Lite blandade frågor om att tävla ungponny

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Okeanos
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 764
O

Okeanos

• Blir det automatiskt en avdelning B när vår ponny är anmäld (hon är 5)?
    • Finns det bara upp till LA hoppning på lokal nivå?
    • Vår ponny är ett svensk halvblod med grå papper - var söker jag tävlingslicens för henne?
    • Vår ponny mättes till 143.0 cm i fjol - när ska hon mätas om?
    MVH
    Okeanos

Sv: Lite blandade frågor om att tävla ungponny

Blir det automatiskt en avdelning B när vår ponny är anmäld (hon är 5)?
Du måste fylla i att du ska stara Avd. B på anmälan
Finns det bara upp till LA hoppning på lokal nivå?
Det finns bara upp till LB på lokal. Ska du upp på LA får du starta regionalt
Vår ponny är ett svensk halvblod med grå papper - var söker jag tävlingslicens för henne?
På svenska ridsportsförbundets hemsida kan du skaffa hästlicens, där står det hur man gör
Vår ponny mättes till 143.0 cm i fjol - när ska hon mätas om?
Det får ngn annan svara på :p

Så här står det angående mätreglemente på Ridsportförbundets hemsida:
Nytt mätreglemente för ponny
Reglemente för mätning av ponnyer för Svenska Ridsportförbundet TR I mom. 164, Svenska Ponnyavelsförbundet och Svenska Ponnytravförbundet. Gäller fr.o.m 2005.
Läs även Anvisningar till Mätreglemente.

1. Ponny som tävlar i Sverige skall ha svenskt mätintyg. Mätintyg kan endast utfärdas för ponny för vilken uppvisas gällande ID-handling t.ex registrerimg i avelsförening eller EU-pass. Utfärdad ID-handling skall företes i original. Slutmätningsintyg kan endast utfärdas till ponny som enligt ID-handlingen är chipmärkt, eller ponny som är frysmärkt och registrerad i Svenska Travsportens Centralförbund.

2. Mätning för årsintyg göres av en godkänd mätman och en samtidigt deltagande veterinär. Vid slutmätning skall samtidigt delta två godkända mätmän och en veterinär. Mätmän godkännes av GMK.

3. Ponnyns signalement och övriga igenkänningstecken skall kontrolleras mot företedd ID-handling. Föreligger avvikelse från signalementsbeskrivningen eller finnes eljest skäl ifrågasätta ponnyns identitet får mätintyg ej utlämnas.

4. Ponny kan mätas från och med det år den fyller ett år. Årsintyg för ponny yngre än fyra år gäller endast under det år det utfärdats. Därefter skall ponnyn mätas vid 4, 6 och 8 års ålder. Av årsintyg skall framgå hur länge det är giltigt. Ponny som vid mätning tidigast vid 4 års ålder har en mankhöjd som understiger övre kategorigräns med minst 5 cm behöver ej mätas om förrän vid slutmätning.

Från och med 8 års ålder utfärdas slutmätningsintyg som gäller för resten av ponnyns liv om det inte enligt detta reglemente punkt 9 och 10 blir ogiltigt efter kontroll- eller FEI-mätning.

Kan jag därmed utgå från att jag inte behöver mäta om henne förrän vid slutmätningen?

MVH
Okeanos

Tack & bock - då blir det till att lösa hästlicens.

MVH
Okeanos

Hästar slutsmäts väll när de är 8. Sen mäter man de var tredje år. Elr är jag helt ute och cyklar? :rofl:

Det blir till att lösa ponnylicens.

Japp..;)

Är det någon som orkar förklara hur det går till att tävla pony bland stora hästar - för visst får man väl göra det? Ska ponnyn klassas upp eller räknas som storhäst då?

MVH
Okeanos (snacka om att en ny värld har öppnat sig nu när man har en ponny i familjen...)

För att tävla som storhäst på lokala tävlingar behövs inget mer än vaccinationsintyget. För att tävla regionalt eller högre skffar du en hästlicens i stället.

D-ponny får starta MsvB dressyr och 1,20 hoppning som häst. För att ponnyn ska få starta som ponny igen krävs ett stadigvarande ryttarbyte (görs till Ridsportförbundet) eller försäljning. Den får alltså inte hoppa mellan att gå som storhäst och som ponny.

För att tävla som storhäst på lokala tävlingar behövs inget mer än vaccinationsintyget. För att tävla regionalt eller högre skffar du en hästlicens i stället.

D-ponny får starta MsvB dressyr och 1,20 hoppning som häst. För att ponnyn ska få starta som ponny igen krävs ett stadigvarande ryttarbyte (görs till Ridsportförbundet) eller försäljning. Den får alltså inte hoppa mellan att gå som storhäst och som ponny.

Även c-ponny får gå bland stora hästar. Men det krävs att ryttaren fyller lägst 19 år under det året. Samt att man ska anmäla det till ridsportförbundet att man tänker starta som häst.

om du aldrig tänkt starta hästen som ponny sen behöver du inte mäta den och bara lösa hästlicens så går den som stor häst efter stor häst-regler.

D-ponny får starta MsvB dressyr och 1,20 hoppning som häst.

Man får tävla hur högt man vill, det finns ingen gräns. Någon sa till oss att vi var tvungna att söka om dispans men inte ens det behövs. Det är bara att rida på.

Hästar slutsmäts väll när de är 8. Sen mäter man de var tredje år. Elr är jag helt ute och cyklar? :rofl:

de slutmäts när de är 8, de mäts vartannat år, oftast när de är 4 & 6! :) & sen 8 då så klart..

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 756
Senast: Cambrie
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en... 2
Svar
24
· Visningar
4 867
Senast: Habina
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: fio
·
Hoppning Har fått erbjudandet att rida en D-ponny hingst [ej godkänd ännu] på 4,5 år. Han är inhoppad och de söker nu någon duktig som kan/vill...
Svar
7
· Visningar
1 225
Senast: Toker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka