Långt ifrån alla bomlösa har band över ryggen!
Min bomlösa distanssadel har det absolut inte, och därmed så blir trycket mer fördelat.
Om man har band som stiglädrena sitter fast i så är det väldigt lätt att kolla om de ger tryck över ryggraden. Stå i fältsits hela ridturen, kolla ryggen efteråt! Om hästen har en jämn fin torr kanal, samt orörda hårstrån längs med hela ryggraden så trycker inte sadeln på ryggraden. Svårare än så är det faktiskt inte.
Ska man däremot hoppa så tycker även jag att bomsadel är att föredra just på grund av kraften i nedslaget. Men det är ju inte alls samma kraft man talar om när man står i fältsits eller rider lätt.
Dock finns det ju numera hoppsadlar som är bomlösa och jag är sugen på att prova en sån med tryckmätare så att man kan mäta om de faktiskt inte ger tryck på ryggraden i landningen. Men jag har ingen lust att köpa en bara för att prova.
Att du inte håller mig mig om det jag skrev tidigare säger mig en hel del. Det är fakta att en bomsadel är stel. Ändrar sig hästen minsta lilla (eller som min rätt mkt från dag till dag) så passar inte sadeln. Och rider man på volt så böjer ju hästen hela ryggen, men sadeln är fortfarande rak åter igen, sadeln passar inte.
Här beror det på hur känslig häst man har om det märks eller inte. Jag har haft en superkänslig, bomsadel funkade aldrig på honom, trots att vi provade hur många som helst, och hade väl 3-4 olika sadelutprovare. Till sist gav man upp och köpte bomlöst efter att ha provat hos en kompis, den sadeln har jag kvar än idag och den har funkat på alla hästar jag har provat den ( 4 rätt olika hästar) och jag har aldrig ångrat mitt köp
HannaZ : håller med dig! Jag har ju ändå ridit 12 mil med bomlöst på en dag, och hästen var inte ett dugg öm efteråt. Med passande (för ögat och allt annat utom hästen) bomsadel så sänkte han sig 20 cm när man la handen på ryggen efter att ha ridit i 30-40 min...