Lite skarpare bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Becca85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 960
B

Becca85

Jag rider just nu med ett tredelat träns bett. Men jag tycker inte riktigt att det funkar alla gånger. Så jag tänkte testa ett annat bett för att se om det funkar bättre.
Det jag vill ha hjälp med är vilket bett som skulle kunna vara värt att testa.
Vad har ni själva för erferenhet av olika bett.
/Becca

Sv: Lite skarpare bett

Ingen som kan ha någon idé på något annat bett som kunde funka?

Det här med bett är en gåta..
Man får testa sig fram...
Att rida med olika bett brukar vara ett bra sätt att få hästen lyhörd utan ett skarpt bett..
Tex. Ett tredelat, Ett Pesssoabett att rida med 3 en gång i veckan, Ett D-Ringar, Ett Gummibett...
Jag gör iallafall så med dom hästar jag rider ! Och det funkar !:banana:

fasta ringar kan jag rekomendera , alltså ett eggbett.

i vilken situation blir hästen stark?
dressyr? hoppning? ute?
är du ute efter ett annat tränsbett, eller ngt ännu skarpare?

och som tigertofflan sa kan ett oledat tränsbett vara värt att prova.

Det är både vid ute ritt och vid dressyr träning. Jag vill ha honom lite mer lyhörd utan att behöva dra honom i munnen osv.
Han är mjuk i början men sen blir han hård och då får man jobba honom jätte länge innan han blir mjuk och följsam igen.

Vilken typ av rakt bett menar du, ett vanlit eller mer åt stång hållet.

Jag skulle välja ett vanligt rakt bett.
Inte något "stångliknande" !
Det är så starkt.
Och många hästar blir bara starkare & starkare ju mer man "betslar".

------------------------------------------------------------
Raka bett, Finns dom i lösa ringar ?
Jag har bara sett & använt fasta bettringar eller fasta D-ringar.

Svarar alla på en gång :)

Jag menar ett vanligt rakt, odelat tränsbett.

Raka bett finns med lösa ringar. Typ överallt.

jag resonerar som så, att i dressyren ska man kunna rida hästen på någon typ av tränsbett, helst ett som man får tävla på om man har tänkt sig det (och kandar när man kommit längre, men allt ska funka på tränsbett även då)
att rida för en bra tränare är dock bästa sättet att komma tillrätta med problem i dressyrarbetet.

blir hästen stark ute så att man har svårt att ha koll på den kan man däremot växla med ngt skarpare tex pelham/jaktkandar under förutsättning att man klarar av att rida på det.
självklart ska man sträva efter att kunna rida mildast möjliga även ute, men inte så att det äventyrar säkerheten, särskilt om man rider nära trafikerade vägar el dyl

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 036
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 210
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka