Livet som en mjölkko

Sv: Livet som en mjölkko

Inte riktat till någon speciell.


Men jag tycker det är jättemärkligt att vi ska hålla på att dricka mjölk från en annan art. Och att det ska bli hysteri så fort man kritiserar mjölkdrickandet..som att vatten inte skulle duga ??

Inte tusan behöver vi väl något som kon ger oss..vi behöver ingenting. Och sen säga att den eller den blir utrotade om vi inte håller dom för våra egna syften är ju bullshitsnack utan dess like. Vi har ju tagit fram dess djur för våra egna syften..så låt dom då få dö ut ..förlorar vi nåt på det eller ?

Ska vi säga detsamma om alla hästraser som finns åxå!?

Så du äter inte varken ost, smör, fil.....?

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Kor (tillsammans med andra betesdjur) håller tex våra hagmarker, ett av Sveriges mest artrika habitat, öppna. Utan dem har vi MÅNGA arter som blir utrotade.

:bow: Stämmer mycket bra. Vi har ett samarbete med länstyrelsen och fågelskådare iom. vårat naturbete. Betesdriften främjar fåglarnas häcknings/viloplatser i hög grad. Vissa fågelsorter som inte synts här under 30-40 år har återkommit iom. att vi år från år har restaurerat mer betesmark.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Även djurhållningen och hur länge kalven ska gå med mamman skiljer. Kommer inte ihåg hur mycket just nu.

EDIT: Ekologiskt iaf

Viktigt är att påpeka här är, att bara för att det skiljer sig regelmässigt så behöver det inte göra så i praktiken något nämnvärt. För vår del så fyller vi alla krav på djurhållningen utom att vi ger pulver efter det att kalven är 2 mån. samt att vi använder konstgödsel.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Av ren och skär nyfikenhet: Ungefär hur mycket kor på 85 ha? Låter gigantiskt!

.

Korna går inte på naturbetet, de måste ju ha tillgång till att bli mjölkade. Det är endast kvigor och endel stutar som går där. Det går i runda svängar c:a 70 djur där.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Du bor för långt bort. :)
Men som du skrev det så var det en självklarhet, även för oss som inte vet hur det ser ut hos dig. Om det hos dig är praktiskt omöjligt att ha dom på naturbete är en sak, men jag förstod det som att du hänvisade till princip e dyl.

LIA
 
Sv: Livet som en mjölkko

I mina ögon är det naivt, man kan bara påverka till en viss gräns och inte på l¨nga vägar så många som man skulle önska.

I övrigt håller jag helt med dig, folk lever alldeles för långt i från verkligheten. Och helt klart borde barn få lära sig mer i skolan och även bevittna slakt. Tyvärr så har det med skolans minskade medel blivit så att skolklasser inte tar sig ut på studiebesök längre. Det blir bara de skolor som finns i de byar där det finns lantbrukare som nu har den möjligheten om inte föräldrarna vill kosta på vad det kostar att hyra en buss.

I allmänhet kan man alltid försöka förändra. Tror man inte på det utan bara flyter med skulle aldrig något förbättras. Vi kan förändra mer än vi tror!

Andra stycket håller jag helt med om.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Viktigt är att påpeka här är, att bara för att det skiljer sig regelmässigt så behöver det inte göra så i praktiken något nämnvärt. För vår del så fyller vi alla krav på djurhållningen utom att vi ger pulver efter det att kalven är 2 mån. samt att vi använder konstgödsel.

Kicki :laugh:

Om jag förstått det hela rätt vid mitt senaste riktiga studiebesök (vilket dock var några år sedan), så är det dessutom rätt lätt att söka dispens från de reglerna men fortfarande räknas som ekologiskt? Tex när det gäller huruvida korna är uppbundna eller inte. Dock gällde det i en övergångsperiod.

Det här är jag dock inte så hemma eller säker på, så det kan säkert du bättre.
Varför är det så vanligt att inte reglerna följs? Pga dispenser, bristande kontroller eller vad?
Räknas ni som ekologiska?

LIA: Kan inte svara i Kickis ställe men det måste vara svårt/tidskrävande att få in kor från 85 ha flera gånger per dag.
 
Senast ändrad:
Sv: Livet som en mjölkko

Inte riktat till någon speciell.


Men jag tycker det är jättemärkligt att vi ska hålla på att dricka mjölk från en annan art. Och att det ska bli hysteri så fort man kritiserar mjölkdrickandet..som att vatten inte skulle duga ??

Inte tusan behöver vi väl något som kon ger oss..vi behöver ingenting. Och sen säga att den eller den blir utrotade om vi inte håller dom för våra egna syften är ju bullshitsnack utan dess like. Vi har ju tagit fram dess djur för våra egna syften..så låt dom då få dö ut ..förlorar vi nåt på det eller ?

Låter vi korna dö ut förlorar vi som sagt tex stora biologiska värden iom att betesmarkerna växer igen. Korna har ersatt de numera utdöda megaherbivorerna som höll markerna öppna tidigare.
Dessutom förlorar vi bra mat, andra bra produkter osv.

Visst kanske vi inte BEHÖVER, för vår överlevnad, mjölkprodukter idag. I Norden finns traditionen att dricka mjölk eftersom den i princip behövdes för att överleva. Vintertid bor vi ju inte i ett speciellt vänligt klimat (innan uppvärmda hus uppfanns ;)) Därför har vi också den högsta andelen laktostoleranta i världen.
Mjölk kan jag avstå (utom i kaffet), men inte allt som kommer från den; ost, smör, maträtter, yoghurt osv.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Du bor för långt bort. :)
Men som du skrev det så var det en självklarhet, även för oss som inte vet hur det ser ut hos dig. Om det hos dig är praktiskt omöjligt att ha dom på naturbete är en sak, men jag förstod det som att du hänvisade till princip e dyl.

LIA

Frågan var riktad till mig och till de 85h som vi har som naturbete, och inte rent generellt hur det fungerar hos andra. Därav mitt svar.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Om jag förstått det hela rätt vid mitt senaste riktiga studiebesök (vilket dock var några år sedan), så är det dessutom rätt lätt att söka dispens från de reglerna men fortfarande räknas som ekologiskt? Tex när det gäller huruvida korna är uppbundna eller inte. Dock gällde det i en övergångsperiod.

Det här är jag dock inte så hemma eller säker på, så det kan säkert du bättre.
Varför är det så vanligt att inte reglerna följs? Pga dispenser, bristande kontroller eller vad?
Räknas ni som ekologiska?

LIA: Kan inte svara i Kickis ställe men det måste vara svårt/tidskrävande att få in kor från 85 ha flera gånger per dag.


Ja vi har en halvmil till naturbetet, så att de ska kunna gå hem till roboten är ju en omöjlighet. ;) Att ha ett sådant stort bete överhuvudtasget till kor som ska mjölkas skapar problem, samt att ett naturbete inte är något som man vill ha högprod. djur på.

Våra kor går hemma vid gården och kan traska ut och in som de vill, vilket är helt nödvändigt för ett fungerande robotsystem. Och de är även gjorda av socker för så fort det börjar regna reser sig alla som "en ko" och traskar in innan de smälter. :D

Övergångsperioden är nu över om jag inte har helr fel och det gäller även dispensen för att ha djur ute sommartid.

Att det utfärdas dispenser är rätt naturligt iom. att det är väldigt svårt att göra en omställning rakt av. Så för de som vill göra en övergång så bör man ju underlätta detta. Förutom pengar till om/tillbyggnad samt ev. mer mark. Så ska ju driften fungera hela tiden så bra som möjligt, är ju inte bara att stänga igen medan man ändrar och bygger t.ex.

Vi är inte ekologiska, har för lite mark för det. Alla andra krav uppfyller vi. Men här runt kusten är det inte lätt att få tag i såpass mycket mark som skulle behövas, man får ju inte använda konstgödsel. Och vi är rätt många bönder häromkring. Men för mig så är det oerhört viktigt att djuren har ett så bra liv som möjligt, och därför är det inte lönt att stånga sig blodig på markfrågan som är som den är, utan sikta in sig på djurkomforten i stället.

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Låter vi korna dö ut förlorar vi som sagt tex stora biologiska värden iom att betesmarkerna växer igen. Korna har ersatt de numera utdöda megaherbivorerna som höll markerna öppna tidigare.
Dessutom förlorar vi bra mat, andra bra produkter osv.

.

:bow: exakt!

Kicki :laugh:
 
Sv: Livet som en mjölkko

Vad menar du när du säger naturbete? Ogödslat?
I så fall: Är betet för näringsfattigt för att man inte ska vilja ha producerande djur på det eller vad är anledningen?

Har nämligen funderat på detta, naturvårdsmässigt vill man ju ha ogödslade betesmarker. Dock gör ju det knappast att det slutar växa ;) Men blir det då också automatiskt magrare bete för djuren? Man gödslar ju med N och P men för djuren borde väl de organiska ämnena spela störst roll. För mig är inte sammanhanget självklart, men vet du hur det är? Glömmer alltid fråga mina handledare...
 
Sv: Livet som en mjölkko

Tycker det är synd att höra att vissa kor hålls under så dåliga förhållanden, men det finns bra gårdar också, kan ta "min" skola som exempel...

Korna går i en kall lösdrift, har stora beteshagar och en stor ligghall med rent strö och massor av halm, fri tillgång till ensilage, en foderautomat som ger varje ko en individuell mängd kraftfoder per dag, de har även stora rotborstar på väggarna som de kan klia sig mot, blir ompysslade och klappade och lever i lugn och ro. Alla ser ut att må bra och de är sällskapliga och tama. De mjölkas i en mölkgrop dit de går självmant när det är mjölkningsdags.

Kalvarna bor i en box dit kon kan komma och gå som hon själv vill första tiden, sedan grupperas de enligt åldern och bor med jämnåriga kompisar i stora halmfyllda boxar med plats att springa omkring på, fri tillgång till ensilage och rent vatten och "nappflaskor" på väggarna. De får mycket klapp o gos av studerandena och är riktigt tama :)

Tycker att alla gårdar borde ha sina djur på det viset (lösdrift alltså), oavsett om det är kor, grisar eller vilka andra produktionsdjur som helst det gäller.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Det skulle behövas en stor lagändring för både mauelt mjölkade kor eller karusell. Tyvärr gynnar väl det inte de mjölkbönderna som vill tjäna så mycket som möjligt på mjölken. Därför ser det ut som det gör idag.

Mig veterligen får inte mjölkbonden särskilt mycket för mjölken, mellanhänderna får mer för mjölken än den som tar hand om kon. Eller så är det konsumenterna som inte vill betala för mjölken och heldre köper billigare tysk mjölk på Lidl.
Jag känner inte igen det du beskriver men jag har inte besökt så många mjölkgårdar.
 
Senast ändrad:
Sv: Livet som en mjölkko

Det låter verkligen härligt hur era kossor har det, och fler omkring er om jag förstått det rätt.

Här vid mig behöver jag bara gå över vägen in till grannens ko för att se den verkligheten som TS beskrev. Där står kossorna uppbundna hela vinterhalvåret. De står på sina cementplattformar utan varesig gummimatta eller strö. Måste vara kallt och hårt att ligga på det:( När det är dags för kalvning är det inte snack om något bås att kalva i utan kossan står kvar på sin plats och föder kalven rakt ner i skitrännan. Är bonden där när kon kalvar så tar han kalven innan den ens kommit ur hinnorna och släpar in den i ett litet bås som den bor i. Det har hänt att bonden inte sett att kon kalvat under tiden han mjölkat andra kossor så kalven har åkt med i skitrännan ända ut i gödselstacken:crazy: Kalvar kon på natten så tar bonden den på morgonen och sätter in i ett bås.

Kalvarna får visserligen riktig mjölk att dricka, men jag tycker det är grymt. Både mot ko och kalv.

Korna går ute hela sommarhalvåret och en bit in på hösten, så det är ju bra i alla fall. Dock är de stackarna under vintern alldeles för smala och både revben och höftben sticker ut riktigt mycket. Jag har sett kor på andra gårdar också och inga är så smala som grannens.

Min pojkväns pappa arbetar som avbytare och på alla de gårdar han hjälper till på ser verklighten för korna likadan ut. Dock har de "lyxen" att i alla fall ha gummimatta och lite strö att stå på. Jag har aldrig sett ett kostall med mjölkgrop/robot/lösdrift, och då har jag ändå varit i ett 10-tal kostall. Därav att jag har svårt att förstå det positiva som faktiskt nämns om mjölkkornas verklighet i denna tråden. Självklart förstår jag att det finns och jag hoppas att det snart blir vanligare häromkring, men den verkligheten korna häromkring lever i tycker jag är rent ut sagt förjävlig och så borde ingen ko behöva leva.
Det behövs en förbättring, men jag förstår att det kommer ta tid. Jag förstår också att det är mycket pengar som behövs för att bygga ut och övergå från uppbundet till lösdrift, men man önskar ju för kornas skull att det var lättare för bönderna att förbättra.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Det du beskriver klassas som vanvård och är bara att anmäla bums. Att kor har det på detta sättet idag är fullständigt vidrigt.
 
Sv: Livet som en mjölkko

I mina ögon är det naivt, man kan bara påverka till en viss gräns och inte på l¨nga vägar så många som man skulle önska.
I mina ögon är det ren lathet (syftar inte på dig personligen) och många andra yrkesgrupper har lyckats förändra när man gått ihop och gjort krafttag.
I detta fallet är det nog många som inte vill dock. De ids helt enkelt inte.
 
Sv: Livet som en mjölkko

Det du beskriver klassas som vanvård och är bara att anmäla bums. Att kor har det på detta sättet idag är fullständigt vidrigt.

Jag håller med om att det är vidrigt, men jag trodde faktiskt det var lagligt, hur jag nu kunde tro det:crazy:

Var kan man anmäla och kan man göra det utan att behöva ringa? (Har nämligen telefonskräck)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu är det vi, igen...*suck*😔 Vår cocker har fått svullna juver och trycker man så kommer det lite mjölk, (dom är ej röda eller varma...
Svar
12
· Visningar
2 295
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 107
Senast: Nominous
·
Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Blue
·
Lantbruksdjur Nyttan med Kon Kon är ett husdjur... Men den finns också utanför huset. Och den lever ofta på landet, men den kommer också in till...
Svar
7
· Visningar
4 046
Senast: hellosunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp