Jag har en Leonberger hane på 4 år. Å de e de bästa jag någon sin gjort, köpt en Leonberger

Som någon tidigare skrev att en stor hund är "loj", då har den människan inte träffat många Leonberger !! En "Leon" är full av liv och ställer alltid upp på allt roligt. Den är väldigt lojal och följer troget sin matte/husse. Det är en toppen hund att ha i stallet. För den behöver mycket motion och stimullans, så ta gärna me den på långturen i skogen, den älskar att få röra på sig

Visst kan den bli "loj", när det är 25 grader varmt ute, då kan man inte bli annat än "loj"i den pälsen (Vem skulle inte bli de?) Men då tar man den till närmaste vatten (om det finns nåt) och låter den simma och bada som "Leon" älskar. Leonberger annvänds som Livräddnings hundar i vatten.
Och dregel tillhör vanligtvis inte Leonbergern. Slappa läppar ingår inte i rasstandarden, men det finns ju givetvis dom som har det ändå, men i huvudsak ska inte en "Leon" dregla.
Det är en väldigt bankär hund och trivs bland mycket människor. Den är lätt att ha å göra med fast den är stor. Den har även en bra vakt instinstinkt, så den är ju bra för att ha å vakta gården

Visst har den ganska mycket päls och den ska skötas, men vem skaffar en hund i tron om att man inte måste sköta om den
Som sagt blir inte våra kära vänner så gammla men, med en hund med så mycket fördelar måste det ju finnas någon nackdel.Eller?
Vill du ha en riktig vän? Då tycker jag att du ska fundera på ett "Lejon". Åk till en kennel å träffa dessa "björnar"och bekanta dig med dom, då kommer du förstå vad jag menar......
Man smälter som glass i solsken
Lycka till!!