Lite gnäll igen....

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 68338
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 474
R

Raderad medlem 68338

Som uppvärmning på ett eventuellt hundköp så agerar jag hundvakt åt upptagna människor!
Nu passar jag en supersöt liten chihuahua tjej. Hon väger bara 1.3 kilo så det är en väldigt liten vovve, dessutom gammal och med lite knäproblem.
Så det blir lugna promenader.
Idag när vi promenerade och lilltjejen gick snällt tätt intill mig (kopplad såklart) mötte vi en dam med en större hund. Hennes hund var också kopplad men hon tillät den rusa fram (hade löplina) till "min hund".
Den börjar direkt jaga "min" lilla hund runt runt. Allt medan ägarinnan står på avstånd och SKRATTAR!!!?? :confused::(
Vad är det för kul med det?? Hennes hund var stor och busig och min blev jätterädd och satte svansen mellan benen.
Jag ropade åt tanten att hålla koll på sin hund och fick tillslut tag i "min" och tog upp den i famnen.
Tanten kommer då fram och börjar tycka att "vad ropar du för?" och snäser åt mig. Det var ju inte så farligt verkar hon tycka.

Då blir jag fly förbannad och skäller ut henne :angel:

Fortfarande arg när jag tänker på det.
VARFÖR kan inte folk bara hålla koll på sina hundar??? :confused: Varför FRÅGAR man inte "går det bra att hundarna hälsar på varandra?" innan man släpper iväg sin hund? :confused:

Det var ju bara tur att hennes hund "bara" var busig. Men "min blev ju rädd ändå.. :(

Sv: Lite gnäll igen....

Ja du vissa verkar inte veta vad hålla reda på hunden är. För deras är ju så snäll!
Men sen om din blir rädd eller inte är snäll tänker dom inte på :crazy:

Det där är något jag har retat mig väldigt mycket på. Speciellt förut när vi hade hund som inte gillade andra hundar.

Sen är det väl kanske ok att nosa utan att fråga men inte jaga den lilla stackaren och sen bara skratta typ.

Men tyvärr finns det tyvärr många sånadär hundägare :grin:

Sen är det väl kanske ok att nosa utan att fråga

Nja jag vet inte ens om jag tycker att det är okej faktiskt.. men jag kanske är överkänslig? Jag tycker gott att man kan fråga först. Ungefär som jag tycker att det är god ton att fråga först om man får klappa en okänd hund.

Sen är det väl kanske ok att nosa utan att fråga men inte jaga den lilla stackaren och sen bara skratta typ.

Nej, det är det inte. Alla hundar vill inte "bli nosade på" och låter man hunden göra det utan att fråga så får man vara beredd på att ta konsekvenserna också. En utskällning från en arg matte eller ännu värre, att ens hund bli huggen.

Nä inte överkänslig.
Men jag tänkte nog här i våran lilla by när vi nästan känner till alla hundar. Men inne i en stad eller nå med mycket hundar skulle inte jag heller tillåta bara nosa.

Hoppas den lilla klarar sej från hund attacker nu då...

Helt ärligt, vilken idiot. Bara att släppa fram hunden sådär och sen stå passiv och skratta när den jagar den lille, hur mycket bomull i hjärnan har människan? :confused:

Bra att du skällde ut henne, det kanske får henne att tänka till.

Haha, trist, men det enda jag kan säga är

Vänj dig!!

Och hitta ett sätt att hantera det.

//Diskurs, hundägare sedan 2,5 år tillbaka

Ok, jag hänger med. Såg att du förklarat i ett annat inlägg också.

Igår när jag var ute och gick på gärdet där jag bor så kom en dogue de bordeaux hane (+50 kg) framspringande, ägaren var långt borta.

Min lilla tjej (8 kg) blir inte trevlig när det springer fram hundar till oss så det är inte uppskattat.

Hunden hoppar upp flera gånger och sätter framtassarna på mig. Till slut kommer ägaren fram "Det är bara en valp, han är jättesnäll".

Jaha, men det är inte min och jag vill inte ha något bråk. Jag vill gärna ha kvar min hund.

Och nu är jag inte rädd för stora hundar, men tänk om det varit min hundrädda mamma. Hon hade fått en hjärtattack.

Du är inte ensam om att inte uppskatta när andra hundar kommer farande. Möter ofta en Dalmatiner som har antingen husse/matte på släp i ett evighetslångt flexikoppel, alltid i full fart på väg mot hundar den får syn på. :mad:

Jag vet inte hur många gånger jag har föst in min hund bakom mig och vrålat backa i hopp om att husse/matte ska hala in odjuret, utan resultat. I morse var det dags igen, skillnaden var att denna gången hade jag precis kommit hem från mitt nattpass och var ovanligt trött och min diplomatiska sida var väl ungefär lika välutvecklad som en rivningskula. Ägare är nu informerad om att kommer hunden rusande en gång till så smäller det och se på den, flexikopplet kunde minsann rullas in :devil:

Nu har jag bara tanten med den ouppfostrade pudeln kvar och sedan kan vi nog promenera i lugn och ro :angel:

Jag säger som alla andra: Välkommen till hundägarskapets baksida.

Själv har jag en hund som avskyr framspringande åbäken (spelar ingen roll om det är en människa eller en hund. Tikar i höglöp kan kanske vara okej) och senast idag kom en lösspringande hund mot honom som fick veta att hålla sig undan.

Jag själv brukar försöka få min hund bakom mig och skrika till den andra hunden att "GÅ HEM" och sen skrika på ägaren att "koppla sin j*vla hundj*vel". Rekommenderar dig dock inte denna metod, då det brukar medföra mer eller mindre hetlevrade diskussioner som inte har någon god inverkan på någon av parterna. Speciellt inte på den egna hunden som ju inser att detta måste vara något otroligt farligt om matte är så upprörd och som nästa gång blåser upp sig ännu mer..

Det är bättre med kopplade hundar. Då kan man tydligt med sitt kroppsspråk visa att man inte är intresserad av någon social liten stund och kan oftast avvärja eventuella beundrare från att närma sig genom att se ut som ett åskmoln och hålla sin hund så långt ifrån den andra hunden som det bara går.

Säger tyvärr som Diskurs, vänj dig. Det kommer att hända hundra gånger till,men du gör rätt i att säga ifrån!!! Det är INTE okej att släppa fram sin hund och inte respektera mötande ekipage.

Häromdagen var jag på klubben i Botkyrka, på en av träningsplanerna försöker en tjeje med en sheltie träna lite lydnad varpå hennes vän(?) kommer in och släpper sin jättebusiga gigantisa Grand danois som rusar fram till den lilla Sheltien (medan de tränar lydnad) som fullkomligt kastas runt mellan dennes tassar. Ägaren till grandisen bara garvade, och tjejen med sheltien försökte få bort den. Jag stod typ såhär :eek:, men herregud? Tillslut fick dom väl ordning på allt, men grandisägaren tyckte alltsammans var jättekul medan sheltieägaren mest såg sammanbiten ut. Jag surade på båda, dels för grandistjejen inte har respekt för andras hundar,och sheltiägaren för att hon inte står upp för sin egen hund.

Kul att höra också när en hund jagar en annan, gärna med stor storleksskillnad:

"man måste låta hundarna göra upp själva! låt dem vara så löser de det där!"

Yeah... right.... :mad:

KL
Jag blev matte för lite drygt en månad sen...
Det är ju väldigt (eh) intressant att se människor som har noll koll på sina kopplade hundar, medan min 13 veckors sitter lydigt bredvid mig...
Tyvärr så är det flera gånger om dagen som jag är beredd att slita upp henne i famnen när jag ser en annan hund komma farande med matte/husse i koppel... ;) :(

Fast jag vet ju inte om hunden biter?

För ett tag sedan kom det fram en lös hund som bara såg ut att nosa, när den väl gjort det försökte den hugga.
Jag riskerar inte det.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 704
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 383
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Okej, nu blev rubriken alldeles galen. Men jag har iaf en tik på lite över 5 år som vid ca 1½ års ålder började göra utfall och blev...
Svar
13
· Visningar
1 273
Senast: Fiffi1
·
Övr. Hund Är så stolt över lille Jack! Idag när vi var ute och gick över ängen så är det en tjej ute med sina tre små hundar (2 pomeranian och 1...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: missjackpot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Vi som letar häst II