Liten-medelstor hundras?

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Nillah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 825
N

Nillah

Hej!
Jag kikar runt lite på hundraser i spannet 30-45 cm i mkh. som är glada och alerta, lyhörda och lättlärda osv,, - allmänt trevliga sällskapshundar helt enkelt.

Har du en hund/vet med dig om någon hundras som passar in på detta?

Utöver ovanstående egenskaper söker jag en kontaktsökande hund med mycket ögonkontakt. Detta är väldigt viktigt för mig. Jag har svårt för hundar som inte kommunicerar så mycket, kanske delvis för att jag har varit fodervärd till en lagotto som gav väldigt mycket ögonkontakt, lade huvudet på sne, "pratade" osv. Rasen ska ha liten jaktinstinkt, helst inte vara för skällig och vara flexibel på så sätt att den inte kräver så mycket motion men ändå uppskatta långa promenader.

Om ni vet någon hundras/har en hund som stämmer in på detta får ni mer än gärna skriva här, och är ni ägare till en hundras som ni tror skulle passa mig får ni hemskt gärna beskriva er hund utförligt :)

Jag undrar också om någon har en egen eller har kontakt med raserna pudel (dvärg) och norsk buhund och vad ni har för uppfattning om de raserna? Just nu "ratar" jag pudel för att jag fått intrycket av att den är "för" sällskaplig och har svårt för att vara ensam hemma (inte för att någon hund tycker det är kul att vara ensamma länge) och norsk buhund för att den eventuellt är för skällig, men jag vet inte om jag har rätt i det.. :P

Tacksam för förslag

Sv: Liten-medelstor hundras?

Norsk buhund har ett större aktiveringsbehov än vad jag tror att du är villig att ge. Det är ingen renartad sällskapshund, utan det är en jakthund som kräver en del.

Är det en sällskapshund du ska ha bör du nog titta på någonting annat.

Det finns en tråd om pudlar här på forumet, har du tittat på den?

Varför inte en Lagotto när du trivdes så bra med den?

Jag slår som alltid ett slag för löwchen som jag tycker är en underbar sällskapshund som även passar den som vill kunna göra lite mer med sin hund. Löwchen är den största av bichonraserna som alla är väldigt trevliga och lättsamma, sociala hundar. Mycket lättlärd och lätt att ha med överallt. Frisk och sund ras. Man kan ha synpunkter på rasklippningen, en lejonklippning som gett rasen dess namn. En löwchen i päls kräver naturligtvis en del skötsel. Jag har haft min nedklippt efter unghundstiden eftersom lång päls inte passade in i vår tillvaro med häst och stall. Min löwchen fyller snart 14 år och även om han har sina krämpor nu så har han behållit sin vitalitet och är fortfarande med på det mesta vi gör. Vi har gått mycket olika kurser och hållit på med spår och tränat mycket trix och sånt hemma. Det är en hund som är väldigt positiv till att träna men inte kräver det. Min pojke har i alla tider gått mycket lös och jagar inte. Han har varit med på långa vandringar och gått flera mil per dag, men dagar när jag känner mig lite krasslig eller det regnar kan han lika gärna nöja sig med korta kissrundor. Det har inte varit något problem att lämna honom ensam men inte heller att ha honom med i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

Löwchen är helt enkelt jättetrevlig och positiv om du vill ha en mångsidig frisk och jättegullig sällskapshund som dessutom vaktar utan att vara skällig och som du kan göra allt möjligt med.

Min löwchen har gett oss väldigt mycket glädje i alla år. Han är 31 cm och väger c:a 8 kg.

yennork: lagottos är aningen för stora, kräver nog lite mycket energi och verkar i många fall ha lite dålig mentaitet. Sen är den lagotton jag var i kontakt med ganska stabil, men det verkar ganska ovanligt att de är det

Dvärgshnauzer (hur stavas det:o) kanske är värt att kolla upp.
Någon med mer kunskap kanske kan skriva nåt.
Men de jag varit i kontakt med ha varit pigga, glada men ändå inte krävande.
Kan lika gärna slappa i soffan som ut på en springtur.
Jagar råttor:D

sheltie? de flesta hundar i grupp 9 som har någon form av will-to-please? (griffonen är en sådan, och vad jag upplevt, en del bichoner, pudlar. resten har jag ingen som helst koll på)

Jag kommer ofta i kontakt med dvärg och mellanpudel, de är otroligt trevliga hundar. En ras jag funderar på som nästa hund, lättlärda och alerta, men kan uppskatta långa dagar i sängen. Har inte hört eller upplevt att de ska vara svåra att lämna ensamma, men så är det en träningssak också.
Du kan lära pudeln i princip allt.
Kräver en del pälsvård men de fäller o andra sidan inte.

Jag slår som alltid ett slag för löwchen som jag tycker är en underbar sällskapshund som även passar den som vill kunna göra lite mer med sin hund.
Jag kan också rekommendera löwchen. Det är tyvärr en ras som ofta glöms bort i sådana här sammanhang. Mycket trevliga hundar dock!

*Delvis knapplån*
Tack för tipsen! Just nu känner jag att jag mest är inne på pudlar, det känns som att det är en ras som skulle passa mig väldigt bra. Sen kan jag ju också tillägga att ett hundköp inte är aktuellt än på några år, men det är alltid kul att spåna lite och se vad för raser andra ger förslag på :) Ni får gärna fortsätta ge förslag i tråden om ni vill

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag går i valpköparplaner, dock inte förrän TIDIGAST nästa år men mest troligt 2027. Det blir i så fall hund nummer två då jag har... 2
Svar
22
· Visningar
1 886
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 371
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 715
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 671
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka