Bukefalos 28 år!

Lite stallfunderingar....behöver svar

Empalie

Trådstartare
Jag och min sambo ska nu antagligen köpa vår drömgård som vi har hyrt i ett år. Huset är underbart och ladugården gjorde vi iordning en del för ett år sedan men köper vi det vill vi göra en riktig och omfattande renovering, själva byggnaden är inte i så bra skick så det vi funderar på att göra är att riva av allt så bara stommen plus taket (som är bra) finns kvar och sedan bygga utifrån det. Jag har bestämt mig för att ha öppet upp till nock och ca 4-5 boxar. Höförvaring skall finnas ovanför sadelkammaren (som blir väldigt stor) och sedan komme det även längre bort i byggnaden bli ett rum för spån och hö. Med stor port som man kan köra in hö och spån lätt.

*Vill gärna ha erfarenheter från er som gjort en sådanhär omfattande renovering, tid, kostnad m.m. Resultat får ni gärna visa:)

* Har kollat runt lite på stallinredningar och kommit fram till att det vore lite lyxigt att få beställa. man kommer ändå göra så mycket arbete själv att det vore att unna sig lite lyx.
Vilket är då billigast tror ni:
1. Köpa hela boxar och bara sätta dit med vanliga mellanväggar.
2. Köpa fronter och boxdörrar men ha murade mellanväggar i leca med lämpligt galler ovanpå. :confused:

* Dessutom bar finns priserna på boxarna, eller är det ngn som kan ge en vink av vad dessa boxar kostar:

Equus royal
http://www.equus-driving.se/boxcol.php?v=db_box_royal
 
Sv: Lite stallfunderingar....behöver svar

11 januari :
Picture066.jpg

22 april:
ride002.jpg

Kostnad ca 50.000
Utfört arbete (ej i ordning):
borttagning av halm från skulle
nedmontage av inredning
nedmontage av innertak (inkl balkar
bortbilning av foderbord
bilning för nedläggning av ny avloppsbrunn
igengjutning av gödselränna +höjning av delar av golv
uppsättning av paneler
rivning av delar av ventilationstrumma av cement(övre delen är kvar)
rivning av del av uthus
upptag av ny dörr
gjutning av ny ramp till dörr
murning av boxar (15 cm leca+ puts)
målning
montage av boxdörrar
bortforsling av ca 6 ton skrot och gammal inredning
etc.

nu tog det inte riktigt 3 månader till att vi kunde ha hästar i stallet. Det var så lång tid det tog till vi fick boxdörrarna. Hästarna kom in i stallet runt mitten på mars, men då hade vi boxdörrar som inte riktigt var tillförlitliga...
Sedan tog det en vansinnig tid innan den nya ytterdörren kom, typ till i slutet på maj. Det finns ju egentligen mer att dra i men efter den urladdning som var i våras så har vi inte riktigt orkat.

I kostnaderna ingår: boxdörrar, galler , grus och sand, 3 st containrar, panelplankor, delad stalldörr m.m. byggmateriel
Vi som har byggt och jobbat är jag och frugan, våra respektive föräldrar och syskon (1 var) samt en morbror till mig som murade. Frugan ver ledig en vecka, resten var kvällar och helger.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp