Lite tips för lösdrifter

B

**BORTTAGEN**

Vi har vissa planer på att bygga en lösdrift för våra hästar och har beställt häften både om just lösdrifter samt rent allmänt om att bygga stall. De har dock inte kommit än så jag tänkte kolla om någon här har lite idéer om vad man ska tänka på...
Dels är det ju det här med utfodring. Har två hbl ston (5 och 21 år) samt en shettisvalack. Kraftfoder tänkte jag att de får inne eller i varsin fålla morgon och kväll. Men grovfoder? Just nu har alla tre fri tillgång till hösilage 7-20 + hö nattetid och shettisen ser faktiskt inte ut som en boll! Men det blir ju skillnad med hösilage dygnet runt. Mina alternativ då är antingen att dela på dem några timmar om dagen eller ha på shettisen greenguard tex. dagtid. Vad tror ni?
Så är det frågan om vatten... Uppvärmd vattenkopp eller ett såntdär kar som håller vattnet frostfritt (bor norrut)? Och vatten ute eller inne?
sStrö..? Halm är dyrt och spån är gratis :) vad tror ni om spånbädd med halm uppepå istället för halm hela vägen? Eller kanske till och med bara spån, fast det fryser ju vintertid (gör halm det?)...
Sista frågan för nu. Gubben tycker synd om hästarna som ska famla i mörker, vad tror ni om lampa med skymningsrelä utanför ligghallen (+ belysning inne som tänds vid behov, om man ska leta något...). Jag vet att hästar har mörkerseende men karlar ni vet! Det känns ju som en trevlig detalj när man ska fodra kl. 5.30 på morgonen men är det tokigt för hästarnas skulle?
 
Sök efter trådar om lösdrifter, det finns flera där du kan få flera bra tips.

Fri tillgång på grovfoder är att föredra, hästarna brukar anpassa sitt ätande bra och blir sällan för tjocka.

Har haft bädd av spån (blandat med lite torv) även vintertid, det har inte varit några problem. Det är snarare torven och inte spånet som fryser.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 105
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 055
Senast: ako
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Habina
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 400
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att rensa i kalendern
  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Arbetsintervju

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp