnöjd över sin egna situation. Nu händer det något bra/spännande/kul i mitt liv, och då blir han avundsjuk.
 
Jag får uppfattningen att han gillat att vara viktig för dig när han har fått hjälpa/lära dig att ta hand om huset. Och att han inte uppskattar att han inte får ha den rollen längre.

Jag uppfattar det också så. Bekräftelse. Han har känt sig viktig och gillar inte att den roll han tilldelat sig själv ligger i farozonen. Så grymt oskönt med missunnsamhet och bitterhet.
@Fibusen, vad härligt det låter med ditt nya förhållande ❤. Den där vänskapen med "vännen" kan ju reduceras till... väldigt ytlig bekantskap/ingenting. Det har han ju själv sett till att bädda för.
 
Jag uppfattar det också så. Bekräftelse. Han har känt sig viktig och gillar inte att den roll han tilldelat sig själv ligger i farozonen. Så grymt oskönt med missunnsamhet och bitterhet.
@Fibusen, vad härligt det låter med ditt nya förhållande ❤. Den där vänskapen med "vännen" kan ju reduceras till... väldigt ytlig bekantskap/ingenting. Det har han ju själv sett till att bädda för.

Ja, det kommer ju sluta så om han inte ger sig. Sen ska jag egentligen inte ska ta åt mig, men jag vet ju att det kommer gnällas och pikas på att det är mitt fel om vänskapen förändras/tar slut, då kommer han få vatten på sin kvarn och mala på att kärleken visst måste vara sotis, och att det är därför jag inte hör av mig, eller att jag struntar i vänner bara för att jag träffat någon. Han ser det ju redan så. Men jag är inte sån, och inte kärleken heller. Men det är ju vännens förlust helt klart. Det är enbart han som sätter oss i den situationen vi är i nu.
 
Ja, det kommer ju sluta så om han inte ger sig. Sen ska jag egentligen inte ska ta åt mig, men jag vet ju att det kommer gnällas och pikas på att det är mitt fel om vänskapen förändras/tar slut, då kommer han få vatten på sin kvarn och mala på att kärleken visst måste vara sotis, och att det är därför jag inte hör av mig, eller att jag struntar i vänner bara för att jag träffat någon. Han ser det ju redan så. Men jag är inte sån, och inte kärleken heller. Men det är ju vännens förlust helt klart. Det är enbart han som sätter oss i den situationen vi är i nu.
Nu har han gjort så hur han än vrider sig har han ändan bak. Du kan inte ha kvar honom som vän bara för att inte han ska tro att han inte har rätt (vilket jag inte tror att du gör).
Det är ju bara att hänvisa till alla andra vänner du valt att behålla.

Sen OM du vill behålla honom som vän håller jag med om att det bästa är att prata med honom, gärna emellan han säger dumheter så att du inte agerar i affekt.
Något så enkelt som att du tar illa upp av hans beteende och vet han inte vad du pratar om (spelar dum) så har han ju noll intresse av att se sin egen del (troligt).
Då hade jag sagt att tills han droppar attityden så får det vara.
Då ligger bollen hos honom och det är svårare att skylla på "din nya".
 
@Fibusen Grattis till kärleken, eller vad man säger 😄😅:heart.

Så tråkigt med vännen... jag (som nog mestadels försöker vara förlåtande i överkant, tyvärr) hade nog tänkt att han kanske inte är medveten om sitt egna beteende.
Jag kan tänka mig att han har "stolthet" och inte kommer ta till sig det du säger om han upplever att han blir "satt på pottkanten"... jag hade nog skrivit på messenger och börjat med typ: "Jag vill inte att du svarar på det här direkt, utan läs och fundera över det här som jag skriver nu...;" och så förklarar du hur du ser på hans beteende. Så får han rannsaka sig själv och försöka komma till självinsikt.
Kan han inte hitta någon sån hade jag känt att tyvärr, hejdå. Men då har man provat iaf. Sen är det lättare sagt än gjort att våga skriva så till någon också, men det låter ju som om du försökt få fram ditt budskap och hade kunnat göra det.
Hatar också såna där kommentarer som "du får väl inte nu för X"... och det där med "tråkig midsommar då surkärring" eller vad det var tyder ju på att han är enormt osäker!

Hoppas det löser sig! Kanske bara svammel detta, men så tänker jag, just nu iaf :p.
 
@Fibusen Grattis till kärleken, eller vad man säger 😄😅:heart.

Så tråkigt med vännen... jag (som nog mestadels försöker vara förlåtande i överkant, tyvärr) hade nog tänkt att han kanske inte är medveten om sitt egna beteende.
Jag kan tänka mig att han har "stolthet" och inte kommer ta till sig det du säger om han upplever att han blir "satt på pottkanten"... jag hade nog skrivit på messenger och börjat med typ: "Jag vill inte att du svarar på det här direkt, utan läs och fundera över det här som jag skriver nu...;" och så förklarar du hur du ser på hans beteende. Så får han rannsaka sig själv och försöka komma till självinsikt.
Kan han inte hitta någon sån hade jag känt att tyvärr, hejdå. Men då har man provat iaf. Sen är det lättare sagt än gjort att våga skriva så till någon också, men det låter ju som om du försökt få fram ditt budskap och hade kunnat göra det.
Hatar också såna där kommentarer som "du får väl inte nu för X"... och det där med "tråkig midsommar då surkärring" eller vad det var tyder ju på att han är enormt osäker!

Hoppas det löser sig! Kanske bara svammel detta, men så tänker jag, just nu iaf :p.
Jag tycker det där med att de kan fundera innan de svarar är super!
Det finns ju en liten chans att han känner att det är en knäpp på näsan och blir kränkt, men just att inte känna sig pressas av att svara korrekt direkt är också skönt. 🙃
 
Jag funderar på om han är förtjust i dig på det sättet att han inte skulle vilja dumpa sin partner för din skull, men gillar tanken på dig som singel och ”tillgänglig”? Och när du är i ett förhållande så passar inte det hans ”fantasi” om dig längre.
 
Jag tycker det där med att de kan fundera innan de svarar är super!
Det finns ju en liten chans att han känner att det är en knäpp på näsan och blir kränkt, men just att inte känna sig pressas av att svara korrekt direkt är också skönt. 🙃

Skönt att du tycker det så det inte bara var svammel!
Jo, men precis. Försöker tänka hur jag själv velat ha det. Att man inte skriver anklagande liksom, utan mer "såhär känner jag, kan du hålla med om att det känns skumt och kan vi komma vidare från det här så det känns bättre? Hur?" typ...
Om man nu vill ha personen kvar i sitt liv om det går alltså.
 
Skönt att du tycker det så det inte bara var svammel!
Jo, men precis. Försöker tänka hur jag själv velat ha det. Att man inte skriver anklagande liksom, utan mer "såhär känner jag, kan du hålla med om att det känns skumt och kan vi komma vidare från det här så det känns bättre? Hur?" typ...
Om man nu vill ha personen kvar i sitt liv om det går alltså.

Jag kommer absolut köra på det om/när nästa pik kommer. Sen är det upp till vännen hur han tar det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
864
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Relationer Har träffat en kille från tinder vi började prata ganska omgående och tog varandras snap. Vi bor väldigt nära varann så vi träffades...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
46 931
Senast: Mineur
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 444
Senast: Unafraid
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 048
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp