Lite synpunkter...

YorkWann

Trådstartare
Ok, någon som erfarenhet av dessa raser.Leonberger, NewFoundland, GD, och staffordshire bullterrier.
Jag har redan pratat med uppfödare samt varit inne på en del hemsidor. Jag vill ha lite synpunkter från er, om varför det blev just den rasen, samt hur hundarna är, enligt er erfarenhet. :)
 
Som sagt GD är jättemysiga hundar.Har två stycken nu. Dom går bra ihop med våra hästar och katter också. Dom är vänliga mot alla. Eller bryr dom sig inte. Men dom går lösa mycket det tror jag är en fördel. Jag tycker att dom blir lugnare då. Men det är väl så med andra raser också. De andra raserna du undrar om, vet jag inte så mycket om. :bow: :banana:
 
Generellt gäller det att "stora, tunga" hundraser, tex. de 3 första som du nämner, har kortare livslängd än andra raser. Det är nog inte så många som blir mycket äldre än 8-9 år (undantag finns naturligtvis).
Mina personliga erfarenheter är att de 2 förstnämnda raserna är lite "loja" i temperamentet. Det är något som inte passar MIG, men det är naturligtvis individuellt. GD'n däremot är mycket "piggare". Sedan kräver också de långhåriga en del pälsvård, och när de fäller så märks det mer. Gemensamt för de 3 stora är också att de dreglar en del, vilket inte jag uppskattar (det är lite olika från individ till individ, beroende på hur de är "läppade") Tycker inte om när de ruskar på sig inomhus och slemmet flyger runt i rummet och fastnar på väggar m.m. OBS! Detta är mina personliga erfarenheter. Andra har kanske helt andra uppfattningar. :) Staffen har jag ingen erfarenhet av.
 
Har nu en GD, men haft flera st innan också.
Dom är lugna och fina, inte högt rankade som lättlärda direkt, men det är inga problem ;) Dreglar ganska mkt, men man står ut :p De mår bra av att få regelbunden motion, lixom alla andra hundar, muskler är bra, se till att ha en bra hälsa på hunden så lever de längre och slipper bli avmagrade/stela när de blir äldre. Vi bor ju på en hästgård så vovven får springa ute hur mkt hon vill och är med ryttare ut i skogen upp till flera ggr/dag. :)
Inte världens smidigaste hundar, men de har lätt för att fastna för en person, "mamma", även bra familjehund.
Rekomenderar en GD! :love:
 
Jag har en Leonberger hane på 4 år. Å de e de bästa jag någon sin gjort, köpt en Leonberger :love:
Som någon tidigare skrev att en stor hund är "loj", då har den människan inte träffat många Leonberger !! En "Leon" är full av liv och ställer alltid upp på allt roligt. Den är väldigt lojal och följer troget sin matte/husse. Det är en toppen hund att ha i stallet. För den behöver mycket motion och stimullans, så ta gärna me den på långturen i skogen, den älskar att få röra på sig :) Visst kan den bli "loj", när det är 25 grader varmt ute, då kan man inte bli annat än "loj"i den pälsen (Vem skulle inte bli de?) Men då tar man den till närmaste vatten (om det finns nåt) och låter den simma och bada som "Leon" älskar. Leonberger annvänds som Livräddnings hundar i vatten.
Och dregel tillhör vanligtvis inte Leonbergern. Slappa läppar ingår inte i rasstandarden, men det finns ju givetvis dom som har det ändå, men i huvudsak ska inte en "Leon" dregla.

Det är en väldigt bankär hund och trivs bland mycket människor. Den är lätt att ha å göra med fast den är stor. Den har även en bra vakt instinstinkt, så den är ju bra för att ha å vakta gården :) Visst har den ganska mycket päls och den ska skötas, men vem skaffar en hund i tron om att man inte måste sköta om den :confused:

Som sagt blir inte våra kära vänner så gammla men, med en hund med så mycket fördelar måste det ju finnas någon nackdel.Eller?

Vill du ha en riktig vän? Då tycker jag att du ska fundera på ett "Lejon". Åk till en kennel å träffa dessa "björnar"och bekanta dig med dom, då kommer du förstå vad jag menar......
Man smälter som glass i solsken :love:

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
1 850
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 182
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 836
Senast: Bison
·
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 616
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp