Liten, billig luftfuktare

Monkie

Trådstartare
Jag skulle vilja testa skaffa en liten luftfuktare för att se om mina torra slemhinnor näsa och ögon blir bättre. Vi har asdålig luft på jobbet och hemma har vi en luftvärmepump som jag tycker gör luften torr.

Den ska vara:
  • Portabel
  • Inte för dyr - gärna billig!
  • Gärna kunna användas tillsammans med doftoljor om man vill sprida lite doft i hemmet
Nån som har testat någon liknande och kan rekommendera?
 
Jag har en från Nordic Home Culture som rymmer 3,5 liter. Den kostade ett par hundralappar, och används för att öka luftfuktigheten i ett rum där några av mina marsvin bor. Ett av marsvinen har kronisk rinit, och med ökad luftfuktighet så andas han otroligt mycket bättre.
 
Jag är så himla rädd att det ska bli för fuktigt inne?
Finns det risk för det?

Generellt sett; nej. De flesta luftfuktare har väldigt låg kapacitet, så för en vanlig lägenhet behöver man ett par stycken och dessutom fylla på vatten varje dag/flera gånger om dagen. Däremot är det korkat att köra luftfuktare om det inte behövs, så en hygrometer behövs ju.

(Många "halvbra" luftfuktare har inbyggd hygrometer, men då mäter de ju precis vid luftfuktaren och det är inte riktigt det smartaste stället att mäta på... Bättre att köpa en separat hygrometer i så fall, de finns för någon femtiolapp där termometrar säljs. Min luftfuktare har sin mätning i fjärrkontrollen istället, men jag tror det är enda modellen som har det.)

Jag försöker hålla 50% i sovrummet åtminstone. Det brukar resultera i att jag får upp det till 45-50% vintertid (6-7 liter vatten går åt per dygn då) medans den här tiden på året ofta ligger runt 55% av naturen.
 
Vilken blev det? :)
Typ en sån här images.jpeg
Misstänker att den är lite för klen, men får placera den nära mig 🤣
 
Lånar tråd istället för att starta en egen.
Har bestämt mig för att testa en luftfuktare i sovrummet, tycker vi har torr luft med torra näsor som följd.

Söker en tyst och "släckt" luftfuktare dvs inga ljus. Gärna räcka runt 8 timmar! :) Vad rekommenderar ni?:)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 199
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 152
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp