Lite otäckt...

Empalie

Trådstartare
Idag skrämde vår älskade pålle sin husse och matte. Jag stod i stallet och mockade, såg hästarna från hagen sedan såg jag att min store skulle rulla sig. Jag stod och tittade på honom och njöt av skönt det såg ut. Men plötsligt såg jag att hans ben ställde sig rakt upp, vevade lite för att sedan blir stilla igen så höll han på en stuns. Jag blev plötsligt rädd, hämtade sambon och vi gav oss ut i hagen. Där låg han i sluttningen och kom inte upp! Gnäggade väldigt när vi kom fram och låga alldeles stilla. Min sambo satte sig bakom hans rygg och började gräva bort en liten snövall som bildats, hästen låg stilla. Jag hämtade grimma och grimskaft. När jag kom tillbaka hade han fortfarande inte kommit upp, han ville liksom upp på fel håll upp mot backen. Plötsligt kom vår lille pålle fram och gosade honom och ställde sig vid ryggen på min store. Jag piskade på lillen med grimman så han inte skulle få sig en spark. Då han flyttade sig bestämde sig nog Prisse för han stönade till och började sedan jobba och upp kom han ruskade sig och var alldeles blöt. täcket var lite snott. Det verkade inte vara någon fara alls, han gick fram till oss gnäggade och gick iväg. Buspojk....
Har detta hänt ngn annan, jag blev livrädd! Fick lite panik inombords och tänkte tusen tankar MEN om han inte kommit upp vad tusan hade jag och min sambo gjort. Kan se bilden framför mig på plötsligt denna lilla hästkropp som ´gnäggar och kämpar. Tur att allt löste sig men jag blev skärrad och behövde skriva av mig lite...phuuuuuu....
 
Sv: Lite otäckt...

Usch så otäckt! Skönt att det gick bra. Tur att du var hemma och såg det och kunde hjälpa till.
 
Sv: Lite otäckt...

ja gud ja...men det kan ju ha hänt innan och han har löst det hela själv, vad vet man när man jobbar om dagarna:crazy: Men som sagt vad hade man gjort om han inte kommit upp själv?????????????????????????????????????????????????????
 
Sv: Lite otäckt...

Har en kompis vars häst ofta fastnar när hon rullar sig mot någon snödriva eller så fastnar hon med benen mot stallväggen så hon är alldeles ihopknölad och kommer inte upp själv..

Hon har tydligen alltid varit sån som rullar fast i tid och otid så ser man att hon ligger ned åt fel håll ja då lär man kolla att hon kommer upp.

När hon rullar fast så räcker det generellt med att dra henne i benen så hon hamnar åt rätt håll.

När hon rullar fast mot väggen får man ta ett rep/grimskaft och dra runt alla fötterna och dra runt henne på rätt köl.

Har varit med om flera hästar som rullar fast och det brukar räcka med att putta/dra dom i benen så de hamnar rätt :)
 
Sv: Lite otäckt...

Hände nåt liknande i vårt stall när snön precis hade kommit och det var drygt en halvmeter snö.
Stallägaren hade varit iväg och handlat och när hon kom tillbaka tittade hon bara ner i hagarna för att se att alla var på plats, då var det en häst som hade rullat sig men fastnat i snön (han låg mitt i hagen), det hade blivit vallar på sidorna om honom så han låg som i en vagga. När hon kom ner så var han genomblöt av svett och hade slutat försöka ta sig upp. Hon fick skotta loss honom och till sist kom han upp -oskadd.

Men jag tänker på hur det hade kunnat sluta om det hade varit i ett stall jag stått i tidigare där hästarna går utan uppsikt hela dagen. Kunde gått illa.
 
Sv: Lite otäckt...

ja.

när jag tittade ut genom fönstret på juldagsmorgon så såg jag min store häst ligga platt ner och den lilla hon stog och "gosade" med honom.
det är en syn jag INTE vill mötas av, han är snart 27 år med dåligt hjärta.
sån tur var så hade han bara rullat fast och bara luggit en stund, min man skottade bort snön bakom honom och svågern rullade runt honom. väl uppe på benen så ruskade han lite på sig och sprang runt och busade.

hade det hänt på natten så är jag tveksam till att han hade klarat sig alternativ blivit väldigt sjuk.
 
Sv: Lite otäckt...

*kl*

Utifrån era historier här kom jag att tänka på vilken otäck tingest en överrullningsgjord egentligen kan vara..

Vi har en häst i stallet som har en förmåga att lägga sig ner precis intill väggen. Detta har flera gånger resulterat i att vi fått dra runt honom för att han ska komma loss.
Tänk om man hade haft en överrulningsgjord på någon av ovan nämnda hästar. :eek:
Visst man kan säkert få loss den, dock kanske det inte är att rekomendera att försöka lossa spännet..

När och varför används egentligen dessa gjordar?
 
Sv: Lite otäckt...

Om en häst som rullat fast skulle ha en överrullningsgjord då hade jag helt enkelt klippt/skurit av den...

Finns säkert något bra med de gjordarna och någon gillar de säkert eftersom de fortfarande går att köpa men jag vet inte själv vad som är bra med såna...
 
Sv: Lite otäckt...

När och varför används egentligen dessa gjordar?

Men överrullningsgjord är ju för att hästen inte ska kunna rulla över på andra sidan och då riskera att fastna mot väggen. Många hästar lägger sig ju ner mitt i boxen (ungefär) och rullar sedan över på andra sidan och hamnar då alldeles för nära väggen för att kunna ta sig upp. Med överrullningsgjorden kan inte hästen rulla runt på andra sidan är tanken i alla fall och alltså inte kunna fastna med benen upp mot väggen.

Sen hur bra de där gjordarna verkligen är vet jag inte, om de sitter på plats ordentligt, har aldrig behövt använda det på mina hästar men sett det i stallar ibland.
 
Sv: Lite otäckt...

När min ponny bara var ett par år gammal rullade hon fast i en trång box. Tog tag i fram och bakbenet och rullade tillbaka henne :D

Var iofs 15år och tänkte inte så mycket på hur man inte ska göra
 
Sv: Lite otäckt...

Av säkerhetsskäl så bör man inte ta tag i benen och dra hästen rätt utan använda linor runt benen så man kommer en bit bort. Helst ska man stå utanför boxen men då det inte alltid är möjligt bör man åtminstone stå på andra sidan boxen så man inte blir sparkad när hästen kastar sig upp.
Jag var med om en fölunge som rullade fast. Det var ritkigt otäckt. Den hade kolik och var illa däran och fy så snabbt den gav upp. Som tur var hade jag fått lära mig hur man gör så vi fick den rätt utan skador på vara sig oss eller hästen. Hade vi tagit tag dirket i benen så hade vi garanterat blivit sparkade och den hästen var väldigt loj pga att den var sjuk.
 
Sv: Lite otäckt...

Vi hade en mycket "klok" :p häst där jag jobbade innan, han grävde en stor grop i hagen (ca 1x1 m och kanske ½ m djup) som han sen la sig för att rulla i... Oc fastnade såklart på sidan med magen i gropen... Vi var tvugna att 5 pers gräva och dra loss honom... Den hästen hade många märkliga saker för sig... :crazy:
 
Sv: Lite otäckt...

Hmm jag har ju dragit runt flera hästar flera ggr i benen och det har varit precis som att de vet att jag hjälper dom och har varit lugna men visst får man vara lite snabb bort när man väl vänt runt dom.

I de flesta fall skulle det vara sämre att använda linor runt benen...
För en häst som sprattlar med linor runt benen känns värre än en "naken" häst..
Men det är väl mer en smaksak då..
 
Sv: Lite otäckt...

Du knyter givetvis inte fast liorna i benen utan håller i bägge ändarna. Då faller de till marken när hästen reser sig.
 
Sv: Lite otäckt...

Förra hästen rullade fast i en grop i snön en gång, men som tur var så såg jag allt från köksfönstret och kunde snabbt springa ut och hjälpa henne. Hon försökte komma upp några gånger utan resultat så jag blev lite rädd ett tag då hon sedan bara låg helt still, men efter ett tag så tog hon sats och kom upp. Hästen såg inte så brydd ut efteråt, men jag hade hjärtat i halsgropen ett tag ;)
 
Sv: Lite otäckt...

Usch man biter ihop då det just händer men jag störtlipade efteråt blev faktiskt jätterädd!
 
Sv: Lite otäckt...

Fy, det förstår jag! Jag är likadan, när det gäller mina djur är jag inte alls så cool.

Det är ju en mardröm att hitta hästen liggandes i hagen. Men skönt att det gick bra och det kommer troligen inte hända igen.
 
Sv: Lite otäckt...

Hur skulle man annars göra om man inte tar tag i benen och "drar runt" hästen rätt?

Vad jag menar är att jag hade inte en tanke på sprattlande ben som skulle kunna slå mej. Stod vid magen på sidan av hästen och tog i ett framben och ett bakben och rullade själv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 219
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 673
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok När jag var liten hade jag en så kallad "bästis" liksom så många andra småtjejer. Har kanske nämnt henne här i min dagbok tidigare, jag...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: miumiu
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp