Liten ryttare på stor häst?

cf234k

Trådstartare
Hej! Jag ska eventuellt börja rida en häst som är vääldigt hög, typ vid 1.90, själv är jag 154. Hästen i fråga är väldigt snäll från marken och de finns ju pall att komma upp på men undrar ändå om någon har erfaren av detta? Något speciellt jag bör tänka på vid ridning t.ex?
 
Jag är några cm längre än dig och har 'bara' erfarenhet av 185cm häst men:

Det är onödigt svårt och krångligt. Inte själva ridandet men allt runtikring. Att borsta = behöver pall. Sadla = behöver pall. Svampa av = pall. Osv.
 
190 cm?😅
Det är verkligen enormt! Det hade inte jag varit så sugen på..

Men du får prova. Det kan säkert funka om hästen är lyhörd och lydig, men finns en överhängande risk att du kommer känna dig som en liten fluga där uppe..
 
Det är stort!
Hade en stallkompis med en clydesdale i nästan den storleken. Jättesnäll och lyhörd, men jag hade definitivt inte velat sätta mig på den, och då är jag ändå 170..
 
Jag är några cm längre än dig och har 'bara' erfarenhet av 185cm häst men:

Det är onödigt svårt och krångligt. Inte själva ridandet men allt runtikring. Att borsta = behöver pall. Sadla = behöver pall. Svampa av = pall. Osv.

Håller med här! Har varit på turridning på shirehästar på 185+ cm, jättehäftig upplevelse 😍 men en häst i den höjden kräver som sagt pall till typ allt så nej det är inget jag skulle vilja hålla på med regelbundet😅.
 
Alltså, jag är 165 cm lång och red en häst på 175 cm på ridskolan. Ridningen var inga problem. Men allt annat var jobbigt. Rykta uppe på ryggen, lägga på sadel/täcke osv.

Når du ens upp att kontrollera att ryggen ren innan du lägger på sadel? Eller behöver du pall till det?

Ridningen kan säkert funka bra!
 
Tack för alla bra svar! Som sagt så är jag väldigt kort och behöver ändå pall på hästar över 165 om jag ska få de rena ordentligt, och har vant mig. Hästen i fråga ska som sagt vara extremt snäll, sänker huvet vid tränsning osv, och de handlar om 1 gång i veckan. Men tack för input, får se hur de går helt enkelt😅
 
190 cm?😅
Det är verkligen enormt! Det hade inte jag varit så sugen på..

Men du får prova. Det kan säkert funka om hästen är lyhörd och lydig, men finns en överhängande risk att du kommer känna dig som en liten fluga där uppe..
Haha ja!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 900
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
12
· Visningar
1 474
Senast: mamman
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 042
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp