Bukefalos 28 år!

Lite tips, tack!

W

wosbi

Hej
Jag har nu varit medryttare på en häst i snart 8 månader. Hästen är otroligt snäll och lugn i alla lägen, men jag känner att jag vill bygga lite mer på den kontakt vi har nu. typ Tillits övningar så hon accepterar mig som ja mig och inte som en människa som tar hand om henne 3 dagar i veckan bara. Har ni några bra tips hur jag kan utveckla min relation till hästen? skulle vara tacksam för alla råd som finns att få :D
 
Sv: Lite tips, tack!

Det bästa jag gjort med såväl medryttarhästen jag hade som min egen är att ta med hästen på promenader i skogen. Stanna och öva lite på att hästen flyttar på kommando på kroppsdelar, gå snirkliga banor mellan träd, buskar och snår, stanna och beta lite (beroende på säsong då) och lär hästen att den bara får beta när du sagt varsågod eller något annat som du tycker passar. Träna på att hästen skall veta exakt var den ska gå (jag vill ha min bakom mig, han får inte gå förbi min hand men annars är han fri att välja position bakåt) etc. etc.

Vad man vinner på det? Hästen lär sig att du vet vad du vill, att den kan lita på att du vet hur situationer ska lösas, att du har en personlig sfär som den inte får beträda, vad den ska göra och hur den ska förhålla sig till dig. Samtidigt som ni får en himla mysig stund tillsammans!

Sedan kan man också träna lite alla möjliga övningar från marken. Men de får nog någon annan beskriva för jag blir så lätt så otydlig...
 
Sv: Lite tips, tack!

jätte bra tips men ett problem :O min medryttare häst är livrädd att gå för sig själv, hon lixom bara stelnar till då hon kommit kanske 10 meter i från dom andra hästarna :S jag har ingen arning vad jag skall göra åt det häller :/
 
Sv: Lite tips, tack!

Du kanske bara kommer 10 meter i taget några gånger, kanske till å med i flera dagar, veckor. Men när hästen lärt sig att den biten går bra, så kanske ni kan gå 15 meter och ja, så utvecklas det.

Men det är skitsvårt jag vet, jag har en häst som stelnar o stannar, det funkar inte att vänta ut honom för det har jag provat massor av gånger, men man kan däremot bara ta ett eller två steg åt sidan så följer han med och går framåt igen. Sedan kan proceduren behöva upprepas en eller hundra gånger beroende på vad han är på för humör :D
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 387
Senast: Miiikaela_
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
694
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
705
Senast: valy
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp