Bukefalos 28 år!

Lite tips! Tandstensproblem...

Saigon

Trådstartare
Jag har tagit hand om en fd vildkatt. Problemet är att hon säkert har tandsten eftersom hon har dålig andedräkt. Jag såg idag också när hon gäspade att det såg ut som hon tappat en tand vilket ju troligtvis då beror på tandstenen. Hon såg också ut att ha en mkt konstig tand i nederkäken som liksom såg för stor ut, eller hur jag ska säga... Missbildad i vart fall. Däremot så verkar hon (än så länge) inte ha ont av sina tandproblem. Så jag får ju ta och köra till vet.

Men nu till mina funderingar. Kissen blir paniskt rädd när man håller fast henne så det är helt omöjligt att öppna munnen på henne. Och om hon nu har problem med tänderna så behöver hon ju säkert antibiotika men hur sjutton får jag i henne det?? Hon är inte alltså bara lite normalt motsträvig utan totalt panikslagen och vild när man försöker tvinga henne till ngt. Och efteråt så blir hon rädd för mig (har försökt få i henne maskpiller utan att lyckas. Vägrar dessutom att äta dom trots instoppad i leverpastej m.m.) Någon som har tips och erfarenhet?

Problem nr 2. Jag har ju ingen försäkring på den här katten. Hur mkt tror ni det kan kosta? Med tanke på att det såg ut att vara lite rejäla problem där i munnen menar jag... Kan man gå till vet. och be dem titta och typ göra en kostnadsbedömning? Det känns ju samtidigt vansinnigt att inte ha råd att ge henne behandling. Men jag är rädd för att det kommer kosta ett antal tusen... Tror ni det gör det? Men mest funderar jag på nu, eftersom jag för tillfället är urfattig, på om vet. så att säga drar igång hela karusellen direkt när man kommer in med katten eller hur fungerar det? Ett par tusingar kan jag ju vaska fram men inte så mkt mer än så... Och samtidigt så skulle det ju kännas oerhört hemskt om man var tvungen att avliva henne för att man inte har råd att fixa hennes tänder!
Eller är det inte så dyrt som jag tror? Jag är bara van vid vet. besök med hästen som slutar i astronomiska summor men som räddas utav bra försäkring! Så jag vågar liksom inte ens spekulera i vad slutar på om man inte har försäkring...

Ngn som vet...???:cry:
 
Sv: Lite tips! Tandstensproblem...

Jag blev tvungen att åtgärda lite munproblem min gamling. Det blev två besök hos vet, en veckas antibiotika, sövning, fem röntenbilder, en utdragen tand (plus tandstensborttagning som egentligen inte var nödvändigt men lika bra att göra när han ändå var sövd). Summa:2600:-
Börja med att åka dit och kolla. Är det problem på gång kan det vara billigare att åtgärda direkt.
 
Sv: Lite tips! Tandstensproblem...

Inte värre??? Det var bättre än vad jag hoppats på... Men frågan är om det stannar där för oss...

Inget tips på hur man ska få i medicinen?
 
Sv: Lite tips! Tandstensproblem...

Nej tyvärr. Mina sätter man i knät och öppnar munnen på :) (Dock är det helt omöjligt att få i dem pasta eller flytande medicin, de spottar bra...)
Fråga vet om tips om det behövs medicin.
 
Sv: Lite tips! Tandstensproblem...

Hallå där...är det jag under annat namn som skrivit tråden ;)..Bara skojja. MEN det du skriver stämmer ju in på mig och min lilla Smulan. Smulan är från början en vildkattunge..Infångades ungefär då hon var 7 månader. Då började mitt lilla helvete att göra henne tam :(...Allt det du skriver känns igen med RÅGE. Det jag gjorde både bra saker samt misstag (villket jag kommer till sen)..Var att börja från noll. Att tro man kan lyfta upp en vildkatt eller pilla in något i munnen är dömt att misslyckas. Jag blev sönderklöst många gånger samt katten chockad..Tills jag började från noll alltså.

För att överhuvudtaget få något förtroende så började jag med att enbart låta henne frivilligt låta sig lukta på min hand..Det nöjde jag mig med..Aldrig tränga sig på var mitt motto. När hon väl kom frivilligt, och blev någotsånär tam, så självfallet ville jag lyfta henne. Det gick ju INTE. Panik-katt !!

Jag började med att bara hålla runt henne, utan att hålla fast henne...kanske klia lite under hakan..sen släppa. Jag tror jag höll på i över halvåret med sk närkontakt på HENNES villkor. Det lönade sig...Smulan är född 2002 och är nu snart 4 år. Än sitter vildkatten i henne..Men numera kan jag ställa krav på henne utan att hon nästan svimmar av chock.

Det jag gjorde fel: Efter något år så kom hon ju så pass nära att jag kunde känna hennes andedräkt..den luktade inte bra..men heller inte superilla...Fattade väl att det var tandsten. MEN jag sköt hela tiden upp vet-besöket eftersom jag INTE ville utsätta henne för stress och chock. Hon blev rent av panikslagen om man tvingade henne..Sen en vecka en sommar kom mamma/styvfar samt bror på besök 1 vecka....Det rubbade ju allt med Smulan. Plötsligt var det fler än JAG i lägenheten. Jag har sällan besök här hemma. På nästan 1 vecka varken åt eller drack hon (kanske nattetid..vem vet)..Satt hela tiden under min soffa och tryckte. Men hux flux en dag satt hon vid skålen och åt..och mamma fick vara i rummet utan att hon stack. Mamma sa då en ganska bra grej..Nämligen att: Jag har ju inte utsatt henne för någonting, därför är hon ju van bara dig...kommer det någon annan så blir hon rädd eftersom du aldrig utsatt henne för främmande människor..Och det hade jag ju inte heller.

efter detta började jag ställa lite krav...i form av: Tvingande saker som kommer att komma..Fasthållning, eller tvingas in i en transportbur..Det gick smidigare än vad jag trott i min hjärna. Visst, hon pep och skrek...men efter en stund acceptera. Jag hade ju alltid släppt henne eftersom jag blivit riven.

Tillbaka till tandsten: Jag åkte i år 2006 med henne till veterinären :eek: ...Ganska lång väntan..Och resultatet efter detta: 2 tänder utdragna, tandköttsinflammation i hela munnen samt att tandhalsarna var synliga på alla tänder :(....Bara för jag i min enfald ville skydda henne från stres och chock. Gör inte som jag och vänta...åtminstone inte flera år :(

Mitt veterinärbesök kostade 1012:-, och eftersom hon hade inflammation fick jag lösa ut antibiotika på apoteket för 155:-. Detta är ganska human peng...med tanke på utdragning av tänder, sövning, lugnande, tandstensborttagning. Det var en privatveterinär..Du kan nog komma billigare undan med en distriktsveterinär samt så kan du få en räkning. Det kan man inte alla gånger av en privat. Att du inte har försökring gör nog inte så mycket eftersom Smulans vet-besök inte ens kom upp till självrisken som i mitt bolag är 1200:-.
 
Sv: Lite tips! Tandstensproblem...

Efter att du tagit bort tandstenen så kan du använda Plack off i förebyggande syfte så spar du pengar. 139:- för ett års användning och man lägger det på maten. Det ger dessutom bättre anedräkt ;)
 
Sv: Lite tips! Tandstensproblem...

Försäkringarna täcker heller inte munsaneringar.
 
Sv: Lite tips! Tandstensproblem...

:bow: Tack, tack för tipsen... Nej, det är ju som du säger viktigt att komma iväg i tid! Och jag har ringt till vet. nu och bokat tid. Och det verkar ju inte alls bli så dyrt som jag trodde!! Jag var rädd för att det skulle gå på flera tusen om det var alltför allvarligt...

Så det enda återstående problemet är väl hur jag ska få i henne medicinen efteråt...:confused: Men jag får väl ta en sak i taget. Hur fick du i din medicinen???
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 307
Senast: LenaH
·
Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 489
Senast: Safir
·
Katthälsa Var på den årliga tandkollen med min herre idag, och nya missan fick också en koll. Hon hade inte verkat besvärad från munnen alls, men...
2
Svar
37
· Visningar
4 703
Senast: Sol
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 873
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp