Lite hjälp ang. att bygga eget stall till islänningar

J

jossan110

Hej! Vi har lite tankar och funderringar. Är tacksamma för alla tips och råd vi kan få!

Fråga nummer ett:
Vi har tänkt att bygga ett utestall med fyra boxar samt en fristående "ligghall". Konstruktionen blir en stålstomme med liggande plank. Enligt rekommendationer bör det användas 45mm tjockt virke, men då det verkar svårt att hitta 45mm spontat virke till bra pris funderar vi på om man kan använda 22mm spontat, som läggs omlott i skarvarna. Det blir en totaltjocklek på 44mm.

Fråga nummer två:
I och med att stallet helst ska vara flyttbart, pga av att man kanske flyttar i framtiden, undrar vi om man "måste" ställa det på en gjuten platta, eller om man kan lösa det på annat sätt...

Fråga nummer tre:
Vilka dimmentioner på virket (tjocklek) rekommenderas för ligghallen. Hur har ni byggt era?

Fråga nummer fyra:
Gödselhantering tänkte vi ha i en container, vad tror ni om detta? Det blir inte mycket gödsel i och med att hästarna ej står inne, däremot från ligghallen.

Det var väl det hela :bump:
 
Sv: Lite hjälp ang. att bygga eget stall till islänningar

jag har ingen vana av att bygga stall.. men stallet jag står i har tre uteboxat varav jag har en av dom.. dom står utan bottenplatta på dränerad och grusad grund. DETTA rekomenderar jag INTE!! det kommer upp grus i bädden hela tiden, det fryser i ströt, o det regnar in!. .. jag håller på o bli tokig på det!

vi har även gödsel hanteringen i container vilket funkar ok även då vi har 13 stora hästar i stallet men vi har ju en trevlig granne som tar hand om det får det blir en hel del o tömma o kanska ofta oxå...

lycka tillm ed stallbygget:D
 
Sv: Lite hjälp ang. att bygga eget stall till islänningar

Du får svar på alla dessa frågor då du förprövar ditt stall vilket du måste göra.
Förprövning är kostnadsfri.
 
Sv: Lite hjälp ang. att bygga eget stall till islänningar

Skaffa ett kontainerstall med 2 uppvärmningsbara boxar och ha uteboxar och lösdrift för resten av hästarna.
En container flyttar man lätt och den har golv.
Om du nödvändigt vill ha 4 boxar, skaffa 2 containrar.

Att gjuta golv är dyrt.
 
Sv: Lite hjälp ang. att bygga eget stall till islänningar

Vi har börjat fundera på att gjuta istället. Det verkar inte jätteoptimalt att bara dränera.
Kontainerstall har jag knappt hört talas om under hela min hästtid:)
 

Liknande trådar

J
Anläggning Hej! Vi har lite tankar och funderringar. Är tacksamma för alla tips och råd vi kan få! Fråga nummer ett: Vi har tänkt att bygga ett...
Svar
5
· Visningar
1 288
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp