lite frågor om bomlös sadel,

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare vblpower
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 520
Sv: lite frågor om bomlös sadel,

Det är ungefär samma känsla att ha stiglädren under kåpan på en vanlig sadel som det är att ha stiglädret fästat så som det är på sensation sadlarna.
Synd att du inte tror på konceptet, det är underbart att rida i en riktigt bra bomlös och det är en enorm skillnad för hästen.
Har man en gång ridit i en Sensation så vill man inte rida i något annat. Till och med min dotter som är lika skeptisk som du föll totalt för min Sensation hybrid.

Det är ungefär samma känsla att ha stiglädren under kåpan på en vanlig sadel som det är att ha stiglädret fästat så som det är på sensation sadlarna.
Synd att du inte tror på konceptet, det är underbart att rida i en riktigt bra bomlös och det är en enorm skillnad för hästen.
Har man en gång ridit i en Sensation så vill man inte rida i något annat. Till och med min dotter som är lika skeptisk som du föll totalt för min Sensation hybrid.

ok intressant att veta. såg lite "fast" ut på de bilder jag hittade.
ja fast jag ahr verkligen provat de flesta, om än inte dessa sensation. men måste säga att rent utseendemäsigt ser de ut som de flesta. fästet i kåpan ger dom lite längre livslängd dock. har inget emot att rida i bomlöst, :) de är sköna, har en själv till och med. tycker bara att man rent genrellt ska ha en bom i sadeln helt enkelt av de anlednignar jag redan skrivit flera gånger i flera trådar *s*

Långt ifrån alla bomlösa har band över ryggen!

Min bomlösa distanssadel har det absolut inte, och därmed så blir trycket mer fördelat.

Om man har band som stiglädrena sitter fast i så är det väldigt lätt att kolla om de ger tryck över ryggraden. Stå i fältsits hela ridturen, kolla ryggen efteråt! Om hästen har en jämn fin torr kanal, samt orörda hårstrån längs med hela ryggraden så trycker inte sadeln på ryggraden. Svårare än så är det faktiskt inte.

Ska man däremot hoppa så tycker även jag att bomsadel är att föredra just på grund av kraften i nedslaget. Men det är ju inte alls samma kraft man talar om när man står i fältsits eller rider lätt.
Dock finns det ju numera hoppsadlar som är bomlösa och jag är sugen på att prova en sån med tryckmätare så att man kan mäta om de faktiskt inte ger tryck på ryggraden i landningen. Men jag har ingen lust att köpa en bara för att prova.

Att du inte håller mig mig om det jag skrev tidigare säger mig en hel del. Det är fakta att en bomsadel är stel. Ändrar sig hästen minsta lilla (eller som min rätt mkt från dag till dag) så passar inte sadeln. Och rider man på volt så böjer ju hästen hela ryggen, men sadeln är fortfarande rak åter igen, sadeln passar inte.

Här beror det på hur känslig häst man har om det märks eller inte. Jag har haft en superkänslig, bomsadel funkade aldrig på honom, trots att vi provade hur många som helst, och hade väl 3-4 olika sadelutprovare. Till sist gav man upp och köpte bomlöst efter att ha provat hos en kompis, den sadeln har jag kvar än idag och den har funkat på alla hästar jag har provat den ( 4 rätt olika hästar) och jag har aldrig ångrat mitt köp :love:

HannaZ : håller med dig! Jag har ju ändå ridit 12 mil med bomlöst på en dag, och hästen var inte ett dugg öm efteråt. Med passande (för ögat och allt annat utom hästen) bomsadel så sänkte han sig 20 cm när man la handen på ryggen efter att ha ridit i 30-40 min...

Långt ifrån alla bomlösa har band över ryggen!

Min bomlösa distanssadel har det absolut inte, och därmed så blir trycket mer fördelat.

Om man har band som stiglädrena sitter fast i så är det väldigt lätt att kolla om de ger tryck över ryggraden. Stå i fältsits hela ridturen, kolla ryggen efteråt! Om hästen har en jämn fin torr kanal, samt orörda hårstrån längs med hela ryggraden så trycker inte sadeln på ryggraden. Svårare än så är det faktiskt inte.

Ska man däremot hoppa så tycker även jag att bomsadel är att föredra just på grund av kraften i nedslaget. Men det är ju inte alls samma kraft man talar om när man står i fältsits eller rider lätt.
Dock finns det ju numera hoppsadlar som är bomlösa och jag är sugen på att prova en sån med tryckmätare så att man kan mäta om de faktiskt inte ger tryck på ryggraden i landningen. Men jag har ingen lust att köpa en bara för att prova.

Att du inte håller mig mig om det jag skrev tidigare säger mig en hel del. Det är fakta att en bomsadel är stel. Ändrar sig hästen minsta lilla (eller som min rätt mkt från dag till dag) så passar inte sadeln. Och rider man på volt så böjer ju hästen hela ryggen, men sadeln är fortfarande rak åter igen, sadeln passar inte.

Här beror det på hur känslig häst man har om det märks eller inte. Jag har haft en superkänslig, bomsadel funkade aldrig på honom, trots att vi provade hur många som helst, och hade väl 3-4 olika sadelutprovare. Till sist gav man upp och köpte bomlöst efter att ha provat hos en kompis, den sadeln har jag kvar än idag och den har funkat på alla hästar jag har provat den ( 4 rätt olika hästar) och jag har aldrig ångrat mitt köp :love:

HannaZ : håller med dig! Jag har ju ändå ridit 12 mil med bomlöst på en dag, och hästen var inte ett dugg öm efteråt. Med passande (för ögat och allt annat utom hästen) bomsadel så sänkte han sig 20 cm när man la handen på ryggen efter att ha ridit i 30-40 min...

1. har aldrig skrivit att alla bomlösa har band över sadeln.
2. har aldrig sagt att det kommer uppkomma på en gång men efter idog användning syns det! har sett det på många och olika. Om en bom är mjuk så att den formar sig betyder det att där den tyngsta punkten är, där får hästen hela trycket. de har helt enkelt inte den struktur som behövs. På en distanssadel speciellt är det viktigt med FÖRDELNING av vikten skulle jag tycka. men jag rider inte distans så det låter jag vara osagt. Det viktigaste är ju att det inte trycker på tornutskotten och det åtminstone märker man ju för eller senare.
3 håller fortfarande inte med dig om bomsadel. den ska vara stel för att fördela trycket och vikten. vet inte riktigt hur mycket du böjer din häst men visst muskulaturen böjer sig en aning men inte ryggen på hästen, lite ändringar i hästens muskulatur tas upp av lädret som är runt den fasta bommen, bossorna bl a. . Bogbladet ska vara fritt och då kommer hästen kunna böja och göra det den ska. Har aldrig märkt nån skillnad i böjningen på alla de hästar jag ridit, varken i bomlöst eller bomsadel. man kan oxå stoppa om sadeln, och visst växer de ur den med jämna mellanrum.
4 kan inte diskutera med dig om dina hästar eftersom jag inte kolalt dom, deras sadlar och hur du rider mm. helt ointressant i diskussionen.
5. ni får rida hur mycket ni vill i era bomlöa sadlar :)

Vi får ju komma ihåg att det finns bra och dåliga bomlösa sadlar, på samma sätt som det finns bra och dåliga bommade sadlar.

en sista tanke innan ajg går o sover o lägger ner det här, har sagt allt jag kan säga, vi kommer inte vinna över varandra :) :angående bomlöst:Visst är det bra att man kan flytta runt grejorna - om man vet hur det skall vara! I alla år har det hävdats att en sadel absolut inte får vara sned mm Sitter dessa flyttbara paneler och paddar egentligen någonsin helt rätt? och om kärnan är läder och ryttaren sitter snett, då blir sadeln sned, hur påverkar det hästen muskulaturer?

Att du intetror på konceptet, betyer det att du inte tror på bomlösa över huvudtaget? För det finns ju väldigt många som ridit med bomlöst i väldigt många år som kan bevisa motsatsen.

Menar du tryckfördelningen så är jag med dig däremot, till en del. Vikten hamnar där ryttaren sitter vilket är fullt tillräckligt om ryggraden går fri. Om man sen tittar på hur stiglädren är fästa så varierar det och kan spela roll beroende på hur mkt man står i fältsits. Jag är tex mkt nöjd med min Sensation där lädren även är fästa i ett v-band i/under kåpan.

Och jag upprepar mig, det finns massvis med folk inom distans som rider bomlöst upp på elitnivå och jag tror nog att de hade upptäckt om det var dåligt för deras hästar. Det finns bra bomsadlar och dåliga bomsadlar precis som det fins bra och dåliga bomlösa.

Jag undrar lite om din man håller på med hästar alls? För om man vet hur flexibel en hästrygg är så inser man rätt snabbt att samma bomsadel omöjligt kan passa i alla olika faser av rörelsen.

En sadelinprovare berättade att hästens rygg rör sig upp till 7 cm från sida till sida under bakvalvet när hästen förflyttar sig. Beroende på gångart så rör sig hästryggen helt olika och jag kan bara inte se hur en sadel med bom ska kunna följa med i alla dessa rörelser.

Jag avskriver inte bomsadlar, jag ser dem som ett komplement till en bra passande bomlös.
Sen vill jag bara påpeka att Sensation är HELT bomlösa, du verkar tycka att det måste finnas ett järn eller trä i nånstans för att det ska fungera, varför?

Senast ändrad:

Precis som HannaZ säger så är hästryggen MKT flexibel! Något som du inte verkar ha förstått. När du får en böjning genom hela hästen är det verkligen hela hästen som böjs inklusive ryggen!
Även när hästen bara går rakt fram så rör sig hela ryggen fram och tillbaks! Prova att gå brevid hästens mage så känner du det mkt tydligt!

Så nej, det är inte bara musklaturen som böjer sig, och även om det vore det så spelar det ju ingen roll, för det är ändå en ändring som den stela sadeln inte kan följa med i!

Ang 2:an så antar jag att det har med o göra om hästen skulle bli skadad eller inte (svårt att veta när du inte skriver vad du svarar på...) Jag har som sagt ridit 12 mil med den ena av mina bomlösa sadlar, och det var på samma häst som blev super öm av minsta lilla. Och ifall du inte vet det så är det X antal veterinärbesiktningar under en distanstävling, så det är inte bara jag som säger att hästen inte fick ont, utan det är även veterinärerna. Och jag tror det var 5 kontroller på den tävlingen, inte en enda komentar om ryggen. Jag skulle kunna leta upp protokollet om du inte tror mig!

Att det finns bra och dåliga grejjer oavsett om det är bom eller bomlöst är nog alla överens om! Jag personligen har aldrig köpt en bomlös sadel för under 10 000 kr, och det är då utan padden!
Den dyraste jag har är även den HELT utan bom, och kostar ca 19 000 kr.

Så det är inte för att jag är snål som jag köper bomlöst, utan för att det är det enda som har funkat på mina hästar. Och ja jag har försökt med bom på allihop!
Och jag tycker faktiskt att det är en sorg eftersom jag gärna vill hoppa, men utan passande hoppsadel så blir det ju lite svårt! Småskutt i skogen kan jag ta med min bomlösa, men hoppträna gör jag inte.

till er båda men främst Kimmis, jag skrev i förra inlägget att jag inte tänker skriva mer för det blir bara upprepningar och just verkar det som att tonen börjar bli en aning hätsk och personlig, vilket är tråkigt. jag vet vad jag kan och tycker även om man lär sig mer och mer, dock vet jag precis hur en hästrygg fungerar tack så mycket och så stel som du vill bomsadeln är den inte, den ligger ju på musklerna och följer den i svängningarna men tänker inte ens bemöta detta mer ingående. orkar inte och ahr inte tid heller, höintag.....

Det är lite lustigt att så fort man diskuterar hur saker och ting fungerar så blir det väldigt snabbt personligt och man måste försvara sin ridnig, sina sadlar sina hästar osv. I diskussionen tycker jag det inte är intressant att veta att ni endast köpt dyra sadlar av bästa kvalitet, det har inget med diskussionen att göra, inte heller har jag kallat er snåla. betänk at jag inte tagit upp min ridning eller egna sadlar mer än hastigt där jag faktiskt skrev att jag rider i en bomlös sadel på min gamling!!!!!

min man är materailtekniker, han forskar på hur material och viktfördelning funkar och kan se hur en sadel är konstruerad det räcker gott för mig. därtill kan ahn fysiologi väldigt bra vilket gör att han kan se hur hästens kropp funkar i olika situatoner. hästen fysiologi kan jag och har paratat med flera sadelmakare och utprovare och equiterapeuter om detta flertalet gånger. jag kommer inte använda en bomlös sadel som arbetssadel. punkt.

Än en gång, har aldrig sagt att hästarna går sönder av bomlöst....

distans a´kan jag inte, det kan jag villigt erkänna, men det jag vet är att hästen lär arbeta annorlunda med sina muskler där än vid ex dressyr. inom dsitans vill man säkerligen ha långa muskler som orkar arbeta länge och statiskt utan att få mjlksyra, men inom dressyr vil man ha korta explosiva muskler. en rygg på distnshäst ser nog inte likadan ut som på en dressyrhäst kan jag tänka.

nog ordat, nu lämnar jag tråden INNAN det blir personliga påhopp. synd på intressant diskussionsämne...

Den enda som påtalar personliga påhopp är ju du, jag är full kapabel att diskutera utan att hoppa på någon kan jag lova dig.

Min ton är inte vare sig hätsk eller personlig, om det upplevs på det sättet så ber jag om ursäkt, för det var inte min mening!

Jag upplever inte att jag har försvarat vare sig min ridning, mina hästar eller mina sadlar, däremot har jag försökt upplysa dig om hur det funkar, och det är iaf för mig en visentlig skillnad.

Fakta är att hästryggen är mkt flexibel, men det är ju möjligt att en häst som rids i en stel sadel inte böjer sig lika mkt = upplevs inte lika flexibel. Min häst är inriden med bomlöst och har således inte någonsin fått nåt motstånd någonstans i form av en sadel som håller emot, och däri kan det ju ligga en stor skillnad, som gör att vi upplever det väldigt olika.

Att din man kan fysologi är väl jätte bra, men är han veterinär? Har han forskat på ryggens rörlighet? Deras rygg är på många sätt lika rörlig som våran, och på andra mer rörlig.

Jag var på en föreläsning för länge sen, och det var just om bomsadlar. Mannen som höll i föreläsningen visade bilder på sitt sto. Med huvudet uppe skulle hon ha en väldigt svängd sadel. Men när hon sänkte huvudet så blev hennes överlinje helt rak. Detta hade givetvis givit honom problem med att hitta sadel. Men han tyckte att de flesta hästar hade detta "problem", om än kanske inte lika mkt som just hans häst. Men han gillade inte heller bomlösa sadlar, även om han höll med om att en passande bomlös var många ggr bättre än en icke passande bomsadel, och för mig är det igentligen det som det handlar om.

Jag kan absolut köpa att en bomsadel är det bästa alternativet när den passar 100%. Men iomed att min häst har hull och musklatur som en berg och dalbana så blir det väldigt dyrt att ha sisodär 10 sadlar hemma för att alltid ha en passande sadel. I distansen är det ju dessutom så att hästen kanske inte har samma storlek och/eller profil på ryggen i början av tävlingen som den har i slutet.

Du behöver inte svara om du inte vill, men jag vidhåller att jag inte är personlig på något sätt och inte är hetsk eller liknande. Jag vet ju att mina sadlar funkar på mina hästar. Tro mig när jag säger att min märr skulle tala om för mig illa kvickt om hon inte tyckte om dem (både på gott och ont :angel: )

Men hoppa skulle jag aldrig göra i dem för det.

Här kan det oxå spela roll vad man rider för ras faktiskt, själv har jag araber, och det är många med araber som aldrig hittar bomsadlar, ibland för att de är för breda och att sadlar helt enkelt inte görs så breda, och ibland är de för raka och blir nästan böjda uppåt när de arbetar.

Alla har vi olika erfarenheter av olika utrustning. Vi har olika hästar också o sysslar med olika inriktning.
Därför tycker inte jag att det finns rätt eller fel så länge hästen mår bra.

För min del med min 19-åriga arabval som jag haft i 16år så har det inte fungerat med bomsadel. Men jag tycker det är ok för de som vill rida i sånna om det passar deras hästar.
För oss var bomlöst lösningen. Jag köpte min SS 1999 o det är den enda sadel som fungerat på hästen. Har under årens lopp försökt med bomsadel igen (utprovade) men då har hästen fått ryggproblem (musklerna). Han har gått sina 1000 tävlingskm med bomlös sadel.

Jag tycker att det är sundare med en sadel som kan forma sig efter hästen o röra sig med den. Bomsadlar rör sig inte många mm. Men här vill jag inte blanda in hoppning där jag dock håller med om att bommen inte ligger optimalt på hästens rygg vid landning o därför inte fördelar trycket av landningen i stigläderna optimalt.

Men jag gillar inte de bomlösa som finns ex på Hööks. Tycker de förstör ryktet för de bra bomlösa som finns.
// Linda

Varför tycker du inte om den som finns på Hööks t ex?!:confused: Nånting som är billigare behöver inte vara av sämre kvalitét. Allt handlar ju om hur det passar på den enskilda individen (hästen och även människan då) och om olika åsikter självklart. Jag tror inte att man ska döma ut något bara för att det kostar mindre. Hantverk plus fina sömmar, dekorer osv trissar ju självklart också upp priser utan att de nödvändigtvis fyller en viktig funktion alla gånger. Sen kan ju även andra saker spela in, som möjligheter att förändra och anpassa produkten själv efter hästen (vilket kan vara jättebra om man kan sånt). Att saker är billiga nuförtiden beror nog mycket på att det massproduceras (kanske i ett land med lägre löner vilket ju inte är så bra isf) med en jämn kvalitétsstandard och på så vis håller det ner kostnaderna. Förr kanske det var mer så att billigt innebar sämre kvalitét. Jag köpte en bomlös sadel fr Hööks och den känns rejäl och kvalitativ med mina mått mätt - sunt förnuft och känsla eller nåt sånt. Den känns inte sladdrig alls, däremot rejäl och följsam. Klart en bomsadel känns mer "fast" i jämförelse, den har ju just en bom och de flesta är väl vana vid det. De flesta har väl börjat med bomsadel också antar jag, så de jämför dem på det sättet.

De verkar ha sålt den sadeln i många år nu om den nu inte utvecklats och ändrats (efter många tidigare 3-6 år gamla trådar där jag läst om den), tror inte att den skulle fått säljas om det varit för många klagomål. Jag har provridit den ett par korta rundor nu för att känna efter (ny dressyrgjord också, vilket är nytt för mig. Och hästen får lätt skav.) och det känns väldigt bra. Hästen går på bra, även bort fr stallet när jag rider ut ensam. Hon går på bra i trav och är lätt att fatta en fin galopp också nu. Känner faktiskt skillnad mot innan då hon var svårare att hålla igång i trav och svårare att fatta galopp på. Plus att hon skrittade väldigt långsamt bort fr stallet en bra bit.. Sadeln gled varken när jag satt upp, efter att enligt mig ha spänt åt lagom (resår på båda sidor av gjorden kan tilläggas), eller under ritten. Försökte att försiktigt luta mig åt båda hållen efter ett tag för att försäkra mig om att den inte skulle glida och ev. överraska mig om vi skulle svänga i högre hastighet el liknande.

Visst, jag kan erkänna att jag inte är så himla insatt el erfaren av olika sadlar och passform osv sen innan men försöker läsa på och lära mig mycket allt eftersom. Dels av internet (forum är väldigt bra), böcker, fråga någon erfaren (även om de flesta säger olika), egen erfarenhet osv.. Något jag lärt mig är att det är väldigt olika åsikter om olika sadlar. Då lyssnar jag helst på de som har personlig erfarenhet av produkten utan att titta på prislappen. Tror inte Hööks vill förstöra sitt anseende genom att ha dåliga sadlar heller. Är deras andra sadlar också dåliga då?!:grin:

Senast ändrad av en moderator:

Om man jämför en hööks bomlössadel med en bomlössadel av högre kvalite så är det klart att det är skillnad. Både i material och utformning men också i stabilitet.
Det är inte så att om en produkt inte håller måttet så får den inte säljas, man får sälja vad som helst utan att det händer något. Pessoabett får ju säljas utan problem trots att det egentligen är ett tortyrredskap. Det är ägaren som har ansvaret att hästen inte skadas, inte tillverkaren eller den som säljer produkten.
Hööks egna sadlar är inget jag skulle lägga på min häst för tyvärr så är det ingen vidare kvalite på dem.

Hööks säljer dåliga sadlar, så argumentet att de inte vill sälja dåliga sadlar för att inte förstöra sitt anseende går bort.

Många av sadlarna som hänger i butiken är sneda, felsydda och i usel kvalité. Vem vill köpa en bomsadel med vriden bom som dessutom är i så dålig kvalité att den riskerar att knäckas och göra hästen illa inom väldigt snar framtid?

Varför är något billigt? För att man dragit in på hantverkskostnaden - det innebär att den som syr inte vet vad de gör egentligen. Skillnad mellan barnarbetare i Indien och utbildad sadelmakare i England eller Tyskland. För att läderkvalitén är sämre - till viss del utseeende och hållbarhet men också risken att det töjer sig och därmed ger eftergift åt konstruktionen. Sämre materialkvalité i övrigt - innebär att t ex bommen och övrig konstruktion lättare skadas och därmed skadar hästen. Är man inte kunnig kan man rida runt länge med en trasig bom.

Det finns alltså sammantaget massor av anledningar att undvika det som är billigt när det borde vara dyrt.

Det handlar inte om sömmar o dekorer. Det handlar om uppbyggnad av själva sadeln. Där är Hööks sämre.
Om du söker lite här så kommer du att hitta i trådarna om snedsydda sadlar o även sömmar som inte håller.
Men jag vill poängtera att det är själva konstruktionen JAG inte gillar hos Hööks. Visst ser den ut som alla andra soffkudde-modeller men det finns skillnader.

Klart att Hööks säljer hyfsat många av dessa sadlar, de är ju billiga. Tillsammans med paden som de säljer till så kommer man grymt billigt undan. Men de iläggen hade jag absolut inte använt. Iläggen har de förändrat. Från början kändes de som nån plexiglasskiva.
När det gäller Hööks övriga billiga bomsadlar ex allroundsadeln för 1298:- med gula stickningar så är den ren skit. Sneda, knölig stoppning, mm. Man får leta om man ska hitta ett bra ex.
Claridge House syntetsadlarna är inget o ha iheller.
Men det handlar inte om priset utan om stoppning, hantverk, tryckfördelning av sadelgjord o stigläder, mm.

// Linda

KL

Ni verkar vara riktigt insatta i det här med bomlösa så måste bara få hoppa in och fråga vad ni anser om PFIFF:s bomlösa?.
Är den också bara skit då den är hyfsat billig den med.

Jag har en Pfiff som jag stormtrivs med.
Har en bra pad till den ( tror jag? ), en sensation vojlock.

Man undrar ju om de inte skulle överväga att isf dra tillbaka en produkt som får många klagomål på sig.:confused: Allt som säljs måste väl ha något slags godkännande också. Sen tror jag det är olika med att den kanske glider på vissa hästar, men andra inte.

Tråkigt om ni har dåliga erfarenheter av de sadlarna (jag antar att ni har mer erfarenheter än jag som köpt min första ;)), men jag tänkte köra med denna för den känns vettig och skön samt glider ej vad jag känt hittills och hästen verkar inte ha ont av den. Har även läst annat positivt om den på detta o andra forum. Så jag tror att det kan vara individuellt, fler saker som spelar in så klart. Men självklart vill man att den har kvalitét och håller med tiden. Men jag tycker den känns bra iaf.

Något jag undrar lite över är hur den här paden med lufttunneln ska sitta för att sitta bäst?! Liksom hur långt fram el bak sadeln verkligen borde sitta. Har läst på en del ställen också att det är padden som är väldigt viktig, inte sadeln. I de fall man behöver en pad där själva sadeln inte fyller den funktionen.

Ja, satsa pengarna på en ordentlig pad eller iallafall ilägg. Själva fodralet kan man ju ha ett billigare så länge det ligger still o ger rätt ryggradsfrihet.
Eftersom Hööks bomlösa är väldigt mjuk precis där ringarna till stigläderna sitter så vill du ha tjocka ilägg som hindrar att trycket går ner till hästen.
// Linda

Tack för tipset! Jag försöker vara öppen och lyhörd för andras åsikter i detta ämnet då det är rätt nytt för mig. Har sett att du skrivit många inlägg i olika trådar om bomlöst och du verkar ha mkt mer erfarenhet av dem än jag. Men har läst så himla mycket olika att jag blir lite förvirrad! Allt jag kommit över mestadels här på nätet, forum känns vettigt då det är personliga åsikter och inte någon säljare som försöker sälja.:grin: Har väl kommit fram till att mycket är en smaksak och olika personliga erfarenheter och åsikter. Fast vissa saker känns ju väldigt väsentliga, som t ex paden! Och alla verkar ha fått olika proffsutlåtanden. T o m hon som sålde sadeln till mig på Hööks sa att den inte fördelar trycket bättre än en bomsadel, men läser man på deras (och andras) hemsida står det att den gör det. Till slut tänker man nästan bara att: "äh, jag gör som jag tror är rätt istället!" Men det kan ju också lätt bli fel då man sluter sig från info och kanske riskerar att skada hästen istället.:crazy: Suck..!

Eftersom detta med bomlöst är väldigt nytt för mig vill jag veta och lära mig så mycket jag bara kan men har knappt hittat någon vettig info eller bilder, utan mest andra frågande som jag själv, om var sadeln ska ligga (visst finns det många olika bomlösa modeller, men många liknar den jag själv har verkar det som) och hur bred lufttunneln ska vara för att verkligen avlasta ryggraden.

Det är ju lika bra att erkänna och inse att man inte är så erfaren för då kan man få bäst hjälp av andra. Men visst kan man ha en åsikt och sunt förnuft ändå och försöka utgå lite från det man kan om bom- och westernsadlar (som de flesta verkar ha mer erfarenhet av och som det mest står om i även nyare böcker, iaf de jag har). Har funderat väldigt mycket på detta de senaste dagarna, nästan drömt om det på nätterna t o m!:o Blir inte riktigt klok på det faktiskt. Just det där med lufttunneln som ska lämna ryggraden fri, då borde ju den tunneln vara flera cm bred (kanske olika på olika hästar och beroende på hur hög/markerad manken är:confused:) för att passa mellan plattorna då eller?! För då hamnar ju ändå tyget mellan plattorna mer på ryggraden och borde bilda tryck där när allt är åtspänt och man sitter i sadeln. Iaf får jag för mig det. Har inte sett i någon tråd eller på någon försäljares (av dessa padar) sida att det står hur bred den där luftkanalen är eller borde vara för att ge ryggradsfrihet. För hur mycket ryggradsfrihet ska det då vara. Verkar gå åt många cm mellan paddarna när den sitter på om den nu ska ligga en bit upp framtill. Ja jisses, jag blir inte klok på detta. Man vill ju gärna ha möjlighet att känna på paden innan man köper också. Det där med flyttbara ilägg är väl inte så tokigt. Om man nu kan sånt, var de ska ligga osv.

Allt som säljs måste väl ha något slags godkännande också.

Det finns inget sådant godkännande, man får sälja vilken skit man vill. Livsmedelshandel är kontrollerad, och leksaker kollas hårt. Elartiklar ska ha märkning, men resten är upp till konsumenten att kontrollera.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 127
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
521
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har en sadel jag vill ska bli mörkare och har läst att man kan använda paraffinolja till det. 1. Går det bra att använda på en...
Svar
2
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka