Liten, ettrig vovve? Vilken ras?

Sv: Liten, ettrig vovve? Vilken ras?

Det första som ploppade upp var faktiskt Jack Russel terrier.
Jag har en släthårig hane som blir 12 år i mars och mina föräldrar har hans helbror som är lika gammal(också släthårig). De har även en strävhårig tik på 7 år. Tycker det är väldigt trevliga hundar faktiskt. Båda grabbarna är hur fräscha som helst och beter sig som unghundar fortfarande. Det enda är att min hund är blind på ett öga, men det är en bitskada. Annars har dom varit friska hela livet alla tre.
Det är mycket fart i dom, men så fort man kommer innanför dörren kopplar dom av. Ligger gärna och sover under täcket heela förmiddagen om chansen finns. :p

kl

Jack Russel och pincher, kräver inte de mer än "bara" väldigt mycket fysisk motion? Typ spår osv? Allmän/vardagslydnad kommer de ju hålla på med till viss del, men inte direkt någon mer psykiskt aktivitet utöver det.

Japp, det är en Australisk terrier tulla är. :)

Nu är ju inte Tullan en typisk aussie med sitt milda och bekväma sätt (snarare tvärtom). De flesta är ju betydligt aktivare på alla sätt och vis, så nog skulle en aussie passa dem bra ;)

Tror det beror lite på individ och så.
Våra tre har inte gjort något spec förutom vardagslydnad, promenader och så har vi för skojs skull tränat lite trick. Dom är otroligt lättlärda. Min har på äldre dagar lärt sig att både morra, nysa och gnälla på kommando. Sista året har jag provat lite spår med min men det har mest varit för att jag ville prova, och det är inget jag har gjort innan. Dom har fått vara ute mycket på gården och sådär också. Jag har inte upplevt att dom blir hyper på något sätt om dom har en lugnare dag, men det kan ju som sagt bero på individerna. Dom är ju ganska nära släkt alla tre.

kl

Jack Russel och pincher, kräver inte de mer än "bara" väldigt mycket fysisk motion? Typ spår osv? Allmän/vardagslydnad kommer de ju hålla på med till viss del, men inte direkt någon mer psykiskt aktivitet utöver det.

Nejdå, mina pinnar är glada bara de får vara med i vardagen.
Jag tränar inget alls med mina hundar, mer än vardagskommandon och de är lyckliga vad jag kan se iaf.
Och de har en bra av och på knapp, inne är det lugnt, ute full rulle. :D

kl

Jag tror inte min dp hade varit odräglig om hon promenerat 1 mil varannan dag. Går jag milrundan med henne säger hon inte så mycket resten av dagen. Fast då har jag henne lös och hon springer ju säkert dubbla sträckan.

Skulle mina behöva gå en mil varannan dag skulle jag inte se röken av dem övrig tid..
De är lika lata som matte nämligen.. :angel:

Skulle mina behöva gå en mil varannan dag skulle jag inte se röken av dem övrig tid..
De är lika lata som matte nämligen.. :angel:
Hehe "sådan herre sådan hund" ;) min följer glatt med på en joggingrunda på 5-10 km men kan också sova i soffan en hel dag om det är det som erbjuds, nu när det varit kallt en längre period och vi inte är ute så mycket har det faktiskt gått bra och vi har inte tränat något regelbundet sen i oktober och planen är att ta det lugnt en månad till.

Hihi japp!:angel:
Nu när det är kallt ute är det min fralla som är mest aktiv i familjen..
Bara hon som att kylan är okej.. :p
Pinnarna är fruktansvärt snabba med vad dom ska göra utomhus. :D

Är det en med skägg? Kan man klippa bort den i sånna fall? :p

Lite skägg har de (både cairn och welsh) men det kan man ju trimma ner om man vill. Jag håller Leia ganska korthårig i ansiktet, tycker att hon är sötare då (hon ställs inte ut):). Var först tveksam till en hund med ens lite skägg men nu tycker jag bara att det är sött:laugh:.

Jag har haft 3 st JRT under mitt liv och ingen av dem har krävt massor. De hänger med på allting och tycker att allting är roligt, men de har inte krävt mer än ett någorlunda aktivt liv.

Min JRT bor som sagt hos mina föräldrar som är ca 60 år båda två. Morsan går en runda med henne i skogen nästan varje dag. Sen leker de ju på tomten och sådär också förstås. Tränar gör de ingenting alls mer eller mindre. Jag har försökt att få dem att träna mer med henne för att hon tycker att det är roligt, men träningen blir mest när jag är där eller när hon bor hos oss i vissa perioder.

Är man sjuk ligger hon gärna i soffan i 3-4 dagar på raken utan att kräva någonting mer. Men efter det blir hon väldigt otålig och vill göra någonting! Visst kräver hon mer än min chihuahua gör och det är ju en självklarhet. Hon är ju en JRT och det ska vara lite action i henne. Hon ska vara en livlig hund som mer än gärna hittar på saker. Men hon är inte sån att om man inte aktiverar henne så äter hon upp hela soffan eller liknande. Hon tar lugn mer lugn och ro så att säga. Men när hon tycker att det är lite väl lugnt tar hon fram leksaker ur sin korg och "tvingar" dig att leka med henne = kasta leksaken 100 ggr. :)

Har de bråttom att skaffa ny hund? Annars kan vi ju ha en liten hundträff nästa gång hon är här nere i trakterna så får de träffa henne och se vad de tycker om henne. :)

Nu är ju inte Tullan en typisk aussie med sitt milda och bekväma sätt (snarare tvärtom). De flesta är ju betydligt aktivare på alla sätt och vis, så nog skulle en aussie passa dem bra ;)

Haha, tänkte också på det :p

YW: Vår vän i danmark har ju en aussie jag har berättat om. Hon är rena motsatsen till lilla Tulla. Men kanske lite mycket om man bara vill promenera?

De skulle ha en Turbo :idea:

De skulle ha en Turbo :idea:

Lägg på några kg och lite högre ben så hade det varit perfekt. :)

Mamma blev lite förtjust i bilden på den helt nerklippta tibben dock :p Jack russell och tax låg rätt bra till med. (Fixar taxar att gå så långt by the way?) De är mer inne på omplacering med, ingen valp, som det känns nu iaf :)

Har de bråttom att skaffa ny hund? Annars kan vi ju ha en liten hundträff nästa gång hon är här nere i trakterna så får de träffa henne och se vad de tycker om henne. :)

Nej, nej, om nått år, två kanske. Vi pratade om det här omdagen bara, därav trådstarten :)

De träffar nog gärna henne, trevligt :)

Ja, kanske :) Också ett alternativ.

Pappa anser att det ger hunden karaktär med massa egen vilja och lite jävlar anamma!

:p

så andra krav är väl att den ska kunna vara själv nån timme utan att göra sönder huset eller skälla/yla för mycket. (Dvs, mamma ska kunna gå och dricka kaffe hos grannen utan att ha med hunden) Inga, eller mkt få rasbundna sjukdommar, gärna tycka om folk, lekfull (Pappa leker, springer, hoppar , kastar pinnar, bollar, kryper på alla fyra runt i huset och leker med hunden. Tydligen är detta ett brist på barnbarnsyndrom...) Den behöver inte vara lättlärd eller ha speciellt mycket will to please. Den ska vara glad och sprallig helt enkelt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag: aldrig haft hund. Sjukdomsbekymmer som gör att jag inte klarar promenader någon dag i veckan men har i övrigt obegränsat med... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 842
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag och sambon funderar på att köpa hund i år och jag hoppas kunna få lite råd av alla kunniga Bukare där ute. Sambon och jag har... 2
Svar
36
· Visningar
6 478
Senast: FannyoArre
·
Hundavel & Ras Nu ni ska ni få ännu en rasvalstråd att skriva i ;) Jag har ju flyttat hemifrån och tar snart med mig min hund som för närvarande är...
Svar
16
· Visningar
2 151
Senast: Jenka
·
D
Hundavel & Ras Vi funderar på att skaffa hund. Mest för att aktivera min 10åriga bror som tycker alldeles för mycket om tevespel. Min mamma har... 2
Svar
31
· Visningar
2 923
Senast: stintans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka