Bukefalos 28 år!

Lite hjälp...(långt)

C

claraswe

Hej alla har ju plågat er lite med mina trådar om min valp men skulle nu vilja ha lite tips och råd från er om hur man gör kloklippning till en trevlig process istället för en tråkig. Klippte ju klorna för ett litet tag sedan och gjorde det då när hon var riktigt trött jag höll och min vän klippte sedan fick hon lite godis.
Är det bättre att göra sådana grejer när hon är trött eller ska man försöka sig på det när de är vakna och alerta?
Försöker även ge mig på att borsta (med en mkt mjuk borste, mer som träning än som pälsvård) när hon är trött och vill vila lite. Vilket går väldigt bra. (hon tror dock att borsten är hennes nya leksak.. ;))
Hon är dessutom lite kräsen med maten så man får truga lite för att hon ska äta. Hon är inget matvrak eller godis monster direkt. Hur tidigt märker man att det är ngt fel? Hon är absolut inte mager eller dålig på ngt annat sätt. Mycket liv och bus precis som de andra från sin kull och växer så det knakar. Men när ska jag börja orora mig för att hon inte får i sig tillräckligt??
Märker allt mer att det är en väldigt tuff liten dam jag köpt och hon verkar väldigt trygg med oss i familjen. hon tyr sig väldigt till mig om det är ngt som skrämmer henne eller så.
När kan man också börja träna dem lite grann inför att vara själva?? Har redan lämnat henne korta, korta stunder i bilen när hon varit trött och vilat. Vilket har fungerat utmärkt. Hon fattar allt väldigt snabbt. (ibland så väldigt mkt snabbare än matte :D)
Har ni några bra lekar/saker man göra för att aktivera hunden?
Förlåt för att jag plågar er med så här mkt frågor men jag vill att min valp ska må så bra som möjligt och få den bästa vård jag kan ge. det var ju så länge sedan jag hade hund. Vill tillägga att det dock finns bra hundvana personer runt mig sopm också kan hjälpa mig men jag skulle vilja ha mer tips.
Tacksam för alla svar.
 
Satsa på att klippa klorna när hon är trött! Brukar gå mycket lungare då :) Hur är hon när ni klipper klorna? Doris tycker verkligen inte det är kul :crazy:
Så länge hon känns bra i hullet är det nog ingen fara att hon inte äter allt hon ska. Men om du vill att hon ska äta skulle du kunna prova att göra det till en lek t ex sprida ut kulorna på golvet så hon får "söka" upp maten själv.. Annars kan du försöka lära in nåt kommando som "Ät", det har faktiskt jag lärt Doris :o Hon va skittanig och åt knappt när hon kom, så det var nödvändigt.
(Lämnar det om ensamhet till någon annan, då jag aldrig ensamhetstränat.)
Kan tipsa om en grej som Doris tycker är riktigt roligt är godis i en tom toa-/hushållspappersrulle :)
Brukar ta något favorit godis som luktar gott, t ex ost. Och plattar till och viker hörnen (där kan man ju variera svårhetsgrad). Om jag stoppar i något som luktar mindre brukar jag visa henne när jag stoppar i den så hon vet att det verkligen finns nåt där i! :)

Lycka till med bebben! :)
 
Tack ska genast prova det där med hushållsrullen (imorgon bitti när jag kommer hem vill säga. :D)

Har testat att sprida ut maten med resultatet att hon lekte lite med dem och sedan gick därifrån vilket lämnade mig med en massa små uppblötta bitar att städa upp... Hon är inte dum.
De första dagarna fullkomligt kastade hon i sig maten. Men allteftersom hon har förstått att hon inte behöver slåss för att få i sig maten har hon tappat aptiten.
 
Gissar att det blir roligt för små valptänder! ;)

Okej, de va ju inte så mysigt..
Fick ett annat tips när jag höll på med samma sak :)
Att ställa ner maten, säja varsågod och låt den stå i 10 min, äter hon inte så är det kört.. då får man vänta några timmar.
Om inte är fel kommer hon äta när hon är hungrig.
 
Började med att ta bort maten efter 10 min igår och ge på exakta klockslag samt att gå en lite längre promenad eller ut ocj leka innan matdags. Än så länge ser jag ingen skillnad. Hon äter ju upp allt på morgonen iallafall. :)
Har en känsla av att inget är fel hon är bara lite fisförnäm och kräsen :D hon har redan visat sig vara lite långsur då hon sura mot min vän hela kvällen efter att vi klippt klorna. Tuva låg på sin filt och gav sura blickar på min vän. Försökte hon närma sig gick Tuva helt sonika iväg till mig och la sig demonstrativt och blängde. Men sen kom hon ju på att jag hjälpte till vid kloklippningen så efter ca 3 min gick hon ifrån mig och la sig någon annanstans. :p
Morsk liten dam det där...
 
Haha. Det var ju tur iaf.. Doris äter aldrig innan tolv, morgontrött som tusan :)

Doris får ett tuggben precis efter jag klippt klorna och så säjer jag att hon vart såååå duktig, även om hon sprattlar lite ;) Men då kan hon ju inte va sur på mej! :idea:
 
Tack :D

Känns bra att veta att man är på rätt spår. alltid skönt att kunna få råd och tips.
 
Jag gjorde på följande sätt när jag klippte klorna på min senaste valp. Jag lade en hög med godis på ett bord, sedan satte jag mig ned med valpen bredvid mig. Lyfte upp en tass, klippte en klo, och belönade med en godisbit. Jag tog aldrig alla tassar vid samma tillfälle när hon var liten. Vissa tycker att det är jättemesigt, "det är bara att hålla i hunden och klippa", men för mig har det fungerat bra. Hunden sitter nu stilla och håller fram tassen när det ska klippas. När jag kommer till baktassarna lägger hon sig ned på sidan så jag ska komma åt :) Jag börjar ensamträna nästan direkt, hunden får inte följa med jämt i huset (på toa och i pannrummet t.ex.).
 
Tack det verkar som ett supertips. :D

Tycker inte det är mesigt. Vill inte hålla fast min hund när det är kloklippning. Vill ju att hon ska uppleva det som ngt positivt inte negativt. :)
Sedan har hon aldrig fått följa med in på toaletten och det har hon aldrig klagat över. Hon är väldigt cool med sådana grejer.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
355
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 280
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
850
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 277

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp